جدال بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن جهان با کمبود واکسن!

در هند میلیون‌ها نفر در میان موج ویرانگر دوم کووید-19 منتظر واکسن هستند

میلیون‌ها نفر در میان موج ویرانگر دوم بیماری کووید-19 در هند منتظر واکسن هستند؛ یعنی بزرگ‌ترین واکسن‌ساز جهان، واکسن ندارد! در کشوری که زادگاه موسسه سرم هند (SII)، بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن در جهان است، برنامه واکسیناسیون زمینگیر شده و حداقل پنج ایالت از کمبود شدید واکسن گزارش کرده‌اند. دانشگاه جان هاپکینز گفته تاکنون 14.3 میلیون نفر در هند کاملا واکسینه شده‌اند که فقط یک‌درصد از جمعیت 1.3 میلیارد نفری هند است! CNN در گزارشی به تحلیل این موضوع پرداخته است. در این میانه، کووید-19 هم در هند به‌شدت می‌تازد. موارد ابتلای روزانه برای ششمین روز متوالی بالاتر از 200هزار نفر است و فقط در هفته گذشته 1.59میلیون مورد ابتلا گزارش شده است.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: هند به‌طور معمول بیش از 60درصد از کل واکسن‌های فروخته‌شده در سطح جهان را تولید می‌کند و زادگاه موسسه سرم هند (SII)، بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن در جهان است.

به‌ دلیل توانایی تولید گسترده، این کشور به‌عنوان بازیگری اصلی درCOVAX، طرح جهانی تقسیم واکسن که دوزهای تخفیف‌دار یا رایگان را برای کشورهای با درآمد تأمین می‌کند، نقش‌آفرینی کرد.

طبق توافق اولیه اعلام‌شده در سال گذشته، SII  حداکثر 200میلیون دوز برای 92 کشور تولید خواهد کرد. اما اوضاع در هند به‌ وضوح با همین چندماه قبل متفاوت است. موج دوم کرونا در هند، ماه مارس آغاز شد و به‌ سرعت از موج اول، که سپتامبر سال گذشته بیش از 97هزار ابتلا در روز رقم می‌زد، پیشی گرفت.

ایالت‌ها و شهرها محدودیت‌های جدیدی اعمال کرده‌اند، از جمله منع رفت‌وآمد شبانه و آخر هفته در دهلی، پایتخت، که محل زندگی 19میلیون نفر است. کارگران مهاجر نیز به‌ دلیل ترس از هرگونه قرنطینه احتمالی و سرگردانی، شهرهای بزرگ را به‌طور جمعی به مقصد روستاهای محل زندگی خود ترک می‌کنند.

در میان همه اینها، برنامه واکسیناسیون زمینگیر شده و حداقل پنج ایالت از کمبود شدید واکسن گزارش کرده‌اند و از دولت فدرال انتظار اقدام دارند.

COVAX، ائتلافی که سازمان بین‌المللی واکسن (Gavi) و سازمان بهداشت جهانی آن را اداره می‌کنند، در خبری که 25 مارس منتشر کرد، گفت: «تحویل دوزها از انستیتوی سرم هند در ماه مارس و آوریل به تأخیر می‌افتد. تأخیر در تأمین دوزهای واکسن کووید-19 تولید شده درSII ، به دلیل افزایش تقاضا برای واکسن در هند است.»

در این گزارش آمده بود که «هند تاکنون 28میلیون دوز واکسن آسترازنکا تأمین کرده است و قرار بود 40میلیون دوز دیگر در ماه مارس و 50میلیون دوز دیگر در ماه آوریل تحویل دهد. COVAX و دولت هند در مورد تکمیل منابع در حال گفت‌وگو هستند.»

این نخستین‌باری نیست که هند کمک به COVAX را متوقف می‌کند: در ژانویه، دولت صادرات واکسن آسترازنکای تولیدشده SII را محدود کرد و آن‌گونه که ادار پوناوالا، مدیرعامل موسسه سرم هند (SII) گفت: «آنها می‌خواهند بخش‌های آسیب‌پذیر و نیازمند را در اولویت‌ قرار دهند.»

