ویروس هندی به ایران می رسد؟

اقدامات فعلا در حد نامه نگاری است

کووید-19 دوباره جهش یافت؛ این‌بار از هند. کووید هندی که حالا از تمام رقبایش سبقت گرفته. کووید هندی که حالا ردپایش در آلمان، آمریکا، استرالیا، فلسطین و سنگاپور دیده شده است.
هند؛ نامی آشنا در میان کشورهایی با شیوع بالاست. کشوری که بعد از برزیل، رتبه دومی را در مرگ‌ومیرها به خود اختصاص داده است. هند حالا در میان آمارها 16میلیون و 600 مبتلا به کرونا دارد، با 345هزار نفر فوتی. کووید-19 در میان شهرهای هندوستان جولان می‌دهد. بیمارستان‌ها با کمبود جا و امکانات درمانی دست به گریبان هستند؛ کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها مشهود است. اجساد گذشتگان از ترس ابتلا در بیمارستان‌ها مانده‌اند.
کرونای هندی حالا مرزها را پشت‌سر گذاشته، به‌ طوری که در 18نقطه جهان شناسایی شده. البته وزیر بهداشت انگلیس از شناسایی 103مورد از گونه هندی خبر می‌دهد. مبتلایانی که به گفته مت هانکوک اغلب مسافر هند بودند. دولت آمریکا هم واهمه کرونای هندی را دارد. او به شهروندانش توصیه کرده حتی اگر به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، به هند سفر نکنند. قوانین قرنطینه برای مسافران هندی در فرانسه هم اجرایی می‌شود.

شهروندآنلاین- پیش از رکوردداری کووید هندی، شهروندان دهکده جهانی کووید ووهان را پشت‌سر گذاشتند. شهروندانی که در مقاطع مختلف واهمه گونه‌های برزیلی، آفریقایی و انگلیسی را پشت‌سر گذاشتند. گونه‌هایی که به باور سازمان جهانی بهداشت در گروه گونه‌های نگران‌کننده دسته‌بندی می‌شدند. گونه‌هایی که به باور این سازمان مسری‌ترند و آنتی‌بادی را کاهش می‌دهند. البته حالا گونه هندی آن جدیدترین نوع ویروس است. راکش میشرا، مدیر مرکز زیست‌شناسی سلولی و مولکولی مستقر در حیدرآباد، یکی از محققانی است که گونه جدید را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. میشرا معتقد است به تدریج این گونه، عمومیت پیدا خواهد کرد و جایگزین انواع دیگر می‌شود.

شمار مبتلایان به کووید-19 در هند به شدت افزایش یافته است. روزانه 270هزار مورد ابتلای جدید در جمعیت یک میلیارد و 38میلیونی این کشور به ثبت می‌‌رسد. هرچند هنوز مشخص نیست نوع جدید جهش‌‌یافته تا چه اندازه باعث افزایش شمار مبتلایان و سرعت شیوع شده. با این حال وجود نشانه‌‌هایی این فرضیه را تقویت می‌‌کنند که به نگرانی‌‌های زیادی دامن زده است. بعضی کارشناسان معتقدند گونه هندی یک جهش بزرگ است؛ جهشی که می‌تواند به سرعت منتقل و در قاره‌های دیگر منتشر شود. کارشناسان آلمانی هم در مورد این نوع ویروس هشدار داده‌اند؛ یک فاجعه کوویدی در هند در حال وقوع است.

گونه هندی یک جهش بزرگ است؛ جهشی که می‌تواند به سرعت منتقل و در قاره‌های دیگر منتشر شود. کارشناسان آلمانی هم در مورد این نوع ویروس هشدار داده‌اند؛ یک فاجعه کوویدی در هند در حال وقوع است.

درخواست جدید وزیر بهداشت!

نقل‌وانتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم از هند مذکور متوقف شود؛ درخواست جدید وزیر بهداشت از وزیر کشور. سعید نمکی در نامه‌ای به وزیر کشور عنوان کرده کووید-19 در هند دچار موتاسیون بسیار خطرناک شده است؛ «ضروری است به نحو مقتضی دستور فرمایید پیگیری لازم صورت گیرد.» گزارش‌ها و هشدارها از شیوع بالا در هند خبر می‌دهند؛ آمار بالای ابتلا و افزایش مرگ‌ومیرها. اما همچنان پروازهای تهران به دهلی نو و بمبئی با ایرلاین‌های مختلف ادامه دارد. نمکی قبل از این هم از ممنوعیت ترددها گفته بود. درخواست ممنوعیت به ترکیه آن هم در 14فروردین در برهه‌ای که ترکیه رنگ قرمز به خود گرفته بود. وزیر بهداشت در همان برهه دوباره تصمیم گرفت درخواستش را در قالب نامه‌ای  عنوان کند. نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا. نامه‌ای که نمکی بر ضرورت توقف یک هفته‌ای ایاب‌ و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با این کشور تأکید کرده بود.

