سقفی برای سی‌سخت

بنیاد خیریه سپاس لحظه حال برای بازسازی خانه‌های مناطق زلزله‌زده کهگیلویه‌وبویراحمد آستین بالا می‌زند

«بنیاد خیریه سپاس لحظه حال» فعالیت خود در سی‌سخت را از فروردین امسال آغاز کرده است؛ توزیع 300 بسته غذایی و 500 دست لباس کودک در میان خانواده‌های زلزله‌زده شروعی بود برای پیگیری بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده و کمک به خانواده‌هایی که توان بازسازی خانه‌های تخریب‌شده خود را نداشتند.
این مرکز مردم‌نهاد همکاری خود با هلال‌احمر را از سیل آق‌قلا آغاز کرده و توزیع اقلام غذایی و پوشاک در سی‌سخت را هم با همکاری جمعیت به سرانجام رسانده است.

شش سال از آغاز فعالیت‌های بنیاد خیریه سپاس لحظه حال می‌گذرد. موسسه‌ای که فعالیت‌های داوطلبانه خود را با بازی و آموزش کودکان کار و خیابان آغاز کرد. اما فعالیت‌های این مرکز تنها به حوزه کودکان کار محدود نشده و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، فعالیت در حوزه‌های دیگر را هم آغاز کرده است.

دکتر «مجتبی عباسی» رئیس هیأت مدیره و بنیانگذار این مرکز خیریه می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیده بودیم که در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مشکلات زیرساختی به هم مرتبط هستند.

مثلا دلیل کارتن‌خواب‌شدن افراد می‌تواند موضوعاتی مثل مهاجرت، بیکاری، اعتیاد و یا دیگر معضلات باشد، برای همین فعالیت خودمان را تنها به حوزه کودک کار یا مهارت‌آموزی و … محدود نکرده‌ایم و در چند زمینه فعالیت داوطلبانه و مددکاری تعریف کرده‌ایم.»

طرح دوشنبه‌های آفتابگردان، بازی‌درمانی و هنردرمانی برای کودکان کار در چهارراه‌های تهران و البرز است که از سال 96 آغاز شده. امروز در 70 چهارراه تهران و استان البرز، با حضور 21 اکیپ داوطلب این برنامه اجرا می‌شود.

مجتبی عباسی می‌گوید: «علاوه بر هنردرمانی و بازی‌درمانی، ما برای بچه‌های علاقه‌مند به فوتبال، تیمی تشکیل داده‌ایم و این امکان را که دو روز در هفته از زمین بازی استفاده کنند. حتی چند ماه پیش مسابقه‌ای هم با تیم هنرمندان حامی داشتیم.

پروژه‌های درمانی برای کودکان کار در چهارراه‌ها هم از دیگر فعالیت‌های ما است. مثلا کمک به کودکی که به سرطان مبتلا شده بود یا درمان چشم کودک مهاجری که به دلیل عفونت، بینایی یک چشم خود را از دست داده بود.»

 

ریشه آسیب‌های اجتماعی

توانمندسازی مناطق روستایی کم‌برخوردار، پروژه دیگری است که خیریه سپاس لحظه حال در استان‌های مختلف آغاز کرده است. «ایران، دیار مهر» نام این پروژه است. مهارت‌آموزی و کارآفرینی، آموزش و تحصیل روستاییان، بهداشت روستاها، ورزش و سلامتی موضوعاتی است که داوطلبان در این طرح آن را پیگیری می‌کنند.

«علیرضا عباسی» مدیرعامل بنیاد خیریه سپاس لحظه حال می‌گوید: «ماجرا از این قرار است که ما متوجه شدیم یکی از دلایل مهاجرت از روستاها به شهرها و آسیب‌های دیگری که این موضوع به همراه دارد، نبود شغل و امکانات آموزشی و ورزشی و …  در این روستاهاست. این کار از کوره‌پزخانه خاوران آغاز شد.

همچنین روستاهایی در خوی، سرخس، کنارک، زرآباد و دیگر مناطق شناسایی کردیم که نیاز به فعالیت‌های مددکاری مختلف داشتند.»

 

کمک خیران

چرخ‌های این مجموعه با کمک خیران و داوطلبان می‌چرخد. عباسی می‌گوید: «ما در بنیاد سپاس لحظه حال خیر ثابتی که هزینه‌های این فعالیت‌ها را به صورت مستمر پرداخت کنند، نداریم.

