زمین در حسرت آب

«خشکسالی»، مانع دسترسی 13میلیون نفر به مواد غذایی در افغانستان

فدراسیون بین‌ا‌لمللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر اعلام کرده است که برای پیشگیری از بحران گسترده خشکسالی در افغانستان اقدامات فوری لازم است، چرا یک‌سوم جمعیت این کشور به‌ دلیل وخیم‌ترشدن بحران خشکسالی، مواد غذایی کافی ندارند.

خشکسالی و بحران غذایی از بدترین مشکلات در دهههای اخیر در کشور افغانستان بوده است. بر اساس تحلیلهای انجام‌شده از وضعیت ناامنی غذایی در افغانستان، 13.1میلیون نفر با کمبود مواد غذایی دست‌وپنجه نرم میکنند.

بحران حاد امنیت  غذایی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی را که میلیونها نفر در افغانستان بهدلیل همهگیری کووید-19 و سالها جنگ و درگیری با آن روبه‌رو بودهاند، بدتر از قبل کرده است.

دکتر نیلاب مبارز، سرپرست جمعیت هلال‌احمر افغانستان میگوید: «ما عمیقا نگران وخیمترشدن اوضاع و کمبود شدید آب در بسیاری از مناطق، از بین‌رفتن مواد غذایی و فلج‌شدن فعالیتهای اقتصادی از قبیل نابودشدن بازار محلی و درآمدهای اولیه هستیم.»

در یک‌ماه گذشته، داوطلبان هلال‌احمر افغانستان و تیمهای پاسخگویی کمکهای غذایی، پزشکی و کمکهای نقدی خود را برای هزاران خانواده آسیب‌دیده از خشکسالی در سراسر ولایات متأثر از خشکسالی اعم از بادغیس، بغلان و فاریاب افزایش دادهاند.

حمایت صلیب‌سرخ از هلال‌احمر افغانستان 

فدراسیون بینالمللی جمعیتهای صلیب‌سرخ و هلال‌احمر استمداد اضطراری به مبلغ 7.5میلیون فرانک سوییس را برای حمایت از هلال‌احمر افغانستان به منظور تحویل کمکهای نقدی جهت خرید مواد غذایی، تأمین معیشت و محصولات برای 210هزار نفر در 10 استان متأثر از ناامنی غذایی و خشکسالی منتشر کرده است. انتظار میرود در سال 2021 تولید گندم در این کشور تا 27درصد کاهش یابد.

نسفور مقندی، رئیس نمایندگی فدراسیون بینالمللی در افغانستان هم میگوید: «این خشکسالی، یکی از بدترین خشکسالیهای کشور افغانستان است و میلیونها نفر به سختی زنده ماندهاند، مردم مسافتهای طولانی را طی میکنند، چراکه آب آشامیدنی رو به اتمام است و محصولات زراعی در حال نابودی هستند.»

ما نگران 18میلیون نفری هستیم که امسال به خاطر بحران غذایی ناشی از خشکسالی و درگیریهای طولانی‌مدت و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بیماری کووید-19 نیازمند حمایت بشردوستانه هستند.

فدراسیون بینالمللی خواهان اقدام فوری برای کمک مردم به مردم افغانستان است. میلیونها نفر برای زنده‌ماندن نیازمند مواد غذایی، آب و کمک نقدی بیشتر هستند. علاوه بر این، تلاش برای احیای محصولات مقاوم در برابر خشکسالی و نگهداری دامها هم بیوقفه انجام میگیرد و از درآمدزایی برای زنان و سایر گروههای جمعیتی در معرض خطر حمایت میشود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.