دولت از احیای برجام انگیزه انتخاباتی جز افزایش مشارکت ندارد

سخنگوی دولت: 60 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک‌وی از خرداد وارد کشور می‌شود

سخنگوی دولت در نشست خبری از امکان رفع تمام تحریم‌های ناقض برجام و احیای کامل این توافق در مدت زمان کوتاه خبر داد. هر چند علی ربیعی در این نشست اعلام کرد که حاضر به سپردن هیچ امتیاز خارج از چارچوب برجام نیستیم. ربیعی در ادامه از قهرمانان سپاه و ارتش گفت؛ قهرمانانی که مورد احترام ملت هستند. «قهرمانان ملی ما از هر دو نهاد فداکار (ارتش وسپاه)، از شهید صیاد شیرازی تا شهید قاسم سلیمانی، امروز مورد احترام ملت قرار دارند، نهاد و آموزه‌ای از رشادت و از خودگذشتگی برای همه ایرانیان هستند.» به گفته سخنگوی دولت ویژگی مهم این دو بزرگوار به عنوان دو سمبل ایثار همانند خیل عظیم شهدای ما، برخاستن از طبقات محروم جامعه، بودن در کنار مردم، دلسوزی برای مردم، پیشگامی و در خط مقدم‌بودن برای فداکاری در همه مراحل زندگی پربرکت‌شان بوده است.

شهروندآنلاین- ربیعی با اشاره به اینکه متأسفانه در روزهای اخیر یک‌ بار دیگر شاهد اوج‌گرفتن موارد ابتلا و درگذشت شماری از عزیزان‌مان بودیم، گفت: «ویروس جهش‌یافته در هیچ مرزی محدود نمی‌ماند و به‌سرعت به سایر کشورها تسری پیدا می‌کند. ما از این قاعده مستثنا نبودیم و  اینک یک پیک جهانی را شاهدیم. از کشورهای همسایه تا کشورهای توسعه‌یافته با آمار مرگ بسیار بالا و اساسا در جهان پیک جدید مرگ‌آوری بیشتری داشته است.»

ربیعی رعایت‌نکردن پروتکل‌ها را عامل دیگر شروع پیک جدید کرونا اعلام کرد. به باور او تجربه در ایران نشان داده زمانی که نرخ مرگ‌ومیر پایین می‌آید مردم احساس آسودگی خاطر پیدا کرده و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی غفلت می‌کنند.

ربیعی معتقد است که هر کدام از فوتی‌های کرونا یک سرمایه انسانی برای جامعه و خانواده خود بودند و خانواده‌های زیادی دچار مصیبت‌های بی‌سوگ شده‌اند. «همه به یاد داشته باشیم که تک‌تک ما در برابر زندگی‌هایی که به خاطر سهل‌انگاری در رعایت قوانین از دست می‌روند، مسئولیم.» به باور ربیعی ما به یک حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی دائمی، اما آسان با سه عنصر اصلی فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها برای شکست کرونا نیاز داریم.

«گروهی به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده‌اند از این نمد کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده است، قیاس به خود می‌گیرند و تصور می‌کنند لابد دولت هم باید مثل آنها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد.»

برجام؛ ابزار انتخاباتی

به گفته ربیعی، دولت در راه احیای برجام هیچ انگیزه انتخاباتی جز رفع تحریم‌ها و مشاهده اثر مثبت آن بر زندگی مردم که می‌تواند پیش‌درآمدی برای مشارکت حداکثری در انتخابات و تحقق خواست مقام معظم رهبری باشد، ندارد. «گروهی به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده‌اند از این نمد کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده است، قیاس به خود می‌گیرند و تصور می‌کنند لابد دولت هم باید مثل آنها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد.» سخنگوی دولت ادامه داد: «از نظر دولت، مسأله احیای برجام یک مسأله ملی است و نباید ابزار انتخاباتی قرار بگیرد. دولت برخلاف عده‌ای، هیچ وقت از جیب مردم و منافع ملی برای منافع جناحی و انتخاباتی هزینه نکرده و نخواهد کرد.»

