بایدن کشتار ارامنه را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخت

بیش از ۲۰ کشور کشتار ارامنه در دوران جنگ اول جهانی را «نسل‌کشی» می‌دانند

جو بایدن همزمان با سالگرد بزرگداشت قربانیان تبعید و کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی، از این واقعه به عنوان «نسل‌کشی» یاد کرد.

شهروندآنلاین: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) همزمان با یکصدوششمین سالگرد بزرگداشت قربانیان تبعید و کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی، از این واقعه به عنوان «نسل‌کشی» یاد کرد.

مقامات آمریکایی و برخی مسئولان کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بودند که رئیس‌جمهوری آمریکا بنا دارد همانطور که در دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود، کشتار ارامنه را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسد.

بایدن جمعه شب یک روز پیش از آنکه رسما طی سخنانی از کشتار ارامنه در زمان عثمانی به عنوان نسل‌کشی یاد کند، تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت‌وگو کرده بود.

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای کوتاه که پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای دو کشور آمریکا و ترکیه منتشر شد، اعلام کرد که جو بایدن عزم و اراده خود و کشورش برای داشتن روابط سازنده دوجانبه را به اطلاع همتای ترک خود رسانده است.

در اطلاعیه کاخ سفید همچنین بر ضرروت اتخاذ رویکری موثر برای مدیریت و حل و فصل اختلاف‌ها میان دو کشور تأکید شده است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز جمعه شب تصمیم بایدن برای اعلام موضع رسمی درباره کشتار ارامنه را غیرقابل اجتناب توصیف و اعلام کرده بود که رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه رسما در این خصوص سخن خواهد گفت.

بیش از ۲۰ کشور و شمار زیادی از مورخان در جهان کشتار و تبعید ارامنه ساکن در سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در دوران جنگ اول جهانی را به عنوان مصداق بارز «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسند؛ رویکردی که به شدت مورد اعتراض آنکاراست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.