جزئیات عرضه خودرو در بورس

حدود ۵۰ درصد از خودرو‌ها که قیمت آنها در بازار تعیین‌کننده است در بورس کالا عرضه می‌شوند

رئیس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: فروش خودرویی که از بورس خریداری می‌شود تا ۲ سال مشمول مالیات ۳۰ درصدی نسبت به قیمت خریداری‌شده می‌شود. این کار می‌تواند کمک کند تا جلوی سوداگری و خرید خودرو به قصد سود گرفته شود

شهروند آنلاین: روح‌الله ایزدخواه در مورد تصویب عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع اظهار کرد: «عرضه خودرو در بورس در کمیسیون صنایع تصویب شده و باید در صحن هم به رأی‌گیری گذاشته شود، سپس به شورای نگهبان می‌رود در صورت تصویب، نهایی می‌شود. در این طرح مطرح شده است آن دسته از خودرو‌هایی که طبق قانون اجرایی اصل ۴۴ مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند، در بورس کالا عرضه می‌شوند.»

او در مورد نحوه قیمت‌گذاری تصریح کرد: «قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام‌شده بر اساس هزینه‌های همان سال تعیین می‌شود، اولویت تقاضا هم توسط شورای رقابت تعیین می‌شود که بر اساس افراد و خانواده‌های فاقد خودرو است.»

او افزود: «فروش خودرویی که از بورس خریداری می‌شود تا دو سال مشمول مالیات ۳۰ درصدی نسبت به قیمت خریداری‌شده می‌شود. این کار می‌تواند کمک کند تا جلوی سوداگری و خرید خودرو به قصد سود گرفته شود.»

رئیس کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: «مابه‌التفاوت قیمت فروخته‌شده در بورس و قیمت پایه به حسابی در خزانه واریز می‌شود، ۳۰ درصد از آن صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی می‌شود، ۷۰ درصد هم به عنوان تسهیلات برای توسعه صنعت خودروسازی کشور و توسعه فناوری‌های جدید خودرویی هزینه می‌شود.»

او در پاسخ به سوالی در مورد خودرو‌های مشمول فروش در بورس کالا گفت: «حدود ۵۰ درصد از خودرو‌ها که عموما پرمصرف هستند، قیمت آنها در بازار تعیین‌کننده است و نوسان قیمت دارند در بورس کالا عرضه می‌شوند. شورای رقابت برای همه خودرو‌ها قیمت‌گذاری نمی‌کند بلکه برای خودرو‌هایی که ممکن است حساسیت بیشتری در مورد آنها وجود داشته باشد قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد که همان خودرو‌ها در بورس عرضه می‌شوند.»

ایزدخواه همچنین بیان کرد: «بیشترین تأثیر این قانون در کنترل سوداگری است یعنی راه خریدوفروش‌های کاذب و به قصد سود که فضا را ملتهب می‌کند را می‌بندد و از اینکه خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای باشد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این به ارتقای کمی‌وکیفی خودروسازی و قطعه‌سازی کمک می‌کند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.