لزوم افزایش تاب‌آوری افراد جامعه در برابر حوادث ‏

در جلسه کارگروه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب جمعیت هلال‌احمر مطرح شد:

جلسه کارگروه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب جمعیت هلال‌احمر با حضور دبیر شورای سیاست‌گذاری عفاف و حجاب وزارت کشور و رئیس، دبیر کل، رئیس سازمان جوانان، داوطلبان و جمعی از مدیران ارشد هلال‌احمر برگزار شد. کریم همتی در جلسه کارگروه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب جمعیت هلال‌احمر که صبح دوشنبه، هفدهم شهریورماه برگزار شد، گفت: «جمعیت هلال‌احمر مخاطبان انبوه و جوانی دارد که از عامه مردم تشکیل می‌شوند. انبوه بودن این مخاطبان هم مزیت دارد، هم ایراد. کار کردن با قشری که دیدگاه‌های مختلفی دارند، سخت است، اما چون ظرفیت خوبی است، می‌توان برنامه‌ریزی منسجمی در این زمینه داشت.»

همتی با بیان اینکه باید تاب‌آوری افراد جامعه در برابر حوادث واقعی افزایش پیدا کند، گفت:«تاب‌آوری در برابر مشکلات در زمینه گسترش عفاف و حجاب بسیار کمک‌رسان خواهد بود. اگر بحرانی اتفاق افتاد، ما باید بدانیم چطور می‌توان با حفظ آرامش با این بحران مواجه شد و با کمترین استرس آن را پشت سر گذاشت. مقابله با تهاجم فرهنگی هم از این موضوع مستثنا نیست.»

همتی: درحال حاضر نیروی انتظامی  مباحث قهری را برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب کنار گذاشته است

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اینکه الزام پیش بردن تنها یک دستورالعمل خاص، کار را سخت و دشوار می‌کند، گفت: «درحال حاضر نیروی انتظامی هم مباحث قهری را برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب کنار گذاشته است. در این زمینه به ایده‌های جدید برای جذب جوانان و تعریف دقیق عفاف و حجاب برای آنها نیاز است.»

تمرکز آموزش‌ها بر تحکیم بنیان خانواده

همتی با اشاره به اینکه بخشی از آموزش‌ها باید بر تحکیم بنیان خانواده متمرکز شود، افزود: «برنامه‌های تهیه شده در این زمینه باید علاوه بر انتشار در فضای مجازی، در سایت اصلی جمعیت هلال‌احمر هم درج شود.»
به گفته او، باید برای خانواده‌ها برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم، خانواده‌ها را آگاه کنیم و این تاب‌آوری را در میان افراد خانواده که جذب محتوا و اطلاعات فضای مجازی می‌شوند، افزایش دهیم. باید آن‌قدر خوب کار کنیم تا محتوای نامناسب در فضای مجازی خللی در اراده فرد ایجاد نکند.»

جامعه تاب‌آور و مبارزه با محتوای مسموم فضای مجازی

رئیس جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد: «وظیفه خطیر خود را برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب می‌توانیم در میان همراهان همیشگی جمعیت هلال‌احمر گسترش دهیم تا با این روش، جامعه تاب‌آور شود.»
او با اشاره به اینکه عفاف و حجاب مختص بانوان نیست و  به مردان هم مربوط می‌شود، گفت: «از  ٢‌میلیون داوطلبی که با جمعیت هلال‌احمر همکاری می‌کنند، حدود نیمی از آنها بانوان هستند. عفاف و حجاب تنها مختص بانوان نیست و به مردان هم مربوط می‌شود. امدادگران ما چه مرد، چه زن در حوادث و سوانح دوشادوش یکدیگر به مردم کشور کمک می‌کنند.»

تأکید بر لزوم توجه به جذابیت در تولید برنامه‌های آموزشی

همتی درباره اجرای برنامه‌های آموزشی در جمعیت هلال‌احمر و اقبال عمومی مردم در این زمینه تأکید کرد: «در دهه ٨٠ در جمعیت هلال‌احمر مشغول فعالیت بودم. در آن زمان مردم از دوره‌های آموزشی که از سوی این جمعیت برگزار می‌شد، استقبال می‌کردند. علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی، ما باید جذابیت برنامه‌های خود را بالا ببریم، بدون آنکه صحبتی از عفاف و حجاب مطرح شود؛ به‌عنوان مثال می‌توان برنامه‌هایی ساخت که در  قالب این برنامه‌ها درستکاری، عفیف و پاکدامن بودن به افراد در خانواده بدون اشاره مستقیم به این موضوع، آموزش داده شود.»

همتی: هلال‌احمر جوی خوب و جوان‌پسند دارد و جوانان هلال‌احمر دارای ظرفیت عمده‌ای هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «لازم است در این زمینه برنامه‌محور جلو برویم. چارچوب و شاکله‌هایی لازم است تا این کار انجام شود. طبیعتا هلال‌احمر جوی خوب و جوان‌پسند دارد و جوانان هلال‌احمر دارای ظرفیت عمده‌ای هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.