«استنوفیلا» مژده‌ای برای عاشقان قهوه

در جنگل‌های استوایی در جنوب‌ غربی آفریقا، دانشمندان موفق به یافتن مجدد نوعی از قهوه شدند که برای دهه‌ها در طبیعت دیده نشده بود.
با اینکه ۱۲۴ نوع قهوه شناخته‌شده در دنیا وجود دارد، اما در حال حاضر ۹۹درصد قهوه مصرفی جهان از نوع عربیکا و روبوستاست که تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین بر تولید آنها اثر منفی داشته است.
اما این نوع قهوه که «اِستِنوفیلا» نام دارد به گرمای هوا مقاومت بیشتری نشان داده و در دمای ۲۴/۹ درجه سانتیگراد می‌روید که حدود ۲ درجه بیشتر از قهوه روبوستا و ۷ درجه بیشتر از عربیکاست.
قهوه روبوستا حدود ۴۳درصد و قهوه عربیکا حدود ۵۶درصد تولید جهانی را تشکیل داده که عربیکا به دلیل طعم قوی‌تر آن گران‌تر بوده و در تولید قهوه فوری مصرف بیشتری دارد.
اما گرمایش زمین و مقاومت کمتر هر دوی این دو نوع قهوه به تغییرات گرمایی باعث نگرانی تولیدکنندگان این صنعت میلیارد دلاری شده است و انتظار می‌رود که تولید عربیکا تا نیمه قرن حاضر به ۵۰درصد میزان فعلی آن برسد.
اما معلوم شد قهوه استنوفیلا که میوه‌های آن به جای رنگ قرمز معمول در دو نوع دیگر قهوه به رنگ مشکی هستند، بافت و طعمی دلپذیر و قوی نزدیک به عربیکا داشته و مقاومت بالاتر آن نسبت به گرما می‌تواند جانشینی مناسب و نجات‌بخش صنعت قهوه باشد.
این نوع قهوه تا اوایل قرن بیستم در غرب آفریقا کشت و به اروپا صادر می‌شد که پس از معرفی قهوه روبوستا به فراموشی سپرده شد.
کشف مجدد این قهوه در آفریقا، تولیدکنندگان را به آینده صنعت قهوه امیدوار کرده است.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Reuters

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.