کشف کپسول زمان در بزرگ‌ترین کلیسای مجارستان

صلیب نصب‌شده بر گنبد بزرگ‌ترین کلیسای مجارستان، کلیسای جامع اِستِرگُم، یک کپسول زمان را برای ۱۷۶ سال در خود پنهان کرده بود که امسال در طی عملیات بازسازی این کلیسا کشف شد.
این کپسول زمان که یک قوطی مسی مهروموم شده است، درون صلیب 100 متری این کلیسا که بلندترین صلیب موجود در مجارستان است، پنهان شده و در بمباران جنگ جهانی دوم از بین نرفته بود.
با اینکه ترکش بمب‌ها به قوطی آسیب رسانده بود، اما در کمال تعجب تاریخ‌نگاران مدارک مربوط به ساخت کلیسا را به صورت دست‌نخورده و سالم از درون آن بیرون کشیدند‌.
مدیر خزانه‌داری کلیسا می‌گوید این مدارک، تصویری نادر از دوره‌ای که کلیسا ساخته شده؛ یعنی سال‌ ۱۸۲۲ و سال‌های پس از آن به دست می‌دهد.
این محفظه استوانه‌ای حاوی مدارک، به وسیله اسقف اعظم، ژوزف کُپاکسی، و سَر معمار بنا، ژوزف هیلد، در سال ۱۸۴۵ درون صلیب قرار گرفت. اسقف اعظم می‌دانست که در زمان تکمیل ساخت کلیسا در قید حیات نخواهد بود و تصمیم گرفت که یک رد پا و یادگاری از سازندگان و دوره‌ای که بنا در آن ساخته شده، بر جای بگذارد. در میان این مدارک کاغذهایی مربوط به مراحل مهم ساخت کلیسا و کتابچه‌ای حاوی اسامی کشیش‌ها و کلیساهای منطقه به چشم می‌خورد.
این کلیسای جامع کاتولیک روی یک تپه و بر بقایای یک کلیسای هزارساله بنا شده است. گنبد فولادی آن در وین ساخته شده و به وسیله قایق از طریق رود دانوب به اینجا منتقل شد.
مرمتگران می‌گویند برایشان جالب بوده است که این مدارک آخرین‌بار ۱۷۶ سال پیش به وسیله یک انسان لمس شده‌اند و گویی لمس آنها، همچون یک ماشین زمان، انسان را به گذشته دور ارتباط می‌دهد.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Reuters

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.