اما این تأخیرهای مکرر، به کشورهای فقیر سخت ضربه زده است.

مدیر ارگان کنترل بیماری آفریقا هشدار داد که توقف صادرات واکسن هند ممکن است برای این قاره «فاجعه‌بار» باشد، درحالی که پاکستان، یکی از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان برنامه، تصمیم گرفت اجازه واردات و فروش خصوصی واکسن را بدهد تا شکاف را پر کند.

مرکز واکسیناسیون در بمبئی هند، که مجبور شد مردم را به دلیل کمبود واکسن در 9 آوریل روانه خانه کند.

دست رد مراکز واکسیناسیون به سینه مردم

هند از دو واکسن در کشور استفاده می‌کند؛ یکی آکسفورد/آسترازنکا که با عنوان کوویشیلد (Covishield) هم شناخته می‌شود و دیگری کوواکسین (Covaxin) وطنی، که به‌طور مشترک شرکت بهارات بیوتک و شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) ساخته‌اند.

این کشور برنامه واکسیناسیون خود را در ماه ژانویه برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و گروه‌های اولویت‌دار و با هدف واکسیناسیون کامل 300میلیون نفر تا ماه آگوست آغاز کرد.

اما این برنامه شروع کُندی داشت؛ به دلیل مشکلات لجستیکی، همچنین تردید مردم درباره واکسن‌ها به‌ویژه کوواکسین، که قبل از انتشار نتایج فاز سوم آزمایش مبنی بر کارایی، برای استفاده اضطراری تأیید شد.

طبق اعلام دانشگاه جان هاپکینز، تاکنون 14.3 میلیون نفر در هند کاملا واکسینه شده‌اند که فقط بیش از یک‌درصد جمعیت 1.3میلیارد نفری هند است!

اما اعتماد مردم افزایش یافت، زیرا دولت آگاهی‌بخشی برای کاهش نگرانی‌ها را افزایش داد و برنامه واکسیناسیون سرعت بیشتری گرفت. با بالارفتن موارد جدید ابتلای روزانه در ماه مارس و آوریل، چندین ایالت از کمبود عمده واکسن گزارش دادند.

مقامات بهداشتی در نامه‌ای به دولت مرکزی نوشتند در ایالت اودیشا، نزدیک به 700 مرکز واکسیناسیون هفته گذشته به دلیل کمبود، مجبور به تعطیلی شدند. آنان هشدار دادند که منابع واکسن این ایالت به زودی تمام می‌شود.

راجش باسکار، مقام بهداشتی در ایالت پنجاب، هفته گذشته به CNN گفت که این ایالت حدود 450هزار دوز کوویشیلد و 30هزار دوز کوواکسین دارد. بر اساس آخرین آمار موجود دولت، در این ایالت بیش از 27میلیون نفر زندگی می‌کنند.

طبق اعلام دانشگاه جان هاپکینز، تاکنون 14.3میلیون نفر در هند کاملا واکسینه شده‌اند که فقط بیش از یک‌درصد جمعیت 1.3میلیارد نفری هند است!

او گفت: «ما می‌خواهیم حداقل روزانه حدود 100هزار نفر را واکسینه کنیم و میزان عرضه فعلی برای تأمین این تقاضا کافی نیست.»

به گفته راجش تاوپ، وزیر بهداشت ایالت مهاراشترا، چندین منطقه در این ایالت، که بسیار آسیب دیده است، مجبور شدند موقتا واکسیناسیون را متوقف کنند، از جمله بیش از 70 مرکز در بمبئی که هفته گذشته تعطیل شدند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت هند، مهاراشترا تا روز پنجشنبه بیش از 11.1 میلیون دوز تزریق کرده است که بیشترین میزان در میان سایر ایالت‌های هند است.