درس‌های برجام

ربیعی با اشاره به اینکه برجام نه تنها برای ما بلکه برای تاریخ ایران و همه جهانیان هم عبرت‌آموزی زیادی دارد، گفت: «از همه اتفاقات مهمی که در کشور می‌افتد همه باید عبرت بگیریم. برجام باعث تقویت اعتمادبه‌نفس ملی و اعتقاد به توانایی داخلی در احقاق حقوق مردم و مشخص‌شدن این واقعیت شد که هم می‌توان احقاق حقوق از جامعه جهانی کرد و هم حق خود را برای برخورداری از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشیم.» سخنگوی دولت معتقد است سرنوشت برجام به ما یاد داد هر چند در امنیت‌زدایی ایران موفق شدیم و افقی از امکانات تازه به رویمان گشوده شد، اما به‌ خاطر اختلافات داخلی نتوانستیم چنان که شایسته بود از آن استفاده کنیم. «برجام به تنهایی برای بهبود چشمگیر اقتصاد ملی کافی نبود؛ چون با وجود رفع‌کردن یک مانع بزرگ خارجی، نارسایی‌های دیگر ازجمله در نظام مالی و بانکی و مقررات دست و پاگیر و مهم‌تر از اینها اختلافات سیاسی که مانع از شکل‌گیری اجماع ملی حول برنامه توسعه کشور بود، سد راه بهره‌مندی از شرایط مطلوب شد.» ربیعی ادامه داد:«بیشتر از قبل به این باور رسیدیم که برای گرفتن حق مردم نباید تسلیم فشارها و طعنه‌ها شد و نباید به علت فشارهای مختلف سیاسی از تلاش برای بازگردان حقوق ملت دست کشید. پس برجام درس‌های زیادی به ما یاد داد.»

«با رایرنی‌های فراوان و تلاش وزارت خارجه‌مان، این مشکل بالاخره رفع شد و تحویل واکسن‌ها آغاز شده است و به زودی همه آن واکسن‌ها وارد می‌شوند

 خرید واکسن

به گفته سخنگوی دولت دفاع و حفاظت از جان شهروندان یک اصل بنیادین برای دولت بوده و خرید واکسن کرونا نیز دقیقا مشمول این قاعده است، بنابراین اینکه گفته شده شرکت‌های تولیدکننده واکسن، دولت را تحت فشار گذاشته‌اند، تا خرید خارجی صورت نگیرد یک امر کاملا نادرست است. «مجموعه دولت، ستاد ملی کرونا و شخص رئیس‌جمهوری از ابتدا به خرید واکسن خارجی آن‌ هم به‌ طور انبوه معتقد بودند. به علت همین، ما جزو اولین کشورهایی بودیم که برای خرید واکسن از کوواکس ثبت‌نام کردیم، منابع ارزی‌اش هم تهیه شد اما در مرحله انتقال پول، به‌ علت محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی با مشکل مواجه شدیم و نوبت‌مان را از دست دادیم وگرنه امروز 16میلیون دوز واکسن از طریق کوواکس وارد کشورمان شده بود.» ربیعی یادآور شد: «با رایرنی‌های فراوان و تلاش وزارت خارجه‌مان، این مشکل بالاخره رفع شد و تحویل واکسن‌ها آغاز شده و به زودی همه آن واکسن‌ها وارد می‌شوند.» او با اشاره به اینکه آقای روحانی دستور داده از همه ظرفیت‌های ملی برای واردکردن واکسن استفاده شود برای همین ضمن آنکه بخشی از وزارت خارجه به طور مشخص در راستای دیپلماسی سلامت فعال شده، اعلام شد بخش خصوصی هم می‌تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند. «امروز برخی در بخش خصوصی موفق شده‌اند و خبر دارم که اقدامات خوبی صورت گرفته است.»

 مجوز واردات واکسن

به گفته ربیعی طبق اعلام مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تا کنون سه شرکت از بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا را از سازمان غذا و دارو دریافت کردند و قرار شده واکسن را وارد کنند. «بخشی از پول‌هایمان در عراق به خرید واکسن اختصاص یافته و انتظار داریم دولت عراق اهتمام بیشتری برای انتقال بقیه پول ایران داشته باشد. امیدواریم که بهانه مجوز اُپَک هم برداشته شده باشد.» سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این روزها سفرای ما در کشورهای روسیه، هند،سوییس، چین و کره‌ جنوبی برای واکسن تماما فعالند، گفت: «مردم عزیز ما بدانند ما با نابرابری مضاعف روبه‌رو بوده‌ایم، یکی نابرابری جهانی در توزیع واکسن میان کشورها و دیگری نابرابری مضاعف ناشی از تحریم‌ها. با این‌ حال مطمئنم تلاش‌های صورت‌گرفته به زودی به ثمر می‌نشیند.»

