نباید بین بد و بدتر انتخاب کنیم

روحانی: هرگونه سخن و حرکتی که مردم را مأیوس و بی‌نشاط کند، یک خیانت بزرگ است

​​​​​​​رئیس‌جمهوری گفت: «جای تأسف است که بعد از ۴۰ سال عده‌ای بگویند ما در انتخابات باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم.»

رئیس‌جمهوری عصر دیروز در نشست با جمعی از فعالان سیاسی اظهار کرد: «جای تأسف است که بعد از ۴۰ سال عده‌ای بگویند ما در انتخابات باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم. ما باید به نقطه‌ای برسیم که بین خوب و بهتر یکی را انتخاب کنیم.»

روحانی گفت: «باید بخشی از روندی را که امروز برای بررسی صلاحیت کاندیداها داریم و هیأت‌های اجرایی و شورای نگهبان انجام می‌دهند، بر دوش احزاب بگذاریم، یعنی فیلترینگ احزاب باید صلاحیت افراد را بررسی کند.»

اهم سخنان روحانی چنین است:

باید انتخابات پرنشاطی را برگزار کنیم و مردم در انتخابات باید به استراتژی و برنامه رأی بدهند. البته باید قانون اساسی تفسیر شود، زیرا قانون در جایی به صراحت می‌گوید برنامه برعهده رئیس‌جمهوری است و بر این مبناست که مردم در انتخابات به رئیس‌جمهوری رأی می‌دهند.

امروز رئیس‌جمهوری برنامه‌ای به مردم و مجلس ارایه می‌دهد، اما سپس یک برنامه پنج ساله ارایه می‌شود. باید برای آینده مشخص کنیم وقتی مردم پای صندوق می‌آیند، به چه چیزی رأی می‌دهند.

معنای حضور قدتمند امروز ایران در مذاکرات وین شکست قطعی فشار حداکثری دشمنان است و مذاکرات حدود ۶۰، ۷۰درصد پیشرفت داشته است و اگر آمریکایی‌ها در چارچوب صداقت حرکت کنند، در زمان کوتاهی به نتیجه خواهیم رسید. در مذاکرات عجله نداریم، اما از فرصت حداکثر استفاده را خواهیم کرد و چارچوب تعیین‌شده از طرف مقام معظم رهبری درمورد مذاکرات را کاملا حفظ کرده‌ایم و در همان چارچوب حرکت می‌کنیم.

هرگونه سخن و حرکتی که به دروغ گفته شود و مردم را مأیوس و بی‌نشاط کند، یک خیانت بزرگ است.

امیدوارم همه احزاب و گروه‌ها بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند و شاهد تنوع سلایق در میان نامزدها باشیم و دولت از هر تلاشی فروگذار نخواهد کرد تا انتخاباتی پرشور با حضور حداکثری برگزار شود که در این صورت انتخابات موجب تقویت و استواری بیشتر نظام و تقویت نقش ما در منطقه خواهد شد.

متأسفانه هنوز پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، در ایام انتخابات می‌شنویم که عده زیادی به دنبال انتخاب بین بد و بدتر هستند؛ باید به جایی برسیم که دنبال انتخاب بین خوب و بهتر باشیم. برای این مهم باید به جایی برسیم که نامزدهای انتخابات از طرف احزاب معرفی شوند و نماینده حزب باشند و مردم نیز بین استراتژی و برنامه‌ها دست به انتخاب بزنند.

در این زمینه قانون اساسی ما باید تفسیر شود. قانون اساسی در اصل ۱۳۴ به صراحت می‌گوید که برنامه و خط‌مشی با رئیس‌جمهوری است و مردم هم بر همین مبنا می‌آیند و رئیس‌جمهوری انتخاب می‌کنند. مجلس شورای اسلامی نیز در زمان بررسی صلاحیت وزرای کابینه هم برنامه‌ها را بررسی می‌کند و هم افراد را؛ باید این ابهامات برطرف شود. مردم به برنامه‌های رئیس‌جمهوری رأی می‌دهند، مجلس نیز برنامه‌های هیأت دولت را بررسی می‌کند و آن وقت دوباره برنامه پنج ساله نوشته می‌شود.

نظر بنده درباره قانون اساسی روشن است؛ باید قانون اساسی تفسیر شود تا مشخص شود مردم پای صندوق آرا به چه چیز رأی می‌دهند؛ به فرد، به برنامه، یا به حزب؟

پایه اساسی حل مشکلات کشور را باید اعتدال و تعادل دانست؛ باید ببینیم مشکلات کشور در داخل و خارج آیا با تعادل و اعتدال حل می‌شوند یا با افراطی‌گری؟ آیا مشکلات کشور در عرصه بین‌المللی با تعامل سازنده حل‌وفصل می‌شوند یا رویکردهای دیگر؟ دولت‌های یازدهم و دوازدهم برمبنای تشخیص همین نکته که مشکلات کشور از مسیر تعادل و اعتدال در داخل و تعامل سازنده با جهان رفع خواهند شد، عمل کرد.

در این دیدار یحیی آل‌اسحاق به نمایندگی از حزب موتلفه اسلامی، سیدحسین مرعشی به نمایندگی از حزب کارگزاران سازندگی، آذر منصوری به نمایندگی از حزب اتحاد ملت، محمد عطریانفر به نمایندگی از حزب کارگزاران سازندگی، زهرا ساعی به نمایندگی از حزب اعتدال و توسعه، محمدرضا جلایی‌پور به نمایندگی از حزب اتحاد ملت و بهزاد نبوی به نمایندگی از حزب توسعه ملی به بیان دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند. همچنین جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور نیز توضیحاتی درباره روند اجرایی انتخابات چهارگانه ۲۸ خرداد ارایه داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.