«نمی‌دانیم واکسن‌های کرونایی که اکنون تزریق می‌کنیم یا کسانی که پیشتر کرونا گرفتند نسبت به ویروس جدید هم ایمنی خواهند داشت یا خیر.»

هشدارها؛ فاجعه‌ای دیگر

وزیر بهداشت درخواست منع تردد می‌دهد، البته کمی با تأخیر. هرچند بعضی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از قدرت انتقال بالای جهش هندی ویروس کرونا می‌گویند. اعضایی که معتقدند با توجه به ناشناخته‌بودن نوع جدید رفت‌وآمدها لغو یا به حداقل برسند. اعضایی که توصیه‌شان  لغو تمام پروازهای رفت و برگشت به هند است. اعضای دلواپس توصیه می‌کنند مسافران هندی دو هفته قرنطینه واقعی شوند، حتی اگر علایمی نداشته باشند و تست‌شان منفی باشد.

ویروس هندی دو جهش کروموزومی دارد؛ ویروس جهش‌یافته هندی. ویروسی که می‌تواند در کشور فاجعه‌ای به فاجعه‌های قبلی اضافه کند. مسعود مردانی، عضو دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا با هشدار از بروز فاجعه‌ای دیگر، بر لغو پروازهای ایران به هند و بالعکس تأکید کرده است. «نمی‌دانیم واکسن‌های کرونایی که اکنون تزریق می‌کنیم یا کسانی که پیشتر کرونا گرفتند نسبت به ویروس جدید هم ایمنی خواهند داشت یا خیر.»

گفتنی است فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در ابلاغیه‌ها و مکاتبات دیگری با استانداران استان‌های مرزی شرق کشور و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح، دیگر تدابیر و اقدامات لازم برای تحقق ممنوعیت مسافر از مبدأ اولیه یا ثانویه کشور هندوستان را خواستار شد.

نامه‌نگاری‌های بعدی

گویا نامه وزیر بهداشت افاقه کرد تا راه‌های به روی هند بسته شود. چون فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا طی نامه‌ای از وزیر راه‌وشهرسازی خواست هرگونه تردد مستقیم یا غیرمستقیم مسافر و کالا با این کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود. ممنوعیت‌ها قرار است اجرایی شود. ممنوعیتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول نظارت بر فرآیند اجرای آن تعیین شده است؛ متخلفان از این ابلاغیه بلادرنگ به مراجع قضائی معرفی شده و نتایج امر به صورت روزانه به قرارگاه عملیاتی اعلام می‌شود. البته در مسیر اجرای این مأموریت، تمامی وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و دیگر نهادهای مسئول و معین، همچون گذشته، کمال همکاری را با وزارت راه‌وشهرسازی خواهند داشت. گفتنی است فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در ابلاغیه‌ها و مکاتبات دیگری با استانداران استان‌های مرزی شرق کشور و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح، دیگر تدابیر و اقدامات لازم برای تحقق ممنوعیت مسافر از مبدأ اولیه یا ثانویه کشور هندوستان را خواستار شد.

«آنها هم خسته شده‌اند و این بی‌نظمی‌ها در قرنطینه و مقررات را نمی‌توان گردن کسی انداخت.» این متخصص معتقد است  با این حال حتی اگر همه نکات بهداشتی را هم رعایت کنند، چند وقتی زمان می‌برد تا روند گسترش ویروس محدود شود و شاهد نتایج موثر باشیم.

به مردم نمی‌توان خُرده گرفت

اردا کیانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» از روند کاهشی ابتلا و مرگ‌ومیر در چند روز گذشته می‌گوید. «متأسفانه این روند باقی نماند و در روزهای اخیر به مرگ بیش از 400 نفر در 24 ساعت رسیدیم.» کیانی بر این باور است که ما همچنان در وضعیت پیک به سر می‌بریم؛ زیرا همزمان همه استان‌ها و شهرها با هم با افزایش روند بیماری مواجه نبودند. «وقتی شهرهای جنوبی در اوج بیماری بودند، دیگر استان‌ها وضعیت خوبی داشتند و روزبه‌روز این حرکت سینوسی در استان‌ها و شهرها متفاوت است.»

نکته مهم‌تر به گفته این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا این است که متأسفانه دیگر آن جدیت سابق هم از طرف مسئولان و هم از طرف مردم دیده نمی‌شود. «گفته‌اند منع عبور و مرور شبانه است، ولی بعد از 9-10 شب هم خیابان‌ها شلوغ است.» کیانی معتقد است نمی‌توان به مردم خُرده گرفت. «آنها هم خسته شده‌اند و این بی‌نظمی‌ها در قرنطینه و مقررات را نمی‌توان گردن کسی انداخت.» این متخصص معتقد است با این حال حتی اگر همه نکات بهداشتی را هم رعایت کنند، چند وقتی زمان می‌برد تا روند گسترش ویروس محدود شود و شاهد نتایج موثر باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.