تاوپ هفتم آوریل گفت: «در شهرها و روستاها، تیم‌هایی تشکیل داده‌ایم تا همه افراد بالای 45سال را برای استفاده از واکسن بیاوریم. مردم به مراکز مراجعه می‌کنند، اما کارکنان مراقبت‌های بهداشتی ما باید به آنها بگویند واکسن ندارند، بنابراین باید به خانه خود برگردند!»

نیرمال کومار گانگولی، مدیر کل سابق شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) ، گفت: «چالش‌های بسیاری در کمبود واکسن تأثیرگذار است که یکی تأمین مواد اولیه است. هند توانایی تولید دارد، اما طی همه‌گیری زنجیره‌های تأمین مختل شده است. فرمول‌های واکسن و مواد مورد نیاز یک‌شبه قابل تغییر نیست، بنابراین ما باید به مواد اولیه وارداتی اعتماد کنیم.»

ایالات متحده صادرات مواد اولیه حیاتی برای تولید واکسن را موقتا ممنوع و اتحادیه اروپا هم محدودیت‌های صادرات واکسن را تشدید کرده است.

گانگولی گفت که هند اکنون در حال تلاش برای «سازگارشدن با موادی است که در داخل کشور یا کشورهای همسایه مانند سنگاپور ساخته می‌شود»، اما این زمان می‌برد.

او افزود چالش دیگر اعتماد کشور به SII است. تولیدکنندگان دیگر واکسن نیز مانند بهارات بیوتک (Bharat Biotech) در هند وجود دارد، اما SII (موسسه سرم هند) همچنان بزرگ‌ترین است.

گانگولی گفت: «ما یکی از صادرکنندگان واکسن هستیم، اما اکنون این کار را دو یا سه شرکت هندی انجام می‌دهند. بقیه آنها بازیگران بزرگی نیستند و برخی کاملا در تولید واکسن، تازه‌کارند. این نیاز به وضوح بیان شده است که ما باید ظرفیت خود را گسترش دهیم.»

موضع دولتی‌ها چیست؟

چندین ایالت دوزهای بیشتری از دولت مرکزی درخواست کرده‌اند، اما مقامات فدرال با اصرار بر اینکه اوضاع تحت کنترل است، این خواسته را به تعویق انداخته‌اند.

هفته گذشته هارش واردان، وزیر بهداشت هند در بیانیه‌ای گفت: «شکایات راجش تاوپ، وزیر بهداشت ایالت مهاراشترا، چیزی جز تلاش برای منحرف‌کردن توجه از ناکامی‌های مکرر این ایالت در کنترل شیوع بیماری همه‌گیر نبوده است.»

آمیت شاه، وزیر کشور، نیز ادعاهای ایالت‌ها را رد کرد و گفت اطلاعات آنها «درست نیست» و واکسن نیز «به اندازه مورد نیاز» در دسترس است!

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، تلاش برای واکسیناسیون را در هند ستود و آن را موفقیت‌آمیز خواند. در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر منتشر کرد، آمده است «در ملاقات مودی با فرمانداران ایالتی، هند سریع‌ترین کشور برای رسیدن به نقطه عطف 10 کرور واکسیناسیون (100 میلیون دوز) شده است.»

طبق بیانیه دفتر مودی، 85 روز طول کشید تا هند به 100 میلیون دوز برسد؛ این زمان برای ایالات متحده 89 روز و چین 102 روز بود.

راجش بوشن، دبیر وزارت بهداشت، گفت مشکل، برنامه‌ریزی ضعیف و نبود مدیریت است، نه کمبود منابع. او گفت: «ما دوزها را به‌موقع در دسترس ایالت‌ها قرار می‌دهیم. ایالت‌ها باید بررسی کنند که در هر نقطه از زنجیره سرد چند دوز استفاده نشده وجود دارد.»

اظهارات آنها با خشم رهبران محلی و ایالتی روبه‌رو شد. اشوک گهلو، وزیر ارشد راجستان دهم آوریل در توییتی ادعای شاه را «در واقع کاملا نادرست» خواند.

