شبیخون پلیس به هفت تبهکار حرفه‌ای پایتخت

مأموران پلیس در عملیات‌هایی جداگانه پنج سارق، یک متجاوز و یک کلاهبردار را دستگیر کردند

هفت تبهکار حرفه‌ای پایتخت در عرض 24 ساعت در مأموریت‌هایی جداگانه دستگیر شدند؛ آنهایی که تعرض، سرقت‌های خشن و کلاهبرداری حرفه‌ای را در کارنامه قضائی خود ثبت کرده‌اند. سارقی که قصد تجاوز به یک دختر جوان را داشت، همسایه‌ای که وسوسه پول زیاد او را به اجرای نقشه دزدی ترغیب کرد و درنهایت سارقان خشنی که دست به دزدی میلیاردی زدند. در این میان یک کلاهبردار حرفه‌ای نیز توانست از طریق یک پیج فیک به بهانه فروش تابلوهای میلیونی پول به جیب بزند. اما هیچکدام از این مجرمان حرفه‌ای نتوانستند از چشمان تیزبین مأموران پلیس آگاهی دور بمانند. فعالیت مجرمانه همه آنها نیمه‌تمام ماند. نتوانستند به اهداف خود برسند و خیلی زود در تله پلیس گرفتار شدند.

نخستین پرونده را یک دختر جوان در پلیس آگاهی پایتخت گشود. دختری که پرده از سرقت خشن و خطرناک یک راننده متجاوز برداشت. راننده‌ پرایدی که در پوشش مسافرکشی قصد داشت به دختری جوان تعرض کند. او وقتی نتوانست به نیت شوم خود برسد، اموال این دختر را دزدید.

روز سه‌شنبه بود که دختری حدودا بیست‌ودو ساله با حضور در کلانتری ۱۴۴ جوادیه تهرانپارس در حالی که بسیار آشفته بود گفت که از دست راننده‌‌ای شیطان‌صفت گریخته است.

ماجرای یک سرقت سیاه

دختر جوان در اظهارات خود به مأموران پلیس گفت: «صبح بود که از خیابان تهران‌نو به مقصد خیابان اتحاد برای رفتن به محل کار خود سوار بر یک خودروی پراید شخصی مسافرکش شدم. هر چه صبر کردم تاکسی نیامد. من هم چون دیرم شده بود، سوار این پراید شدم؛ اما راننده در میانه راه به سمت جاده تلو تغییر مسیر داد. پس از مطلع‌شدن از قصد و نیت راننده ابتدا با او طرح دوستی ریختم. خیلی ترسیدم.

سعی کردم با حرف‌زدن و طرح دوستی مانع کار او شوم. در همان حین به‌سرعت در پیامکی مدیر شرکت خود را از موضوع با خبر کردم. موقعیت مکانی خود را هم از طریق موبایل برای او ارسال کردم. بعد از ارسال موقعیت مکانی خود و اطمینان از اینکه مدیر شرکت در جریان قرار گرفته است، خود را از خودروی پراید به پایین پرتاب کردم اما راننده موفق شد کیف مرا از دستم بکشد. او پس از سرقت متواری شد.»

اعتراف به جرم

پرونده ابتدا به پلیس آگاهی ارجاع شد؛ اما در ادامه از پلیس آگاهی به کلانتری ۱۴۴ حکیمیه انتقال یافت. در ادامه نیز مأموران این کلانتری ضمن رصد دوربین‌های محدوده وقوع جرم شناسایی خودروی پراید ۱۱۱ و راننده آن موفق به بازداشت متهم در منطقه تهرانپارس شدند.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، رئیس‌پلیس پیشگیری تهران بزرگ که این خبر را اعلام کرده بود، در این باره گفت: «متهم این پرونده که متأهل و سی‌وهفت ساله است، پس از انتقال به کلانتری به جرم خود مبنی بر قصد تعرض به دختر جوان اعتراف کرد. درنهایت پرونده به همراه متهم و خودرو تحویل پلیس آگاهی شد.»

تعقیب و گریز در شرق تهران

سارق حرفه‌ای و خشن شرق تهران نیز یکی دیگر از مجرمانی است که در عملیات تعقیب و گریز مأموران پلیس پایتخت دستگیر شد؛ با شلیک پلیس فرار سارق خودرو پایان یافت.

ساعت 12 بیست‌وششم فروردین بود که کارآگاهان یگان گشت پلیس آگاهی هنگام گشتزني در محدوده خيابان دماوند به يک خودرو پرايد داراي سرنشين مظنون شدند. با استعلام از مرکز فرماندهی و کنترل پلیس آگاهی مشخص شد که خودرو سابقه سرقت از کلانتري12 بومهن را دارد.

