درباره ویروس کووید-19 هندی چه می‌دانیم؟

هند با موج ویرانگر دوم کووید-19 و ویروس جدیدی که در سایر کشورها گسترش یافته، مبارزه می‌کند

هند اسیر موج ویرانگر دوم کووید-19 و ویروس جدیدی است که در سایر کشورها از جمله انگلیس گسترش یافته است. نوع جدید ویروس کووید-19 که از هند سربرآورده B.1.617 نام‌گذاری شده است. بهداشت عمومی انگلیس آن را «نوع تحت بررسی» خوانده است. اگر مطالعات آزمایشگاهی و آنالیزهای اپیدمیولوژیک مشکل‌ساز بودن آن را تأیید کند، «نوع نگران‌کننده» در نظر گرفته می‌شود.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: هند در لیست قرمز انگلستان برای مسافرت قرار گرفته است، زیرا با موج ویرانگر موارد ابتلا به کووید-19 و ویروس جدیدی که در سایر کشورها از جمله انگلیس گسترش یافته است، مبارزه می‌کند. درباره ویروس جدید چه می‌دانیم؟

نوع هندی ویروس کووید-19 چگونه کشف شد؟

توجه دانشمندان در هند به نوع جدیدی از ویروس کووید-19 جلب شد که بین دسامبر 2020 و مارس سال جاری میلادی در ایالت مهاراشترا جایگاه خود را به دست آورد. در 24 مارس، وزارت بهداشت هند گزارش داد که 15 تا 20 درصد ویروس کرونا در این منطقه توالی‌یابی شده است -کانون اولیه موج دوم کشور- و دارای دو جهش غیرمعمول است: E484Q  وL425R

گزارش شده از آن زمان تاکنون این رقم در منطقه به بیش از 60 درصد رسیده است. این نوع B.1.617 نام‌گذاری شده است.

 ویروس هندی چه زمانی وارد انگلستان شد؟

نظارت یا پایش ژنومی در انگلیس نوع هندی را در میان نمونه‌های مربوط به ماه فوریه پیدا کرد. هفته گذشته، بهداشت عمومی انگلیس (PHE) گفت که از 73 مورد در انگلیس و 4 مورد در اسکاتلند مطلع بوده است، اما روز دوشنبه، مت هانکوک، وزیر بهداشت، این رقم را تا 103 مورد اصلاح کرد. بیشتر موارد مربوط به سفر از هند است، اما برخی موارد از طریق انتقال ویروس در خانه‌های مردم ایجاد شده است.

این نوع چقدر خطرناک است؟

سوال سختی است. هفته گذشته، PHE آن را «نوع تحت بررسی» خوانده است؛ برچسبی که به انواع جدید بالقوه نگران‌کننده‌ای زده می‌شود که به‌خوبی شناخته نشده‌اند.

دانشمندان اکنون در حال تلاش برای تأیید خطرناک‌بودن یا نبودن این نوع نسبت به سایر ویروس‌های کرونای در گردش هستند؛ با بررسی گسترش سریع‌تر، ایجاد بیماری شدیدتر یا فرار از مصونیت ناشی از ابتلای قبلی به کرونا یا واکسیناسیون.

اگر مطالعات آزمایشگاهی، آنالیزهای اپیدمیولوژیک و کارهای دیگر، مشکل‌ساز بودن آن را تأیید کند، به «نوع نگران‌کننده» ارتقا می‌یابد.

مشخص نیست که آیا این نوع جدید باعث افزایش موارد ابتلا در هند شده است یا خیر، اما برخی از دانشمندان اصرار دارند هند را در لیست قرمز سفر قرار دهند به امید حفاظت در برابر موارد وارداتی!

تعیین توالی ژنومی در انگلیس نشان می‌دهد که موارد ابتلای نوع هندی از 20 مارس در 2 هفته از 0.2 درصد به 1 درصد رسیده است، اما اعتقاد بر این است که بیشتر آنها وارداتی بوده است.

واکسن‌ها در برابر این نوع کارسازند؟

از دو جهش کلیدی در نوع هندی، L452R ممکن است به ویروس کمک کند تا از برخی آنتی‌بادی‌های حاصل از واکسیناسیون فرار کند؛ در حالی که E484Q شباهت‌هایی با جهش E484K  دارد که باعث می‌شود نوع آفریقای جنوبی حداقل تا حدی در برابر واکسن مقاوم باشد.

گفته می‌شود بعید است این دو جهش در نوع هندی، واکسن‌ها را کاملا بی‌اثر کند.

دانشمندان بر این باورند که واکسن‌های موجود با جلوگیری از بیماری شدید، به کنترل این نوع کمک می‌کنند.

بر اساس مقاله‌ای که راوی گوپتا، استاد میکروب‌شناسی بالینی در دانشگاه کمبریج و محققان همکارش منتشر کردند برخی از انواع ویروس کووید-19 ناگزیر از واکسن‌های فعلی فرار خواهند کرد. در نتیجه، برای تأثیرگذاری بیشتر واکسن‌ها، به تغییراتی در طراحی آنها نیاز است.

با این حال، احتمالا واکسیناسیون با واکسن‌های موجود، گسترش بیماری را کاهش می‌دهد.

دکتر جرمی کامیل، ویروس‌شناس در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا گفت: «لطفا از اولین واکسنی که به شما پیشنهاد می‌شود، استفاده کنید. تردید کردن و منتظر واکسنی ایده‌آل ماندن، اشتباه است.»

مردم برای آزمایش کووید-19 در جامو، کشمیر صف کشیده‌اند. EPA

آیا دانشمندان نگرانند؟

برخی از آنان نگرانند. دنی آلتمن، استاد ایمونولوژی در امپریال کالج لندن، گفت با آنچه در مورد نوع هندی ویروس کووید-19 مشاهده کرده است، احتمالا به زودی در تقسیم‌بندی‌ها به «نوع نگران‌کننده» ارتقا خواهد یافت.

اما جفری بارت، مسئول طرح ژنومیک کووید-19در موسسه سانگر، گفت که ویروس هندی کووید-19 ممکن است به اندازه سایر انواع نگران‌کننده، مانند نمونه‌هایی که نخستین‌بار در آفریقای جنوبی و برزیل مشاهده شده، مشکل‌ساز نباشد.

او گفت این نوع ماه‌ها در هند در سطح پایین وجود داشت و بدون جابه‌جایی سریع، در جاهای دیگر رشد کرد و این نشان می‌دهد ممکن است قدرت انتقال آن به اندازه نوع کِنت که اکنون در انگلستان غالب است، نباشد.

اندرو هیوارد، از گروه مشاوران علمی برای موارد اضطراری (Sage)، گفت در حالی که شواهد برای انتقال بیشتر و فرار از مصونیت برای نوع هندی کووید-19 «به نظر درست اما ثابت نشده» بود، او معتقد بود که «جانب احتیاط را نگه داشتن» و اِعمال محدودیت‌های سفر، ایده خوبی است.

اما نگرانی‌ها با توجه به جدیدترین داده‌های بهداشت کانادا تقویت می‌شود؛ اطلاعاتی که نشان می‌دهد مسافران آلوده به ویروس کرونا در تمام 27 پرواز دهلی به کانادا از 4 تا 14 آوریل شناسایی شده‌اند.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.