قرار نیست توافق جدیدی در کنار برجام داشته باشیم

خطیب‌زاده: «از گفت‌وگو با عربستان استقبال می‌کنیم»

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: «آنچه مهم است، ایران در چهارچوب کمیسیون برجام با ۱+۴ مواضع خود را در بر اساس موازین نظام مطرح کرده است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از میراث شکست‌خورده ترامپ فاصله بگیرد و در چارچوب تعهداتش عمل کند، رایزنی‌ها راحت‌تر جلو می‌رود.»

سعید خطیب‌زاده صبح امروز در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به ادامه مذاکرات در وین گفت: «روز پنجشنبه آغاز دور جدید کمیسیون مشترک برجام در وین بود که تا به امروز نیز ادامه دارد.»

بخش‌های مهم نشست خبری در زیر می‌آید: 

این دیپلمات ارشد درباره خبر یک رسانه انگلیسی در مورد گفت‌وگو‌های ایران و عربستان در عراق تصریح کرد: «ما گزارش‌های رسانه‌ای را دیدیم. در این‌باره در برخی موارد نقل قول‌های متضاد منتشر شده است. ایران از گفت‌وگو با عربستان سعودی استقبال کرده و این مسأله را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای می‌داند.»

او درباره سفر وزیرخارجه روسیه به تهران و عدم امضای سند همکاری‌های جامع میان تهران و مسکو ابراز داشت: «دو سند موازی در حال تکمیل هستند. آنچه به عنوان سند همکاری دو کشور مطرح است، هر پنج سال تمدید می‌شود که فروردین امسال تمام شد که بر اساس مندرجات آن به صورت خودکار تمدید می‌شود.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «این سند معتبر است ولی در حال کارکردن بر یک سند همکاری جامع هستیم که در این سفر نیز درباره آن رایزنی شد. این سند در حال پیگیری است و در زمان قابل امضا، حتما امضا خواهد شد. در این سفر سند همکاری‌های فرهنگی امضا شد که مدت‌ها میان دو کشور در حال رایزنی بود.»

خطیب‌زاده همچنین درباره مذاکرات وین ابراز داشت: «آنچه در وین در حال انجام است، گفت‌وگو‌های فنی برای رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازگشت ایالات متحده ذیل تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ پیشرفت‌هایی انجام شده ولی به معنای حل اختلافات نیست.»

او با بیان اینکه برای عدم فرسایشی‌شدن مذاکرات متون خود را ارایه کردیم و از طرف مقابل هم خواستیم وارد مصادیق و متون خود شود، عنوان کرد: «در مرحله‌ای هستیم که موضوعات سخت و دشوار است، ولی براساس مواضع رهبری به دنبال تأمین منافع مردم هستیم و فکر می‌کنیم گفت‌وگو‌ها در مسیر درستی قرار گرفته است.»

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه درباره کارگروه رفع تحریم یادآور شد: «آنچه مهم است، ایران در چهارچوب کمیسیون برجام با ۱+۴ مواضع خود را در بر اساس موازین نظام مطرح کرده است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که از میراث شکست‌خورده ترامپ فاصله بگیرد و در چارچوب تعهداتش عمل کند، رایزنی‌ها راحت‌تر جلو می‌رود.»

خطیب‌زاده همچنین در خصوص شناسایی عامل حادثه تروریستی مجتمع هسته‌ای نطنز و تحت تعقیب قرارگرفتن او بیان کرد: «در خصوص ابعاد امنیتی و اطلاعاتی حادثه تروریستی نطنز باید نهاد‌های مرجع اظهار نظر کنند. این حادثه تروریسم آشکار هسته‌ای است و ایران در تمامی ابعاد آن پیگیری می‌کند.»

او با بیان اینکه در وین گفت‌وگو‌های مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا نداریم، یادآور شد: «فکر می‌کنیم دولت آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند اقدامات ایران در چارچوب برجام است و تنها وقتی این اقدامات متوقف می‌شود که آمریکا تحریم‌ها را بردارد و ما بتوانیم راستی‌آزمایی کنیم.»

خبرنگاری پرسید که آیا مقامات ایران و سعودی در بغداد دیدار کرده‌اند؟ که خطیب‌زاده پاسخ داد: «در خصوص گزارش‌های ضد و نقیض رسانه‌ای اظهارنظر نمی‌کنیم.»

در ادامه سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا براساس خبر رویترز مقامات ایران و عربستان در نهم آوریل دیدار داشته‌اند، سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: «من به این سوال چند بار پاسخ دادم. بسیاری از خبرگزاری‌هایی هم که نام بردید، سابقه خبرسازی دارند.»

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌ای از نرمش آمریکا و لغو تحریم‌ها از سوی آنها وجود دارد؟ بیان کرد: «قرار نیست توافق‌نامه جدیدی در کنار برجام داشته باشیم. کمیسیون مشترک و فصلی برجام تشکیل جلسه داده تا درباره مسیر بازگشت ناقض برجام به این توافق گفت‌وگو شود.»

او ادامه داد: «البته نشانه‌هایی از سوی دولت آمریکا دیده شده ولی آنچه برای ما مهم است، چیزی است که به دست می‌آید. آمریکا باید تعهدات خود را اعلام و به آن اقدام کند و تحریم‌ها را بردارد. بعد از این کار، راستی‌آزمایی انجام می‌شود و بعد آنها می‌توانند در کمیسیون مشترک حاضر شوند. فعلا آمریکا پشت در‌های برجام و کمیسیون مشترک قرار دارد.»

خطیب‌زاده با اشاره به برخی اختلافات در این زمینه گفت: «آمریکا صحبت‌هایی را مطرح کرده که برخی تحریم‌های اعمال‌شده در زمان ترامپ را برجامی نمی‌داند. ما تأکید کرده‌ایم آن تحریم‌ها برای سخت‌شدن بازگشت به توافق هسته‌ای بوده است.»

او خاطرنشان کرد: «مقامات دولت ترامپ در همان زمان نیز ابایی نداشتند که بگویند این تحریم‌ها برای سخت‌شدن بازگشت به برجام بوده است. دولت بایدن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد همچنان بر میراث شکست‌خورده ترامپ و فشار حداکثری  قمار کند یا می‌خواهد به تعهداتش به برجام –که در زمان امضا جزئی از آن بوده– برگردد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.