به گفته سخنگوی دولت قرارداد خرید 60میلیون دوز واکسن اسپوتنیک‌وی نهایی شده و از خرداد وارد کشور می‌شود. همچنین تولید واکسن مشترک با کوبا شروع شده و به زودی فاز سوم آزمایش انجام می‌شود. «از آنجا که دولت معنا و ماهیت تحریم را به خوبی می‌داند و به مشکلات و تبعات آن واقف است، تولید واکسن داخلی را هم مورد اهتمام جدی قرار داده و خبرهای خوبی هم در این‌ خصوص منتشر شده ولی ما لحظه‌ای واردات واکسن را معطل تولید داخلی نکردیم.»

«باور داریم پایه موفقیت در مقابله با کرونا اعتماد متقابل دولت به مردم در رعایت و اجرای پروتکل‌ها و قوانین مصوب از یک طرف و اعتماد مردم به دولت نسبت به سیاستگذاری‌های عملی و همه‌جانبه از طرف دیگر است. روز گذشته نیز وزارت بهداشت اعلام کرد که ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران کرونایی قرنطینه را شکستند.»

اجماع در ستاد ملی کرونا

سخنگوی دولت در ادامه به تشریح فرآیند تصمیم‌گیری در ستاد ملی کرونا پرداخت. به گفته او همه موضوعات ابتدا در کمیته‌های تخصصی ستاد مطرح و پس از رأی اکثریت در جلسه مشترک کمیته‌ها نیز بررسی می‌شود و پس از تصویب در ستاد ملی کرونا به عنوان دستور قابل طرح است. تصمیم‌گیری در ستاد ملی کرونا اجماعی است و به صورت رأی‌گیری نیست. «هیچ موضوعی به صورت غیرکارشناسی و یک دفعه وارد دستور ستاد ملی کرونا نمی‌شود. اگر مسأله‌ای هم در جلسه به صورت آنی بیان شود، رئیس‌جمهوری آن را  به کمیته‌ها ارجاع می‌دهد تا بعد از کار کارشناسی در ستاد ملی کرونا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.» ربیعی ادامه داد:«تأکید می‌کنم همه دستگاه‌های عضو ستاد ملی کرونا اگر بر مسأله‌ای اصرار دارند باید توان اقناعی کارشناسی خود را در کمیته‌های تخصصی بالا ببرند و تاکنون اگر هم ستاد ملی کرونا تصمیمی گرفته بدون مجادله و با موافقت همه دستگاه‌ها و اعضای عضو آن بوده است.»

ربیعی گفت: «باور داریم پایه موفقیت در مقابله با کرونا اعتماد متقابل دولت به مردم در رعایت و اجرای پروتکل‌ها و قوانین مصوب از یک طرف و اعتماد مردم به دولت نسبت به سیاستگذاری‌های عملی و همه‌جانبه از طرف دیگر است. روز گذشته نیز وزارت بهداشت اعلام کرد که ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران کرونایی قرنطینه را شکستند.»

 غنی‌سازی 60درصدی در نطنز

سخنگوی دولت با تأکید بر این مسأله که این ما هستیم که از تصمیم دولت ایالات متحد آمریکا برای مذاکره با ۴+۱ به هدف بازگشت به برجام و از سرگیری تعهدات آمریکا استقبال می‌کنیم، گفت: «آنچه ما به عنوان عضو برجام در حال انجام آن هستیم، مذاکره در چارچوب کمیسیون مشترک با گروه ۴+۱ است تا اطمینان پیدا کنیم که اراده آمریکا برای بازگشت به توافق و لغو همه تحریم‌های ناقض برجام که لازمه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است، واقعی بوده و از قابلیت راستی‌آزمایی برخوردار است.» ربیعی ادامه داد: «آغاز غنی‌سازی 60درصدی در نطنز، نمایش توانایی فنی ما در پاسخ به خرابکاری تروریستی در این تأسیسات و اثبات این واقعیت بود که چنین اقدامات شرورانه‌ای نمی‌تواند سرعت پیشرفت‌های علمی ایران در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ما را متوقف کند.» ربیعی افزود: «دو نکته هم در این زمینه مهم است اول اینکه آغاز غنی‌سازی 60درصدی می‌توانست اتفاق نیفتد اگر آمریکا به‌ جای سکوت و پرهیز از محکوم‌کردن این حمله تروریستی به وسیله شرورترین متحدش، بازگشتی سریع به برجام و انجام کامل تعهداتش می‌داشت.»

«تصمیم گرفته شد که 600 میلیارد تومان برای خانه‌های بهداشت سراسر کشور تخصیص یابد. همچنین در قسط اول 50 میلیون دلار برای تجهیز تخت‌های بیمارستانی در نظر گرفته شد.»

