پرنده نجات این‌بار بر شانه‌های چوپان زخمی

بالگرد هلال‌احمر کرمانشاه در چهارمین مأموریت سخت خود، مرد زخمی را در دل کوه نجات داد

نیروهای امدادی هلال‌احمر کرمانشاه یک مأموریت سخت دیگر را اجرا کردند. آنها بار دیگر برای نجات یک زخمی وارد عمل شدند. به دل کوه زدند. سخت‌ترین و صعب‌العبورترین راه را پیمودند و یک چوپان را از مرگ نجات دادند. چوپانی که از بلندی سقوط کرده و توان حرکت نداشت. جایی در میان کوه‌های الشتر گیر کرده بود. امدادگران توانستند خود را به او برسانند. بر فراز آسمان‌ها به پرواز درآمدند و در شرایط آب و هوای بسیار بد خود را به این چوپان رساندند.

این ماجرا ظهر روز پنجشنبه رخ داد. ساعت دو ظهر بود که از سازمان امدادونجات کشور به معاونت امدادونجات استان کرمانشاه و مرکز کنترل هماهنگی عملیات EOC جمعیت هلال‌احمر استان لرستان خبر یک حادثه رسید. مرکز کنترل هماهنگی عملیات EOC کرمانشاه ساعت ۱۵ روز دوم اردیبهشت‌ماه بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. چوپان ۵۶ساله الشتری از کوه گرین الشتر، سقوط کرده و جایی در ارتفاعات گیر کرده بود. تیم واکنش سریع و امداد هوایی به محل حادثه که صعب‌العبور بود، اعزام شدند.

نیما گلیاری، مسئول روابط عمومی جمعیت هلال‌‌احمر استان کرمانشاه، جزئیات دقیق این عملیات سخت را برای خبرنگار «شهروند» روایت کرد: «در ابتدا یک تیم به صورت زمینی وارد عمل شدند، ولی محل حادثه بسیار صعب‌العبور و سخت بود. راهی برای رسیدن به این چوپان زخمی وجود نداشت. اگر دیر می‌رسیدیم، ممکن بود که او جانش را از دست بدهد. برای همین نیروهای امدادی درخواست بالگرد دادند. خیلی زود این بالگرد که از ابتدای سال تا الان فرشته نجات 6 نفر شده است، راهی محل حادثه شد.»

حمله سگ‌ها به نیروهای امدادی

حمله سگ‌ها نخستین اتفاقی بود که امدادگران هلال‌احمر را درگیر کرد. سگ‌های نگهبانی که دورِ این چوپان بودند و قصد محافظت از او را داشتند، آنها به محض دیدن نیروهای امدادی سعی داشتند به آنان حمله کنند، ولی نحوه صحیح برخورد با این سگ‌ها، باعث شد که این اتفاق نیفتد: «بچه‌های ما طرز رفتار مناسب با سگ را بلد بودند. برای همین توانستند آنان را رام کنند. تقریبا 8 سگ دور این چوپان بودند که همگی با دیدن ما اجازه نزدیک‌شدن به زخمی را ندادند. اما با رام‌شدن آنها، نیروهای امدادی در نهایت به این چوپان زخمی رسیدند. او را با سختی به داخل بالگرد رساندند. بالگردی که تقریبا 10متر دورتر از مصدوم فرود آمده بود.»

مهارت خلبان

شرایط آب و هوایی بسیار بد بود. باد شدید بود و همزمان باران نیز می‌بارید. برای همین این بالگرد با سختی زیادی راه را پیموده بود: «تمام مدت پرواز به دلیل وزش شدید باد، بالگرد تکان می‌خورد. خلبان بسیار ماهر بود که توانست آن را کنترل کند و به مقصد برسد. در واقع این بالگرد تا الان توانسته منجی زندگی 6 مصدوم گرفتار شود. در شرایط بسیار سخت چهار عملیات را پشت‌سر گذاشت. این چوپان نیز هنگام چرای گوسفندانش از بلندی سقوط می‌کند، با سختی و کشان‌کشان خود را به چادرش می‌رساند. همانجایی که سگ‌ها و بره‌ها وجود داشتند. اتفاقا گله‌اش بسیار وسیع بود. در نهایت ما توانستیم او را که از ناحیه کمر و ستون فقرات آسیب دیده بود، تحویل اورژانس دهیم.»

ماجرای گیرافتادن 3 کوهنورد

نیروهای امداد هوایی کرمانشاه در این روزها بسیار پرکار شدند. همین چند روز پیش نیز سه کوهنورد از مرگ حتمی نجات یافتند. آنها که در قله ر «سه کل بازرگان» ارتفاعات پرآو بیستون، گیر افتاده بودند. کوهنوردانی که ارتفاع غافلگیرشان کرد و همانجا گرفتار شدند. بدون آب و غذا بودند و وضعیت بسیار وخیمی داشتند. اگر نیروهای امدادی نبودند، امکان داشت که جان‌شان را از دست بدهند. یکی از آنان دچار ارتفاع‌زدگی شده و توان حرکت نداشت. دو کوهنورد دیگر نیز بدون آب و غذا مانده بودند. هیچ‌کدام نمی‌توانستند حرکت کنند تا اینکه از طریق همین بالگرد هلال‌‌احمر این عملیات بیست‌ویک ساعته به پایان رسید و کوهنوردان به بیمارستان منتقل شدند و از مرگ نجات یافتند.

نجات از بیستون

چند روز قبلش نیز امدادگران هلال‌‌احمر کرمانشاه در منطقه بیستون بار دیگر عملیات بسیار سختی را با موفقیت به پایان رساندند. امدادگران جمعیت هلال‌ احمر کرمانشاه توانستند در یک عملیات ٩ساعته و ٣ساعت پرواز بالگرد بر فراز دیواره عظیم بیستون جان یک مصدوم را که از این دیواره سقوط کرده بود، نجات دهند. روز جمعه بیستم فروردین وقتی محمد آزادانی‌پور، از مربیان برتر صخره‌نوردی به همراه تیمی از دوستانش از کرمانشاه و کردستان راهی این منطقه می‌شد، گرفتار حادثه تلخی شد. ساعت ١٠ صبح بود که خبر سقوط یک سنگ‌نورد از دیواره بیستون به اطلاع جمعیت هلال‌‌احمر رسید. از تیم واکنش سریع جمعیت استان گرفته تا تیم امداد کوهستان بیستون و خلبان‌های بالگرد تیم امداد هوایی. ترس از موقعیت دیواره از یک‌سو و وزش شدید باد از سوی دیگر باعث شده بود تا کار برای امدادگران سخت و سخت‌تر شود. با این حال، آنان با موفقیت این عملیات را به پایان رسانده و با سختی زیاد توانستند این جوان را نجات دهند.

نخستین عملیات سخت

نجات یک کوهنورد زخمی از ارتفاع 3405 متر پروآ بیستون نیز یکی دیگر از این عملیات‌های هوایی هلال‌احمر کرمانشاه بود. عملیاتی که نخستین مأموریت سخت امداد هوایی هلال‌احمر کرمانشاه در سال جدید محسوب می‌شود، آن هم درست در اولین روز سال جدید. وقتی این کوهنورد در ارتفاعات گیر افتاد، نیروهای امدادی عملیات سختی را پشت‌سر گذاشتند و در نهایت او را از مرگ نجات دادند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.