زیر سایه «همای رحمت»

جمعیت هلال‌احمر در ماه مبارک رمضان با طرح ویژه‌ای به کمک نیازمندان آمده است

داوطلب جمعیت هلال‌احمر که باشی برایت فرقی نمی‌کند به درراه‌ماندگان حوادث جاده‌ای کمک کنی یا به یاری سیل و زلزله‌زدگان بشتابی. در جبهه مقابله با بیماری کرونا بجنگی یا در قامت یک رفیق دست نیازمندان را بگیری. رخت داوطلبی که به تن کردی باید خود را برای هر شرایطی آماده کرد. مانند همه داوطلبانی که این روزها با زبان روزه در طرح بسته‌بندی اقلام مورد نیاز نیازمندان شرکت می‌کنند و شب‌ها در خاموشی آسمان و سکوت شهر شب امانتی خیرین را به دست صاحبان‌شان می‌رسانند؛ بی‌آنکه کسی بداند این اقلام از کجا آمده است. به بهانه اجرای طرح همای رحمت در رمضان 1400 پای صحبت تعدادی از این داوطلبان و مسئولان جمعیت هلال‌احمر نشستیم تا از کم و کیف این طرح برایمان بگویند.

به حضرت علی(ع) اقتدا می‌کنیم

رمضان که می‌شود شاگردان مکتب مولای شیعیان، در قالب داوطلبان جمعیت هلال‌احمر دست‌به‌دست هم می‌دهند تا با تهیه اقلام ضروری زندگی اجازه ندهند سفره نیازمندی در ماه مبارک رمضان خالی از نعمت الهی باشد. آنها این  فعالیت‌ها را در قالب طرح همای رحمت دنبال می‌کنند. در کنار تمام فعالیت‌های امدادی تعریف‌شده برایشان روزها در این طرح هم با جدیت کار می‌کنند، آن هم با زبان روزه، اما از جان و دل مایه می‌گذارند. از تفکیک و جابه‌جایی اقلام گرفته تا بسته‌بندی آنها. شب هم که می‌شود، طوری که چهره‌شان را کسی نبیند، این اقلام را به دست نیازمندان می‌رسانند، چون معتقدند حفظ کرامت انسان‌ها از هر چیزی مهم‌تر است.

«علیرضابنی اسدی» یکی از همین داوطلبان است.  میانسال است، اما انگیزه‌اش برای کارکردن در این بخش مانند جوان‌ترهاست. او عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر شهرری است و 15سالی می‌شود که به صورت داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر شهرستان ری فعالیت دارد و این روزها مسئولیت خانه هلال ری را عهده‌دار شده است: «ما هر سال ماه مبارک رمضان با اقتدا به حضرت علی(ع)  در طرح همای رحمت مشارکت و سعی می‌کنیم با جلب مشارکت‌های خیرین اجازه ندهیم سفره روزه‌داران خالی بماند.»

او حفظ کرامت انسانی را یکی از هفت اصل سازمان‌های امدادگر بین‌المللی و جمعیت هلال‌احمر می‌داند: «در طرح همای رحمت هیچ نیازمندی با داوطلبان هلال‌احمر رودررو نمی‌شود و همه داوطلبان می‌کوشند تا به صورت ناشناس نسبت به ارایه کمک‌ها اقدام کنند.»

بزرگ‌ترین آرزوی این داوطلب بی‌نیازی همه مردم از کمک‌های همنوعان است: «این روزها وضع اقتصادی مردم خیلی خوب نیست و باید همه با هم کمک کنیم تا پدری با خالی‌بودن سفره‌اش مقابل خانواده شرمنده نشود.»

او بعد از زلزله بم، رخت امدادگر داوطلب را به تن کرد و حالا خوشحال است که می‌تواند در شرایط سخت مرهمی باشد روی زخم انسان‌هایی که به کمک او و همکارانش نیاز دارند: «داوطلب‌بودن جان دوباره به آدم می‌دهد، همین که احساس می‌کنیم وجودمان جایی به درد دیگری می‌خورد، انگیزه‌مان برای مراقبت از سلامتی‌مان بیشتر می‌شود.»

 

چشم مردم محروم به کمک خیران

طرح همای رحمت این روزها در گوشه و کنار کشور اجرا می‌شود. «زیرکوه» یکی از شهرستان‌های مرزی استان خراسان‌جنوبی است. منطقه‌ای دورافتاده و محروم که مردمش این روزها به علت خشکسالی و شرایط بد اقتصادی به سختی زندگی می‌کنند تا جایی که به علت عدم تأمین علوفه، تصمیم به فروش دام‌هایشان به عنوان تنها سرمایه زندگی‌شان گرفته‌اند. «محمدعلی عابدینی» رئیس شعبه زیرکوه با اشاره به محرومیت‌های منطقه می‌گوید: «منطقه زیرکوه در 180کیلومتری بیرجند واقع شده و هم‌مرز با کشور افغانستان است. مردم این منطقه متأسفانه در یک‌سال گذشته به علت کاهش بارش‌ها، با مشکل کمبود علوفه برای دام‌هایشان روبه‌رو هستند و این مسأله باعث شده تا تنها سرمایه‌های زندگی و منبع درآمدی خود را حراج کنند.»