دولت فدرال این هفته اقدام به بازکردن درهای واردات واکسن کرد و این نشانه‌ای است از تحت فشار قرارگرفتن آن. دولت اعلام کرد که تأییدیه‌های اضطراری واکسن‌هایی را که قبلا سازمان بهداشت جهانی، مقامات ایالات متحده، اروپا، انگلیس و ژاپن تصویب کرده‌اند، پیگیری می‌کند.

شرکت‌ها هنوز باید برای تأیید واکسن‌هایشان در هند درخواست کنند، اما با تسریع در روند کار، از انجام آزمایش‌های ایمنی محلی معاف می‌شوند.

دکتر وی کی پائول، مقام ارشد بهداشت، روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری گفت: «ما امیدواریم و از سازندگان واکسن مانند فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون و دیگران دعوت می‌کنیم آماده باشند تا در اسرع‌وقت به هند بیایند.»

اما حتی امکان واردات واکسن خارجی نیز راه‌حلی کارآمد و سریع نخواهد بود، زیرا شرکت‌هایی مانند فایزر و مدرنا قبلا سفارش‌های دیگری دریافت کرده‌اند، از جمله تهیه واکسن برای ایالات متحده.

هند مجوز استفاده اضطراری را فقط به واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه اعطا کرد اما گنگولی گفت: «تا زمانی که آنها ظرفیت و پیش‌نیازهای تولید را افزایش دهند، 5 تا 6 ماه طول خواهد کشید.»

در همین حال، دولت در تلاش است تا ظرفیت تولید محلی را توسعه دهد و به موسسه زیست‌پزشکی دولتی در مهاراشترا چراغ سبز برای تولید کوواکسین، از طریق انتقال فناوری با بهارات بایوتک داده شد.

مردی که ماسک زده و در جشنواره کوم میلا در شهر هاریدوار در هند، 12 آوریل، در رودخانه گنگ غوطه‌ور است.

غوطه‌ور در موج دوم

در تمام این مدت، موج دوم شیوع کووید-19 در هند ادامه دارد و موارد ابتلا هر روز به‌شدت بالا می‌رود. میلیون‌ها نفر در سراسر کشور به شهر «هاریدوار» در ایالت «اوتاراکند» برای شرکت در «کوم میلا»، جشنواره مذهبی هندوها و بزرگ‌ترین زیارت روی کره‌زمین که هفته‌ها طول می‌کشد و میلیون‌ها نفر را به رور گنگ می‌کشاند، سفر می‌کنند.

با وجود هشدارها درباره خطرات کووید-19، جمعیت عظیمی برای نیایش، شرکت در مراسم مذهبی و غوطه‌وری مقدس در رودخانه گنگ تجمع می‌کنند.

اکنون، موارد ابتلا در هاریدوار در حال افزایش است و دولت را وادار به اعمال محدودیت‌های جدید کرده است.

هند، با 1.3 میلیارد نفر جمعیت، با آمار نگران‌کننده موارد ابتلای روزانه به کووید-19 دست‌وپنجه نرم می‌کند. دهلی نو، پایتخت این کشور، از دوشنبه به مدت یک هفته تحت مقررات قرنطینه است و دولت گفته همه بزرگسالان از ماه می واجد شرایط دریافت واکسن می‌شوند.

اقدامات مشابهی در سایر ایالت‌های هند نیز انجام شده است و بر مشکلات مردمی که اکنون تحت فشار اقتصادی همه‌گیری هستند، افزوده است.

موارد ابتلای روزانه هند برای ششمین روز متوالی بالاتر از 200هزار نفر است و در 24ساعت گذشته موارد ابتلا رکورد 259هزار و 170 نفر را ثبت کرد. فقط در هفته گذشته 1.59 میلیون مورد ابتلا گزارش شده است.

آمار وزارت بهداشت هند از 180هزار و 530 مرگ بر اثر کرونا تاکنون در این کشور خبر می‌دهد.

با شروع قانون منع رفت و آمد، پلیس‌ها در شهر پونا در هند گشت می‌زنند.

منبع: CNN

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.