رمضان؛ ماه کم خوردن و گفتن است، نه کم‌کاری مدیران

یادداشتی از مهندس محمد هاشم‌پور؛ کارشناس حوزه دارو و سلامت

با شنیدن نام ماه مبارک رمضان به یاد سردار شهید حسین خرازی می‌افتم که گفته بود «در ماه رمضان در کنار روزه‌داری و تزکیه‌ نفس که جهاد اکبر ما است، جهاد خود را در جبهه‌ها نیز باید به بهترین نحو ممکن انجام دهیم.» واقعا در دوران دفاع مقدس چه فرهنگ و اندیشه والایی در جبهه‌ها جاری بود. رزمندگان ما که در روزهای عادی روزه‌داری و تزکیه نفس را فراموش نمی‌کردند، در ماه تزکیه نفس ذره‌ای از رسالت جهادی خود فاصله نگرفته و بسیاری از عملیات‌های موفق اطلاعاتی، شناسایی و عملیاتی در این ماه انجام شد و اکنون باید با حسرت به یاد آن مدیریت‌های به معنای واقعی جهادی بگوییم: «کجایند مردان بی‌ادعا؟»

به دلیل احترام به ماه مبارک رمضان و رعایت حال روزه‌داران بسیاری از سازمان‌های خصوصی و دولتی با کاستن ساعات کاری به استقبال این ماه می‌روند که حرکت پسندیده‌ای است، اما متأسفانه بعضی وقت‌ها این موضوع تصور غلطی را در اذهان ایجاد می‌کند که کم‌کاری و رکود جزء لاینفک فعالیت‌ها در این ماه است.

وقتی که در احادیث ائمه اطهار(ع) خدمت به خلق بالاترین عبادات برشمرده می‌شود و وقتی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در فرمایشات‌شان بارها به اهمیت مدیریت جهادی جهت پیشرفت کشور اشاره می‌کنند، آیا اصلا جایی برای کم‌کاری و سستی در ماه جهاد تزکیه نفس می‌ماند؟ یا وقتی که فریضه جهاد به مدیریت معنا می‌بخشد، آیا می‌توان کم‌کاری کرد و دم از تزکیه نفس زد؟

نیاز مردم همیشه هست و در ایام خاص چه‌بسا بیشتر، در زنجیره تأمین کالاهای اساسی از تأمین تا توزیع نباید خدشه‌ای وارد شود تا شاهد این نباشیم که نیاز ساده‌ای مثل تهیه گوشت مرغ با توجه به اعلام مسئولان که مشکلی در تولید گوشت مرغ و تأمین نهاده‌های صنعت طیور وجود ندارد، به یک بحران تبدیل شود و با توجه به وضعیت اقتصادی و قیمت‌های افسارگسیخته این کالا مردم مجبور شوند ساعت‌ها در صف‌های طولانی انتظار خرید مرغ، قیمت دولتی را بکشند.

یا برای یک داروی حیاتی مثل انسولین زمان تأمین و دستور پخش آن بر اساس برنامه اعلامی معاونت غذا و دارو تا توزیع و فروشش در داروخانه‌ها آنقدر طولانی شود که مردم را معذب کند. امید است در آستانه این ماه عزیز خدمت به خلق را جزو فرایض پرفضیلت خود قرار دهیم تا با همت تمامی مدیران و مسئولان با عنایت به فرمایش امام خمینی(ره) که فرمودند: «پاک باشیم و خدمتگزار» گام‌های مثبتی جهت خدمتگزاری و رفع نیازهای مردم عزیز ایران برداشته شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. عارف می‌گوید

    واقعا کجایند مردان بی ادعا

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.