خنثی شدن کودتای فوتبال اروپا در 50 ساعت!

پرونده حضور غول‌های فوتبال اروپا در سوپرلیگ خیلی زودتر از آنچه که تصورش را می‌کردیم، ‌بسته شد

بعد از حدود 2 روز جنجال در فوتبال اروپا، 12 تیم حاضر در سوپرلیگ یک‌به‌یک انصراف خود را اعلام کردند.

برگزاری یک تورنمنت جداگانه با ابتکار باشگاه‌های بزرگ اروپا، در روزهای اخیر حسابی جو فوتبال دنیا را بهم ریخت. این ایده که پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید نشأت گرفته بود، با استقبال دیگر غول‌های فوتبال اروپا از جمله منچستریونایتد، لیورپول، چلسی، تاتنهام، آرسنال، منچسترسیتی، بارسلونا، اتلتیکومادرید، اینتر، میلان و یوونتوس همراه بود و در حالی که باشگاه‌هایی همچون بایرن مونیخ، دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن این دعوت را رد کرده بودند، 12 تیم آماده شروع سوپرلیگ اروپا شده بودند.

اعتراض‌ها به شکلی عجیب گسترده شد. از فیفا و یوفا بگیر تا هواداران باشگاه‌های حاضر در سوپرلیگ که معتقد بودند این اقدام 12 باشگاه اروپایی برخلاف قوانین و اخلاق جوانمردانه است. حتی لالیگا و سری ‌آ تیم‌های اسپانیایی و ایتالیایی را تهدید به اخراج از لیگ‌های داخلی کرده بودند و فیفا نیز می‌گفت بازیکنان حاضر در سوپرجام حتی نمی‌توانند در بازی‌های ملی از جمله جام جهانی شرکت کنند.

از سه‌شنبه شب اخباری در مورد تمایل باشگاه‌هایی چون بارسلونا، منچستریونایتد، منچسترسیتی، اتلتیکومادرید، چلسی و لیورپول به انصراف از این رقابت‌ها منتشر شد. با این حال فلورنتینو پرز تأکید داشت با تمامی باشگاه‌ها به توافق کامل دست یافته و امکان خروج از سوپرلیگ وجود ندارد، اما حالا به نظر می‌رسد این ایده بزرگ خیلی زود رنگ باخته و باشگاه‌های اروپایی علاقمند به ادامه دادن روال سابق هستند.

با توجه به پیگیری ماجرا از سوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، شش تیم انگلیسی که پایه و اساس اصلی سوپرجام اروپا محسوب می‌شدند،‌ یک‌به‌یک انصراف خود را با توصیه نخست‌وزیر اعلام کردند.

منچسترسیتی به عنوان اولین باشگاه رسما اعلام کرد تمایلی به شرکت در رقابت‌های سوپرلیگ ندارد: «باشگاه فوتبال منچسترسیتی تأیید می‌کند که رسما برنامه خروج از سوپرلیگ اروپا را تصویب کرده است.» واکنش بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز اینگونه بود: «اگر خبر کناره‌گیری سیتی و یونایتد حقیقت داشته باشد تصمیم درستی است و امیدوارم تمامی باشگاه‌ها راه این دو باشگاه را پیش بگیرند.»

البته اعلام این خبر با توجه به اینکه سوپرلیگ اروپا برای تیم‌های حاضر درآمد هنگفتی به همراه داشت، باعث سقوط سهام این دو باشگاه هم شد، اما سیر انصراف‌ها ادامه‌دار بود و به همین‌جا ختم نشد. به ترتیب سایر تیم‌های انگلیسی، تیم‌های ایتالیایی و اتلتیکومادرید هم کناره‌گیری خود را رسما اعلام کردند.

در این میان رادیو مارکا مدعی شد قرارداد بسته شده برای رقابت‌های سوپرلیگ لازم‌الاجراست و در غیر این‌صورت تیم‌های انصراف‌دهنده مجبور به پرداخت جریمه‌های فوق‌سنگین خواهند بود؛ در عین‌حال تنها راه رخ ندادن این اتفاق انصراف همزمان همه تیم‌ها از سوپرلیگ است.

حالا در کمتر از 50 ساعت ورق برگشت و حداقل فعلا خبری از طرح برگزاری سوپرلیگ اروپا نخواهد بود. همچنان لیگ قهرمانان اروپا به عنوان بالاترین سطح رقابت باشگاهی در قاره سبز به کار خود ادامه می‌دهد و غول‌های اروپایی نیز باید به همان درآمدهای قبلی خود قناعت کنند.

شاید بازنده اصلی را بتوان فلورنتینو پرز دانست. بی‌بی‌سی اسپورت مدعی شد فشارهای فراوانی برای استعفای رئیس باشگاه رئال مادرید به عنوان مجری اصلی طرح سوپرلیگ وجود دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.