فضای مثبت گفت‌وگوی وین

سخنگوی دولت یادآور شد: «با استناد به بند ۳۶ برجام و در ادامه گام پنجم مطابق با سیاستگذاری‌های کاهش تعهدات انجام می‌گیرد و مانند سایر گام‌های پیشین در صورت التزام دیگر طرف‌ها به تعهدات‌شان به‌سرعت قابل بازگشت به سطح غنی‌سازی توافق‌شده مطابق با برجام است.» او با بیان اینکه ما همچنان فضای گفت‌وگوها را در وین مثبت ارزیابی می‌کنیم، اظهار کرد: «ما محتاطانه به تفاهم درباره احیای برجام امیدواریم اما هنوز زود است که به نتیجه نهایی رایزنی‌ها ابراز خوشبینی یا بدبینی کنیم. ما در این مرحله مصمم هستیم که از اجراشدن دستورات رهبری در قالب سیاست قطعی یعنی لغو همه تحریم‌های ناقض برجام، راستی‌آزمایی آن و سپس اجرای کامل و سریع تعهدات خودمان در برجام اطمینان‌های لازم را به‌دست بیاوریم.»

خانه‌های بهداشت

ربیعی با اشاره به اینکه جنس ویروس کرونا و این بیماری آنچنان پیچیده  است که به طور طبیعی در مسیر مبارزه با آن نظرهای علمی و اجرایی متفاوتی مطرح می‌شود، گفت: «با توجه به اینکه کرونا یک مشکل کلان و در سطح ملی است، دولت یک ستادی برای کنترل و مقابله با کرونا تعریف و تعیین کرد تا همه تصمیمات نهایی در آن ستاد اتخاذ بشود.» سخنگوی دولت ادامه داد: «تصمیم گرفته شد که 600 میلیارد تومان برای خانه‌های بهداشت سراسر کشور تخصیص یابد. همچنین در قسط اول 50 میلیون دلار برای تجهیز تخت‌های بیمارستانی در نظر گرفته شد.»

«عده‌ای اگر فکر می‌کنند شرکای تجاری ما با وجود رفع تحریم‌ها دیگر به مقررات FATF بی‌اعتنا خواهند بود، اشتباه می‌کنند. امروز ۱۹۸ کشور جهان این مقررات را استفاده می‌کنند و رعایت این استاندارد را پیش‌شرط روابط اقتصادی و مالی در نظر گرفتند، بنابراین حتی با احیای کامل برجام بدون تصویب لوایح مرتبط با FATF در تبادلات مالی خود دچار مشکل خواهیم بود.»

برجام و سند همکاری با چین

به گفته ربیعی در مورد سند ایران و چین سه نوع برداشت صورت گرفت. «افرادی خارج از کشور سروصدای بیهوده‌ای راه انداختند و گفتند جزایر ایرانی را واگذار کردند که بعداً همه این ادعاها پوچ از آب درآمد اینها از هر نوع حضور ایران در آینده جهان نگران هستند و می‌خواهند یک چیزی پیدا کرده و روی آن عملیات روانی کنند. یک دسته هم صادقانه نگران بودند که ما به آنها توضیح دادیم. یک برداشت سوم هم بود که حالا که با چین تفاهم کردیم، دیگر چرا نیازی به برجام داریم. تردیدی در اشتباه‌بودن این تحلیل‌ها نیست. این افراد را دعوت می‌کنم به پرسیدن این سوال از خودشان که اگر امکان امضای سند همکاری ایران و چین منهای برجام وجود داشت، چرا این اتفاق قبل از انعقاد برجام رخ نداد.» سخنگوی دولت ادامه داد: «ما از سال ۹۲ این سند را دنبال می‌کردیم، چرا زمانی به مراحل نهایی رسید که برجام در آستانه احیای مجدد قرار گرفته است. اگر برجام نبود هیچکس حاضر به همکاری اقتصادی با کشوری که ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد است، نبود.» به باور او تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مانع تعمیق همکاری‌های اقتصادی کشورها با ماست و امیدواریم طی هفته‌های آینده با احیای کامل برجام، این موانع برطرف شود. «عده‌ای اگر فکر می‌کنند شرکای تجاری ما با وجود رفع تحریم‌ها دیگر به مقررات FATF بی‌اعتنا خواهند بود، اشتباه می‌کنند. امروز ۱۹۸ کشور جهان این مقررات را استفاده می‌کنند و رعایت این استاندارد را پیش‌شرط روابط اقتصادی و مالی در نظر گرفتند، بنابراین حتی با احیای کامل برجام، بدون تصویب لوایح مرتبط با FATF در تبادلات مالی خود دچار مشکل خواهیم بود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.