معترضان خشمگین در انتظار؛ پلیس محکوم می‌شود؟

انتظار می‌رود نتیجه دادگاه درک شووین در سراسر آمریکا بازتاب داشته باشد؛ به‌ویژه در شهرهایی که به خشونت پلیس معترض بوده‌اند

در حالی که آمریکایی‌ها در انتظار صدور حکم دادگاه درک شووین هستند (افسر پلیس سفیدپوستی که سال گذشته با گذاشتن زانوی خود بر گردن جورج فلویدِ سیاهپوست، مرگ او را رقم زد)، آتش خشم معترضان زبانه می‌کشد. این آخر هفته در سراسر ایالات متحده، از مینیاپولیس گرفته تا شیکاگو و پورتلند، اعتراضات به خشونت پلیس شعله‌ور بود. انتظار می‌رود نتیجه در سراسر کشور بازتاب داشته باشد؛ به‌ویژه در شهرهایی که در روزهای اخیر شاهد تظاهرات مداوم در اعتراض به خشونت پلیس بوده‌اند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: در حالی که آمریکایی‌ها منتظر صدور حکم دادگاه افسر پلیس سفیدپوست متهم به قتل جورج فلویدِ سیاهپوست در سال گذشته هستند، این آخر هفته در سراسر ایالات متحده، از مینیاپولیس گرفته تا شیکاگو و پورتلند، اعتراضات به خشونت پلیس شعله‌ور شد.

انتظار می‌رود روز دوشنبه در دادگاه درک شووین بحث‌های پایانی انجام شود. جدی‌ترین اتهامی که افسر سابق مینیاپولیس در مرگ فلوید با آن روبه‌رو شده، قتل درجه دو است؛ اما هیأت‌منصفه می‌تواند او را به جرم قتل درجه سه یا قتل غیر عمد مقصر تشخیص دهد یا کلا تبرئه کند.

شووین با این استدلال که طی 19 سال حضور در این نیرو آموزش دیده است، اتهام قتل را رد کرده است.

بنجامین کراپ، وکیل حقوق مدنی به نمایندگی از خانواده‌های جورج فلوید و دانته رایت، جوان بیست ساله که یازدهم آوریل در بروکلین‌سنتر در حومه مینیاپولیس به ضرب گلوله افسر پلیس سفیدپوست در ایست بازرسی ترافیک شهری کشته شد، گفت: «نتیجه‌ای که ما برای آن دعا می‌کنیم این است که درک شووین به جرم قتل جورج فلوید محکوم و مجرم کیفری شناخته شود؛ زیرا معتقدیم این موضوع می‌تواند الگویی برای اتفاقات مشابه در آینده باشد. سرانجامی که باعث می‌شود آمریکا به قول خود در مورد آزادی و عدالت برای همه عمل کند. این خواسته همه ما سیاهپوستان، اسپانیایی‌تبارها و مردم بومی است.»

مردی رو در رو با نیروهای ایالتی مینه‌سوتا که پس از شلیک یک افسر پلیس به دانته رایت بیست ساله در مینیاپولیس، مینه‌سوتا در 12 آوریل، خارج از ایستگاه پلیس بروکلین‌سنتر نگهبانی می‌دهند. Photograph: Kerem Yucel/AFP/Getty Images

ماکسین واترز، یکی از اعضای بانفوذ سیاهپوست کنگره، شنبه‌شب کمی قبل از ساعت منع رفت‌وآمد به معترضان در بروکلین‌سنتر پیوست و در مورد لزوم پاسخگویی و مسئول‌بودن شووین با آنان صحبت کرد.

واترز گفت: «امیدوارم شاهد حکمی باشیم که می‌گوید مجرم، مجرم، مجرم! و اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌توانیم برویم. قتل غیر عمد نه؛ جرم او قتل است.»

در صورت تبرئه یا محکومیت جزیی و ناکافی درک شووین، مینیاپولیس برای مقابله با اعتراضات احتمالی در سطح شهر آماده است و نیروهای گارد ملی در سراسر شهر مستقر هستند.

انتظار می‌رود نتیجه این پرونده در سراسر کشور، به‌ویژه در شهرهایی که شاهد تظاهرات مداوم بر سر خشونت پلیس بوده‌اند، بازتاب داشته باشد.

جمعه‌شب در شیکاگو، در پی انتشار عمومی ویدیویی که قتل آدام تولدو، نوجوان سیزده ساله اسپانیایی‌تبار را به دست پلیس نشان می‌داد، حداقل یک‌هزار نفر در میدان لوگان تظاهرات کردند.

گروه‌های فعال در شیکاگو گفتند که چندین جوان در این اعتراض دستگیر شدند و پلیس حداقل با یک جوان هفده ساله برخورد جدی کرد.

صدها نفر روز یکشنبه برای «پیاده‌روی صلح» در Little Village ، محله عمدتا لاتین در جنوب غربی شیکاگو که آدام در آن زندگی می‌کرد و کشته شد، جمع شدند.

در صورت تبرئه یا محکومیت جزئی و ناکافی درک شووین، مینیاپولیس برای مقابله با اعتراضات احتمالی در سطح شهر آماده است و نیروهای گارد ملی در سراسر شهر مستقر هستند

جمعه‌شب در پورتلند در ایالت اورگن آمریکا هم خشونت پلیس علیه رنگین‌پوستان خشم معترضان را برانگیخت.

ده‌ها سازمان خبری آمریکایی روز شنبه نامه‌ای را امضا کردند که در آن «ارعاب و خشونت گسترده و سایر رفتارهای نادرست علیه روزنامه‌نگاران» که اخبار مربوط به تظاهرات در مینه‌سوتا را پوشش می‌دهند، ازجمله رفتار با خبرنگار CNN که به زمین پرتاب و دستگیر شد، بیان شده است.

واترز، نماینده حوزه انتخابیه کالیفرنیا از حزب دموکرات، گفت که او از واشنگتن به مینیاپولیس آمده است تا به معترضانی که به مدت یک هفته در اعتراض به کشته‌شدن رایت همزمان با برگزاری دادگاه درک شووین تظاهرات کرده‌اند، بپیوندد.

واترز به جمعیت گفت: «همه ما باید این حرکت را تقویت و حمایت کنیم. ما نمی‌توانیم متوقف شویم، نمی‌توانیم تردید کنیم، اما باید هر روز و هر ساعت بگوییم که ایستادگی خواهیم کرد.»

نماینده حوزه انتخابیه کالیفرنیا همچنین خاطرنشان کرد که او از دهه 1970 هنگامی که در مورد کشته‌شدن ایولا لاو، مادری سیاهپوست در لس‌آنجلس صحبت می‌کرد، به دنبال اصلاحات پلیس بود (ایولا لاو مادر و بیوه سی‌ونه ساله آمریکایی–آفریقایی‌تبار بود که سوم ژانویه 1979 مأموران اداره پلیس لس‌آنجلس با شلیک گلوله او را کشتند.)

واترز گفت او خواهان این است که کنگره قانون اصلاحات پلیس را تصویب کند، اما اطمینان ندارد که این قانون تصویب شود: «جناح راست، نژادپرستان، با آن مخالفند.»

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.