طرح همای رحمت امسال در این منطقه با توزیع غذای گرم در بین مردم منطقه دنبال می‌شود: «با همکاری خیرین روزانه کار پخت و آماده‌سازی 2هزار پرس غذا انجام و با کمک داوطلبان هلال‌احمر بین نیازمندان توزیع می‌شود.»

تا قبل از کرونا خانوارهایی که تحت پوشش طرح همای رحمت قرار می‌گرفتند، نسبتا مشخص بودند، اما در دوسال اخیر بعد از شیوع کرونا متأسفانه خانوارهای آبرومند زیادی بنا به دلایل مختلف اعم از بیکاری، بیماری و مشکلات اقتصادی به جمع نیازمندان اضافه شده‌اند.

کار پخت غذا برای روزه‌داران شهرستان زیرکوه در مناطقی که خانه هلال فعال است، توسط داوطلبان انجام می‌شود: «شهرستان زیرکوه 70 روستا دارد که در  12 نقطه آن خانه هلال فعال است.»

به گفته عابدینی، در طرح همای رحمت که با کمک خیرین و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در شهرستان زیرکوه اجرا می‌شود، تمام 42هزار نفر جمعیت این شهرستان یک وعده غذای گرم دریافت می‌کنند.»

 

پخت غذای گرم برای نیازمندان

داوطلب، داوطلب است؛ زن و مرد هم ندارد. «فاطمه تهاجمی» از داوطلبان شهر سنندج، یک تنه کار یک تیم را انجام می‌دهد. او این شب‌ها در قالب طرح همای رحمت مشغول پخت غذای گرم (برنج و مرغ) برای نیازمندان است. درست است 65 ساله است، اما دلش حسابی جوان است و هرگز از کارهای داوطلبانه خسته نمی‌شود: «در طرح همای رحمت شوق و ذوق دیگری دارم، در این طرح که به سبک دستگیری امام علی از نیازمندان و به صورت مخفیانه انجام می‌شود. ما هر شب با توزیع غذای گرم بین خانوارهای نیازمند می‌کوشیم تا کسی سر گرسنه به زمین نگذارد.»

او که از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر سنندج است در فعالیت‌های امدادی هم حضوری پررنگ دارد و مسئول گروه حمایت جمعیت است: «خوشبختانه در سایه لطف خدا مردم سنندج اعتماد خوبی به ما دارند و توانسته‌ایم بخش عمده کمک‌های خیرین را جذب و در مسیر درست هزینه کنیم.»

او حالا در تلاش است تا با همکاری تمامی خیرین شهر و در قالب طرح همای رحمت با توزیع بسته حمایتی عید رمضان شادی را در روز عید فطر میهمان خانه‌های آنها کند: «این بسته شامل برنج، مرغ، رب، ماکارونی، میوه و شکلات است.»

کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا

کامبیز قهرمانی، معاون امور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان فارس با بیان اینکه طرح همای رحمت از دهه 80 در جمعیت هلال‌احمر کلید خورده و با هدف تأمین بخشی از اقلام غذایی و ‌جیره خشک خانوارهای نیازمند که تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی و خیریه نیستند، اجرا می‌شود، می‌گوید: «تا قبل از کرونا خانوارهایی که تحت پوشش طرح همای رحمت قرار می‌گرفتند، نسبتا مشخص بودند، اما در دوسال اخیر بعد از شیوع کرونا متأسفانه خانوارهای آبرومند زیادی بنا به دلایل مختلف اعم از بیکاری، بیماری و مشکلات اقتصادی به جمع نیازمندان اضافه شده‌اند.»

جمعیت هلال‌احمر فارس سال گذشته طی دو نوبت به صورت ویژه قریب به 5 هزار سبد غذایی در ماه رمضان و مبعث رسول اکرم(ص) هر کدام به ارزش 400هزار تومان توزیع کرد. قهرمانی امیدوار است با جلب مشارکت‌های مردمی در ماه رمضان امسال خانواده‌های نیازمند بیشتری مورد حمایت قرار بگیرند: «سال‌های گذشته این طرح تنها با مشارکت‌های مردمی اجرا می‌شد، امسال بناست که اعتبارات سازمانی هم به آن تعلق گیرد.»

به گفته او سال گذشته از محل مشارکت‌های مردمی 12هزار بسته حمایتی شامل مواد غذایی، مواد شوینده، نوشت‌افزار و پوشاک و 5هزار بسته غذایی نیز از محل اعتباراتی که فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در اختیار جمعیت هلال‌احمر ایران قرار داده بود، با کمک امدادگران بین نیازمندان شناخته‌شده توزیع شد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.