کارآگاهان در ادامه به راننده پراید مسروقه دستور توقف دادند ولی راننده خودرو پس از شنيدن دستور پلیس با افزايش سرعت و حرکات مخاطره‌آميز به سمت خيابان تهران‌نو متواري شد. در حين فرار نيز به صورت عمدي برای مسدودکردن خيابان به چندين خودروي عبوری در حال حرکت خسارت وارد کرد.

دستگیری بعد از حرکات مخاطره‌آمیز

پس از طي مسافتي در تقاطع خيابان سبلان، خودرو مسروقه بر اثر برخورد با جدول کنار خيابان متوقف شد. بعد از آن راننده به صورت پياده فرار کرد. افسر اکيپ به منظور هشدار و دستگيري با رعايت قانون بکارگيري سلاح و حقوق شهروندي اقدام به شليک تیر هوايي کرد. درنهایت پس از دقايقي متهم در يکي از خيابان‌هاي فرعي دستگیر شد. حميدرضا فردي سابقه‌دار در زمينه سرقت خودرو و زورگيري در شرق تهران بود.

سرهنگ کارآگاه کرم یوسفوند، رئیس مرکز عملیات پلیس آگاهی پایتخت، با اعلام این خبر گفت: «با دستگیری سارق پرونده اولیه تشکیل شد. متهم نیز برای سیر مراحل قانونی تحویل معاونت مبارزه با سرقت پلیس آگاهی قرار گرفت. همچنین با دستور قضائی تحقیقات از او برای کشف سایر سرقت‌های احتمالی آغاز شد.»

سناریوی سرقت از همسایه

پرونده بعدی نیز مربوط به بیست‌وسوم اسفند سال گذشته می‌شود. زمانی که پرونده‌اي با موضوع سرقت منزل از طريق کلانتري 130 نازي‌آباد به پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران ارجاع شد.

بر اساس محتويات پرونده، مالباخته خانمی از تبعه افغانستان بود. او در شکایتی به مأموران پلیس گفت: «ششم اسفند چند ساعتي منزل را ترک کردم، هنگام بازگشت متوجه شدم که خانه‌ام به هم ريخته است. سارق يا سارقان بدون تخريب چند گرم طلا، پول نقد و ساعت مچي، گردنبند نقره و گوشي تلفن همراه من را جمعا به ارزش 250 میلیون ریال سرقت کرده بودند.»

در اين زمینه کارآگاهان تيم مبارزه با سرقت منزل با حضور در محل سرقت به بررسي دقيق صحنه جرم و پایش جغرافیای وقوع سرقت اقدام کردند. نتيجه اين اقدامات منجر به کشف سرنخ‌های متعدد و رد پای سارق شد. ادله به دست آمده گویای این بود که یکی از همسایه‌ها در این سرقت نقش داشته است.

در ادامه همه ادله‌های به دست آمده در کنار هم قرار گرفت. در نهایت هویت سارق برای کارآگاهان هویدا شد. مأموران دریافتند همسایه طبقه چهارم اموال شاکی را سرقت کرده است. با هماهنگي قضائی متهم دستگیر شد. او لب به اعتراف گشود. با دستور قضائي از محل کار متهم بازدید و همه اموال مسروقه کشف شد.

جزئیات دزدی

متهم در خصوص نحوه سرقت گفت: «برای نشتی شیر آب به خانه شاکی رفته بودم. وقتی به آنجا رفتم متوجه اموال او و محل‌هاي مخفي‌کردن آنها شدم. در يکي از روزهاي قبل از سرقت متوجه شدم مالباخته کليد خود را روي در جا گذاشته است بلافاصله به کليدسازي محل مراجعه کردم و از روي آن کليد يدکي ساختم. منتظر فرصتي مناسب بودم. روز سرقت متوجه شدم مالباخته در خانه نيست. بنابراین به خانه او مراجعه کردم و با اندکي جست‌وجو اموال او را به سرقت بردم.»

سرهنگ کارآگاه هوشنگ کاکاوندی، رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی با بیان اینکه متهم به سه سرقت دیگر در سال گذشته اعتراف کرده است، گفت: «همه اموال مکشوفه به مالباخته مسترد شد و متهم با دستور قضائی در اختيار کارآگاهان پايگاه هفتم آگاهي قرار دارد.»

سارقان 4 میلیاردی خانه‌های پایتخت

انهدام اعضای باند سه نفره سارقان منزل نیز یکی دیگر از این پرونده‌هاست. دزدانی که با 6 سرقت 4 میلیارد پول به جیب زدند. فروش اموال سرقتی موجب شناسایی سارقان شد.

