کرونا هنوز «جان» می‌گیرد!

افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید-19 در جنوب آسیا

افزایش ناگهانی مبتلایان به بیماری کووید-19، جنوب آسیا را درگیر یک بحران بشردوستانه می‌کند، تا جایی که آمار نشان می‌دهند روزانه 200هزار نفر در این ناحیه به کووید-19 مبتلا می‌شوند.

جنوب آسیا به سرعت در حال تبدیل‌شدن به مرکز جدید همهگیری کووید-19 است و موج جدید این بیماری کشنده و عفونی، بیمارستانها و سیستمهای اجتماعی را درگیر خود کرده است. صدها میلیون نفر از مردم که پیش از این با مشکلاتی از جمله فقر دست‌وپنجه نرم میکردند، در حال حاضر با استرس و اضطراب بیشتری روبه‌رو هستند.

پانزدهم آوریل 2021، هندوستان در یک روز بیش از 700.200 مورد ابتلا به کووید-19 را ثبت کرد که بیش از دو برابر موج قبلی این بیماری در این کشور است و در حال حاضر بالاترین میزان ابتلا در سراسر جهان است. کشور بنگلادش هم تقریبا 50درصد مرگ‌ومیر روزانه را ثبت کرده که نسبت به اوج این بیماری در این کشور در ماه ژوئن بیشتر شده است. موارد روزانه ابتلا پاکستان هم افزایش پیدا کرده و به همین میزان مرگ‌ومیر روزانه هم رو به افزایش است.

خطر کووید-19 بر کادر درمان وحشتناکتر است

یودایا رگمی، رئیس نمایندگی فدراسیون بینالمللی جمعیتهای صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در جنوب آسیا در این‌باره میگوید: «سرعت انتشار ویروس در منطقه ما واقعا وحشتناک است. بیش از 1.5میلیون نفر به‌طور مشترک در کشورهای هند، بنگلادش و پاکستان به بیماری کووید-19 مبتلا هستند که این رقم 50 برابر تعداد افراد ماه قبل است. هزاران نفر جان خود را از دست دادهاند و این یک هشدار غم‌ا‌نگیز در تمام کشورهاست.»

او میگوید: «تأثیر این همهگیری بر فعالانی که در خط مقدم مقابله با این بیماری هستند، فاجعهبارتر است و هزاران داوطلب صلیب‌سرخ و هلال‌احمر تلاش برای کمک به سالمندان و افراد در معرض خطر تلاش میکنند تا به مراقبتهای بهداشتی، تستها و واکسیناسیون دسترسی داشته باشند. درحال حاضر میلیونها نفر با فقر شدید روبه‌رو هستند و ما در زمینه تأمین مواد غذایی و آب هم امدادرسانی میکنیم.»

مردم محدود شدهاند، باید برای کنترل ویروس تلاش کنیم

شواهدی که از سوی مقامات بهداشتی در دسترس است، نشان میدهد که انواع پرخطر بیماری کووید-19 درجنوب آسیا رو به افزایش است.

دکتر ابهیشک ریمال، هماهنگ‌کننده فدراسیون بینالمللی در جنوب آسیا با اشاره به انواع نگران‌کننده ورود این ویروس از کشورهای انگلیس (B.1.1.7) و آفریقای جنوبی (B.1.351) گفت: «این نوع از ویروسها، عفونت بیشتری دارند و باعث افزایش موارد بستری در بیمارستان میشوند که فشار سنگینی را بر دوش سیستم بهداشتی میگذارد.»

زمانی که وارد دومین سال از این همهگیری میشویم، باید بدانیم که عمده مردم از این محدودیتها رنج میبرند و میخواهند دوباره زندگی عادی خودشان را داشته باشند، پس باید تلاش خود را دو برابر کنیم تا این بیماری را مهار کنیم، چراکه زندگی افراد زیادی در معرض خطر هستند.

دکتر ریمال گفت: «باید برای تأمین منابع بهداشتی و درمانی تلاش کنیم تا افرادی که از این بیماری رنج میبرند، مراقبتهای بهداشتی لازم را دریافت کنند. این، یک زنگ بیدار باش برای تمام دنیاست و واکسنها باید برای همه، ثروتمند و فقیر و در همه جا در دسترس باشد تا بتوانیم این همهگیری وحشتناک را کنترل کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.