پای «پاروسمیا» در میان است!

-در تحقیقی که اخیرا انجام شده، 47درصد از افراد مبتلا به کووید-19 دچار تغییر در بویایی و چشایی شده‌ و تقریبا در نیمی از آنان پاروسمیا گزارش شده است.
-«پاروسمیا» یا بویایی‌پریشی اختلالی است که باعث ایجاد بوی خیالی و غیرواقعی می‌شود؛ علامتی که در برخی افراد که از بیماری کووید-19 بهبود یافته‌اند، باقی مانده است.
-به گفته مدیر مرکز بو و طعم در دانشگاه پنسیلوانیا: «بسیاری از این افراد احساس انزوا می‌کنند؛ زیرا اطرافیان درکی از آنچه آنان تحمل می‌کنند، ندارند.
-بسیاری از مبتلایان به پاروسمیا برای از دست‌‎دادن عادات و آداب و رسوم اجتماعی مانند بیرون‌رفتن برای شام یا بودن در کنار عزیزان‌شان ابراز تأسف می‌کنند.
-یکی از مبتلایان به پاروسمیا می‌گوید که بوی بدنم را نمی‌توانم تحمل کنم. دوش‌گرفتن هیچ کمکی نمی‌کند. بوی شوینده بدن، نرم‌کننده و شامپوی سر هم مرا ناراحت می‌کند.
-برخی از مبتلایان به پاروسمیا به گروه‌های فیس‌بوک پیوسته‌اند تا نکاتی را با افرادی که علایم مشترک دارند، به اشتراک بگذارند.
-یکی از کارمندان مراقبت‌های بهداشتی در انگلستان که گروه پشتیبانی کووید آنوسمیا/ پاروسمیا را ایجاد کرده، می‌گوید اکنون تعداد اعضای این گروه به نزدیک 16هزار نفر رسیده است.

مترجم: فرشته کیانی
منبع: نیویورک‌تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.