اجرای عین سند برجام، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد

روحانی: واکسن کرونا برای همه مردم رایگان تزریق می‌شود

در احیای برجام سه گام اصلی وجود دارد؛ اولین گام یعنی رفع تحریم‌ها به عهده آمریکایی‌هاست، دومین گام راستی‌آزمایی از سوی ما است و سومین گام اجرای تعهدات هسته‌ای توسط ما در چارچوب برجام است.

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به روز ارتش گفت: «هم به ارتش جمهوری اسلامی و هم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در طول این مدت خدمت کردند و حماسه آفریدند و آنهایی که شهید شدند، سرداران و امیران بزرگ، پرسنل فداکار، در تمام مقاطع هر کجا نیاز بوده است، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در صحنه بودند و تلاش کردند. ما به این دو نیروی مسلح در کنار نیروی انتظامی به خاطر این همه ایثارها و تلاش‌ها و فداکاری‌هایی که در طول این ۴۲ سال نسبت به ملت و کشور خود انجام داده‌اند، افتخار می‌کنیم.»

مهم‌ترین اظهارات روحانی به شرح زیر است:

ما در روزهای پایانی دولت قرار داریم و ۱۰۵ روز دیگر دولت پایان می‌پذیرد و باید برای این ۱۰۵ روز و دولت بعدی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

اگر طرح تحول سلامت دولت یازدهم و دوازدهم نبود،‌ اکنون حریف بیماری کرونا نمی‌شدیم.

پیش از این دولت حدود ۹۰هزار تخت بیمارستانی داشتیم که اکنون ۱۳۶هزار تخت بیمارستانی در کشور موجود است. به عبارتی ۴۶هزار تخت اضافه شده و تا پایان این دولت تلاش ما این است که ۱۰ تا ۱۳هزار تخت دیگر را اضافه کنیم که در برخی از بیمارستان‌ها این رویه پیشرفت حدود ۹۵درصد و ۹۸درصد است.

برای کسانی که در تزریق واکسن تخلف می‌کنند، اشد مجازات در نظر گرفته شده است. واکسن برای کل ملت رایگان خواهد بود و بانک مرکزی غیر از آنچه خریده‌ایم، ۱۰۰میلیون دلار اضافه برای واکسن روی میز گذاشته است.

زمانی بود که موضوع فضای مجازی فرهنگی بود و حتی موضوع‌های سیاسی و نقل و انتقال خبر در آن مطرح بود. اما امروز در فضای مجازی زندگی مردم، کسب‌وکار، غذای مردم، خرید مردم حتی در روستاها مطرح است و تحول بزرگی ایجاد شده است. حتی آموزش در سیستم آموزش‌وپرورش و آموزش عالی نیز در فضای مجازی انجام می‌شود.

درباره احیای برجام برخی پارسال  فیلم درست کرده بودند و روی دست‌شان باد کرده بود و حالا در حال پخش‌کردن آن هستند، ولی دست‌شان رو شده است. در احیای برجام سه گام اصلی وجود دارد؛ اولین گام یعنی رفع تحریم‌ها به عهده آمریکایی‌هاست، دومین گام راستی‌آزمایی از سوی ما است و سومین گام اجرای تعهدات هسته‌ای توسط ما در چارچوب برجام است.

امروز همه می‌دانند راه‌حل برای معضل برنامه هسته‌ای ایران، اجرای توافق هسته‌ای است و برای همه روشن است برای پنج به علاوه یک، اروپا، منطقه و برای همه روشن است. باید این توافق به خوبی اجرا شود.

ما اجرای عین سند برجام را می‌خواهیم، نه یک کلمه زیاد، نه یک کلمه کم. ما دنبال زیاده‌خواهی نیستیم که بخواهیم زیاده‌خواهی کنیم، البته طلب‌هایی داریم و بعدا مطرح می‌کنیم، اما در این چهار سال صدها میلیارد دلار به ما خسارت وارد شده، آن سر جای خود است. الان این برجام باید پیاده شود، نه کم و نه زیاد، برجام پلاس نمی‌خواهیم، ما عین برجام را می‌خواهیم.

آنها علی‌الظاهر در این مرحله جدی هستند و می‌گویند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم، اما این تحریم‌هایی که می‌گویند برمی‌داریم، برای عناوین کافی نیست و اینکه بگویند در بخش نفت و تحریم و پتروشیمی تمام تحریم‌هایی که شماره دارد و معلوم است، باید روی کاغذ بیاورند و اینها برداشته شود. همه دنیا هم بدانند و گر نه باز هم در کلیات گرفتار می‌شویم. باید دقیق و با آدرس بگویند تحریم‌ها چگونه برداشته می‌شود، بنابراین در بخش تحریم بار به طور کامل بر دوش آمریکاست و آنها باید انجام دهند.

در یک قدم‌هایی اینها را جدی دیدیم و در قدم‌هایی دوپهلو حرف زدند. گام‌هایی که تا امروز برداشتیم، گام‌های صحیح، درست و در چارچوب سیاست‌هایی بوده که مقام معظم رهبری مشخص کرده است. این کار کاملا درست انجام گرفته و ما درست پیش می‌رویم.

گام‌های دیگری هم مانده که باید انجام دهیم. در این بخش دو کار هم به عهده ما است؛ یکی اینکه بعد از برداشته شدن تحریم ما می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و بگوییم تحریم برداشته شد، یعنی بله را ما باید بگوییم و ما از بانک مرکزی، نفت و بقیه وزارتخانه‌ها می‌پرسیم که آیا برداشته شد و همه می‌گویند بله.

ما دیروز درباره راستی‌آزمایی مفصل بحث کردیم که چگونه می‌خواهیم راستی‌آزمایی کنیم و چقدر زمان می‌برد، راستی‌آزمایی هم خیلی پیچیده نیست.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.