هزینه بخشی از فعالیت‌ها به کمک مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و اداره‌ها تأمین می‌شود. کمک‌های مالی که به دست ما می‌رسد، از 10هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است و با همین مشارکت‌ها پروژه‌های خودمان را پیش می‌بریم.»

چند سالی است که این بنیاد خیریه همکاری با هلال‌احمر را آغاز کرده است. از سیل لرستان و خوزستان تا زلزله سی‌سخت، بنیاد سپاس لحظه حال همراه هلال‌احمر بوده. این روزها هم کمک به بازسازی خانه‌های تخریب‌شده در زلزله سی‌سخت توسط این بنیاد آغاز شده است.

علیرضا عباسی می‌گوید: «در بازدیدی که از سی‌سخت در نوروز امسال داشتیم، خانواده‌هایی را شناسایی کرده‌ایم که با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حتی با وامی که بنیاد مسکن به آنها می‌دهد هم امکان بازسازی خانه‌شان را ندارند.

یکی از این خانواده‌ها زن سرپرست خانواری با سه دختر است که خانه‌اش 100درصد تخریب‌شده بود. تعداد خانواده‌های نیازمند کمک که شناسایی شده‌اند، زیاد است. اما با توجه به میزان کمک‌هایی که جمع‌آوری می‌شود و اولویت‌های تعیین‌شده، به بازسازی این خانه‌ها می‌پردازیم.»

 

در بازدیدی که از سی‌سخت در نوروز امسال داشتیم، خانواده‌هایی را شناسایی کرده‌ایم که با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حتی با وامی که بنیاد مسکن به آنها می‌دهد هم امکان بازسازی خانه‌شان را ندارند. با توجه به میزان کمک‌هایی که جمع‌آوری می‌شود و اولویت‌های تعیین‌شده، به بازسازی این خانه‌ها می‌پردازیم

روستاهای بی‌رونق

داوطلبان و مددکاران بنیاد سپاس لحظه حال در هر استان و هر روستایی، متناسب با نیازها و اولویت‌های موجود، رشته‌ کار را در دست گرفته‌اند.

«شقایق حبیب‌فرعی» مسئول دپارتمان مسئولیت اجتماعی این بنیاد می‌گوید: «در یکی از روستاهای مرزی سرخس 15 زن سرپرست خانوار شناسایی شده‌اند که در نظر داریم برای توانمندسازی آنها پروژه کارآفرینی راه‌اندازی کنیم.

یا روستاهایی که اطراف کنارک قرار دارند با نبود خانه بهداشت مواجه هستند و برخی از زنان این روستاها به دلیل نبود امکانات بهداشتی هنگام زایمان جان خود را از دست داده‌اند. در بشاگرد استان هرمزگان 20 نوجوان مستعد ورزشکار شناسایی شده‌اند که نیاز به حمایت دارند و به کمک فدراسیون ووشو آموزش این کودکان را جدی‌تر پیگیری می‌کنیم.»

خرید تبلت برای تعدادی از دانش‌آموزان سی‌سخت هم از دیگر قدم‌هایی است که این روزها با کمک خیران و همت بنیاد خیریه سپاس لحظه حال برداشته می‌شود.

حبیب‌فرعی می‌گوید: «روستاهایی در سرخس و دیگر مناطق کشور شناسایی شده که فقر آموزشی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آنهاست. علاوه بر کمک به ساخت مدرسه در این روستاها، برای مهارت‌آموزی به مردم روستایی هم برنامه‌هایی داریم.

برای مثال در همین منطقه سرخس با وجود پالایشگاه و سد، اغلب مردم این منطقه بیکار هستند و تنها به صورت فصلی به عنوان کارگر فعالیت می‌کنند. نبود آموزش و آگاهی باعث شده حتی کشاورزی و دامداری هم در این روستاهای حاصلخیز رونق نداشته باشد.

با همکاری آموزش‌وپرورش قرار است هنرستانی در این روستا راه‌اندازی شود تا مهارت‌های فنی و کاربردی به دانش‌آموزان یاد بدهد. برای بزرگ‌ترها هم برنامه‌هایی برای مهارت‌آموزی داریم. مردم این روستاها هیچ مهارتی ندارند تا بتوانند از فرصت‌های شغلی در پالایشگاه و سد و دیگر امکانات استفاده کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.