چند وقت پیش بود که پرونده‌ای با موضوع سرقت منزل از کلانتري 106 نامجو با شکايت یکی از شهروندان به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران ارجاع شد. مالباخته اعلام کرد: «دهم اسفند از خانه‌اش اموالی شامل مدارک، چک، طلا و لوازم آنتيک به ارزش 10 ميليارد ریال به سرقت رفته است.»

تحقیقات محلی از صحنه جرم انجام شد. در ادامه مشخص شد که سارقان سه نفر بودند. آنها از طريق پنجره وارد خانه شاکی شده و اموال او را ربوده‌اند.

در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی چهره سارقان شناسایی شد. تحقیقات پلیسی ادامه داشت تا اینکه مأموران کلانتري 109 بهارستان در اجرای طرح‌های امنیت محله‌محور موفق شدند که سارقی را هنگام فروش اموال مسروقه دستگير کنند. در بررسی‌های پلیسی مشخص شد که مدارک متعلق به شاکي در اختیار او قرار دارد.

اعتراف به دزدی‌های سریالی

مأموران کلانتري بهارستان متهم را تحويل این پایگاه دادند. سارق ابتدا منکر ارتکاب هر گونه جرمی بود. درنهایت با تطبیق چهره او با تصاویر به دست آمده از سارقان به‌ناچار به سرقت از خانه شاکی با همکاری دو همدستش اعتراف کرد.

با شناسایی مخفیگاه و پاتوق سایر سارقان کارآگاهان موفق شدند که طی چندين روز تعقيب و مراقبت از مخفیگاه سارقان هر دو متهم را در دو عملیات مستقل دستگیر کرده و برای ادامه تحقیقات پلیسی به پایگاه سوم این پلیس انتقال دهند.

متهمان به 6 سرقت تا کنون اعتراف کرده‌اند. کارشناسان ارزش ریال اموال سرقتی را 40 میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

سرهنگ کارآگاه قاسم دستخال، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: «تا کنون همه مالباختگان شناسایی و هر سه متهم با قرار صادره برای تکميل تحقيقات و شناسايي ساير سرقت‌هاي احتمالي و کشف اموال مسروقه در اختيار اين يگان قرار دارند.»

کلاهبرداری اینستاگرامی

آخرین پرونده مربوط به یک کلاهبرداری است. گرداننده یک صفحه اینستاگرامی که تحت عنوان فروش تابلوهای گرانقیمت اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد. این پرونده نیز با شکایت نخستین شاکی به جریان افتاد. فردی به پلیس فتای پایتخت مراجعه کرد و مدعی شد که افرادی ناشناس از طریق یک صفحه اینستاگرامی فروش تابلوهای ارزشمند از بنده کلاهبرداری کرده‌اند.

شاکی درباره جزییات این ماجرا گفت: «در فضای مجازی به دنبال خرید یک تابلو خاص بودم. با یک صفحه اینستاگرامی که تصاویری از تابلوهای بسیار زیبا و گرانقیمت برای فروش گذاشته بود برخورد کردم. به علت فروش فوری و ترس خرید آن تابلو به وسیله فردی دیگر بدون توجه به اطمینان از هویت گردانندگان این صفحه اینستاگرامی و تبلیغات فریبنده این فرد یک تابلو به ارزش 150 میلیون ریال خریداری کردم. بعد از واریز مبلغ متوجه کلاهبرداری شدم.»

کارشناسان پلیس فتا تحقیقات خود را آغاز کردند و پس از انجام اقدامات تخصصی و بکارگیری فنون تجربی و علمی هویت ادمین صفحه برای پلیس محرز شد. پس از تشریفات قضائی مجرم در یکی از شهرهای جنوب غرب تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

متهم پس از حضور در پلیس فتا اعتراف کرد: «با راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی به بهانه فروش تابلوهای خاص تصاویر تابلوهای مختلف را با عنوان تصاویر اختصاصی خود در صفحه بارگذاری می‌کردم. مراجعه‌کنندگان را با ترفند فروش فوری ترغیب به پرداخت مبلغ قبل از ارسال می‌کردم و پس از واریز وجه دیگر پاسخگوی تلفن نبودم.»

توصیه پلیسی

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس‌پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: «فریب ظاهر زیبا و پر رنگ و لعاب صفحات اینستاگرامی را نخورید و خریدهای خود را فقط از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز یا سایت و بسترهای رسمی آنها در فضای مجازی انجام دهید؛ زیرا افراد سودجو این فضا را مکانی مناسب برای انجام اعمال مجرمانه خود می‌دانند و از ساده‌لوحی برخی از کاربران پلی می‌سازند برای رسیدن به مقاصد مالی نامشروع خود، شهروندان همچنین از پرداخت بیعانه قبل از تحویل کالا خودداری کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع را از طریق ۱۱۰ یا ‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.»

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.