۴ تا ۶ درصد از رمزارزهای جهان در ایران استخراج می‌شود

وزارت صنعت: ۲۳۳۳ فقره جواز تأسیس و ۱۵ فقره پروانه بهره‌برداری برای رمزارزها صادر شده است

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت اظهار داشت: «ظرفیت پردازش استخراج مراکز مجاز امروز ۶۵۰هزار تراهش بر ثانیه است که با نرخ روز بیت‌کوین معادل روزانه ۲۰۰هزار دلار می‌شود.»

شهروندآنلاین: مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت اظهار داشت: «ظرفیت پردازش استخراج مراکز مجاز امروز ۶۵۰هزار تراهش بر ثانیه است که با نرخ روز بیت‌کوین معادل روزانه ۲۰۰هزار دلار می‌شود. به نظر می‌رسد با فرض بسیار ضعیف اختصاص تمام رمزارز استخراجی به بانک مرکزی حتی استخراج در یک سال هم پاسخگوی نیاز یک روز سامانه نیما هم نخواهد بود.»

علیرضا هادی در مورد استفاده از رمزارزها در حوزه تجارت اظهار کرد: «اگر رمزارزهایی که استخراج شده‌اند، به درستی احراز شود و در خدمت تولید و تجارت کشور قرار بگیرند، می‌توانند کمک‌کننده باشند، اما متأسفانه میزان رمز استخراج‌شده در کشور آمار کمی دارد.»

او خاطرنشان کرد: «تاکنون به دلیل اینکه فعالیت رسمی خود را تازه آغاز کرده‌اند، رمزارز قانونی چندانی تولید نشده است. ضمن اینکه استخراج‌کنندگان مخیر هستند که مالیات بدهند و رمزارز را نگه دارند یا مالیات صفر شود و رمزارز را به بانک مرکزی تسلیم کنند. پس تعداد زیادی نگه می‌دارند به این امید که بعدها با قیمت بالاتری بفروشند. پس خیل عظیمی از اینها اصلا به تجارت خارجی کشور نخواهد رسید.»

هادی در ادامه افزود: «بانک مرکزی استفاده از رمزارزهای حاصل از استخراج را برای تجارت مجاز کرده است و به آنها رمزارز سفید نیز گفته می‌شود که عدد بزرگی را دربرنمی‌گیرند. بانک مرکزی که مسئول سیاست‌گذاری در این مورد است، رمزارزهای حاصل از مبادله را برای مصارف اینچنینی مجاز نمی‌شمارد. با این حال، هر میزان هم که رمزارزهای حاصل از استخراج کم یا زیاد باشد، امکان استفاده از آن در تجارت خارجی وجود دارد، اما متأسفانه به علت میزان کم، تأثیر چندانی در تجارت خارجی کشور ندارد. یک بخش از درآمد هم باید برای واردات تجهیزات و دستگاه‌های استخراج رمزارز صرف شود، چون این تجهیزات به شدت نیاز به به‌روزرسانی دارند، باز هم بخش بزرگی برای تجارت خارجی حذف خواهد شد.»

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت در پاسخ به سوالی در مورد راه‌های افزایش استفاده از رمزارزها در تجارت گفت: «ما در دستورالعمل‌هایی که برای صدور مجوز صادر کرده‌ایم، حداقل سخت‌گیری‌ها را گذاشته‌ایم و محدودیت‌های چندانی نداریم تا افراد به صورت قانونی کار کنند، بنابراین از طرف وزارت صمت محدودیتی وجود ندارد.»

او اضافه کرد: «مذاکراتی با بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برای استفاده از رمزارزها در تجارت و واردات انجام شده است.»

هادی در مورد روند میزان استخراج رمزارز خاطرنشان کرد: «استخراج رمزارز بیشتر به قیمت رمزارزها و جذابیت آن برای افراد است، اینکه ما آنها را در تجارت خارجی به رسمیت بشناسیم، حتما در افزایش استخراج تأثیرگذار است، اما نقش اصلی را بخش اقتصادی موضوع بازی می‌کند.»

او با اشاره به آمار مجوزهای صادره و میزان استخراج در کشور گفت: «در مجموع ۲۳۳۳ فقره جواز تأسیس و ۱۵ فقره پروانه بهره‌برداری برای رمزارزها صادر شده است. برآورد می‌شود که حدود ۴ تا ۶درصد از استخراج جهانی رمزارز در ایران انجام می‌شود، این استخراج غیرقانونی و زیرزمینی است.»

هادی همچنین اضافه کرد: «ظرفیت پردازش استخراج مراکز مجاز امروز ۶۵۰هزار تراهش بر ثانیه است که با نرخ روز بیت‌کوین معادل روزانه ۲۰۰هزار دلار می‌شود. به نظر می‌رسد با فرض بسیار ضعیف اختصاص تمام رمزارز استخراجی به بانک مرکزی حتی استخراج در یک سال هم پاسخگوی نیاز یک روز سامانه نیما هم نخواهد بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.