مأمور سابق پلیس مینیاپولیس گناهکار شناخته شد

بایدن: این حکم می‌تواند گامی بزرگ به جلو در حرکت به سوی عدالت در آمریکا باشد

دادگاه افسر سابق پلیس در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا در آمریکا پس از سه هفته به پایان رسید. درک شووین سال گذشته متهم به قتل جورج فلویدِ سیاهپوست شد. حالا دادگاه او را گناهکار شناخته است. مرگ جورج فلوید بزرگ‌ترین اعتراضات حقوق مدنی را در دهه‌های گذشته در ایالات متحده رقم زد. مردم از صدور این حکم خوشحالند، اما آن را کافی نمی‌دانند. جو بایدن آن را گامی بزرگ به جلو در حرکت به سوی عدالت در آمریکا می‌داند و باراک اوباما از مسیر طولانی تا رسیدن به عدالت واقعی می‌گوید.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: هیأت منصفه دادگاهی در شهر مینیاپولیس آمریکا درک شووین، افسر سابق پلیس مینیاپولیس متهم به قتل جورج فلوید، را گناهکار شناخت.

دِرِک شووین به قتل درجه دو (قتل غیرعمد از طریق فعل مجرمانه)، قتل درجه سه (قتل عمد با ارتکاب اقدام خطرناک) و آدم‌کشی غیرعمد درجه دوم متهم بود. او در هر سه مورد گناهکار شناخته شد. دادگاه او سه هفته به طول انجامید. مرگ جورج فلوید بزرگ‌ترین اعتراضات حقوق مدنی در دهه‌های گذشته را در ایالات متحده برانگیخت.

افسر سابق پلیس مینیاپولیس ممکن است با حکم  40 سال زندان روبه‌رو شود.

جورج فلوید، سیاهپوستی 46 ساله از ایالت مینه‌سوتا، سال گذشته پس از بازداشت به اتهام ارایه اسکناس تقلبی به فروشگاه، به قتل رسید.

تصاویر منتشرشده از لحظه بازداشت جورج فلوید نشان می‌داد که درک شووین زانوی خود را به مدت 9 دقیقه و ۲۹ ثانیه روی گردن فلوید که روی زمین افتاده بود، گذاشته است.

درباره اینکه درک شووین محکوم به چند سال زندان خواهد شد، تا چند هفته دیگر و پس از ارایه گزارش سوابق او، تصمیم‌گیری می‌شود.

پیتر آ. کاهیل، قاضی دادگاه، گفت که انتظار دارد حدود هشت هفته دیگر جلسه صدور حکم آغاز به کار کند.

Cup Foods در مینیاپولیس، جایی که جورج فلوید سال گذشته کشته شد. Photograph: Matthew Hatcher/Rex

واکنش‌ها به رأی دادگاه

روز سه‌شنبه بعدازظهر، کاخ سفید سخنرانی قبلی جو بایدن را لغو کرد تا او بتواند در کنار کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری و گروه دیگری از دستیاران در اتاق ناهارخوری خصوصی خود، شاهد صدور حکم باشد.

درست پس از صدور حکم، جو بایدن، رئیس‌جمهوری، با اعضای خانواده جورج فلوید تماس تلفنی گرفت. او در تماس تلفنی با فیلونیس فلوید، برادر جورج فلوید گفت: «من از همه خانواده بسیار سپاسگزارم. این شجاعت، تعهد و قدرت شما را نشان داد. امروز، روز عدالت در آمریکاست.»

رئیس‌جمهوری آمریکا، بعد از صدور حکم دادگاه، در سخنرانی‌ای از کاخ سفید تصمیم دادگاه را در مجرم شناختن و محکوم کردن افسر سابق پلیس، درک شووین، ستایش کرد، اما آن را اقدامی «بسیار نادر» در «پاسخگویی اساسی» به سیاهپوستان آمریکایی که در جریان تعاملات با پلیس کشته شده‌اند، خواند.

او گفت: «این قتلی در روشنایی کامل روز بود، و پرده‌ها را از بین برد تا همه دنیا ببینند. این حکم می‌تواند گامی بزرگ به جلو در حرکت به سوی عدالت در آمریکا باشد.»

جو بایدن قبل از اینکه هیأت منصفه تصمیم خود را اعلام کند هم به خبرنگاران گفته بود که او برای «حکم درست» دعا می‌کند و به نظرش شواهد جای شک و تردیدی باقی نمی‌گذارد.

محکوم شدن این افسر سابق پلیس روز سه‌شنبه سیل احساسات مردمی را روانه خیابان‌های مینیاپولیس کرد، هرچند آنها این حکم را پیروزی علیه نژادپرستی سیستمی تلقی نمی‌کنند.

به نظر می‌رسید شرایط در بیانیه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق خلاصه شده است: «امروز هیأت منصفه کار درستی انجام داد. اما عدالت واقعی به بیشتر از اینها نیاز دارد.»

بنجامین کراپ، وکیل خانواده فلوید هم در بیانیه‌ای گفت: «عدالت برای آمریکای سیاه، عدالت برای همه آمریکاست. این پرونده نقطه عطفی در تاریخ آمریکا برای مسئولیت در اجرای قانون است و پیام روشنی را ارسال می‌کند که امیدواریم در هر شهر و هر ایالت به وضوح شنیده شود.»

محکوم شدن این افسر سابق پلیس روز سه‌شنبه سیل احساسات مردمی را روانه خیابان‌های مینیاپولیس کرد، هرچند آنها این حکم را پیروزی علیه نژادپرستی سیستمی تلقی نمی‌کنند.

نیویورک‌تایمز با استناد به گفت‌وگوهایی که با مردم کرده است، می‌گوید آمریکایی‌ها با احساسات متفاوتی از حکم شووین استقبال می‌کنند؛ آنان معتقدند «عدالت محقق شد، اما کافی نیست».

منبع: نیویورک تایمز

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.