مردم از دست کرونا به کوه پناه بردند!

افزایش چشمگیر عملیات امدادونجات کوهستان در روزهای اخیر

در طول دوهفته اخیر به خاطر شیوع بیماری کرونا، موضوع قرنطینه باز به صورت جدی در دستور کار ستاد کرونا قرار گرفت و مراکز و مشاغل مختلف تعطیل شدند. اما این شرایط نه‌تنها رفتن به کوه را از سوی علاقه‌مندان به این ورزش طبیعی کم نکرد بلکه هر روز به این جمعیت مشتاق هم افزوده شد؛ چه آنها که این رشته را حرفه‌ای دنبال می‌کنند، چه آنها که سررشته‌ای از این ورزش ندارند و به گفته امداگران جمعیت هلال‌احمر مردم از فرط خستگی قرنطینه در خانه به کوه پناه برده‌اند، تا جایی که حجم مأموریت‌های امدادگران و نجاتگران کوهستان در شمال شهر تهران هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

دوهفته‌ای می‌شود که در سایه شیوع ویروس کرونا به دستور ستاد کرونا چراغ تمام پناهگاه‌ها و جان پناه‌های مناطق کوهستانی شمال شهر تهران خاموش شده است، حتی تلکابین و سرویس‌های بهداشتی عمومی هم تعطیل است تا کوهنوردان و علاقه‌مندان به کوهروی در فصل بهار با ریسک کمتری به این مناطق مراجعه کنند؛ این درحالی است که متأسفانه در روزهای پایانی هفته گذشته امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر شاهد افزایش چشمگیر مأموریت‌های خود در این مناطق بودند. ابراهیم قاسمی، فرمانده عملیات شمیرانات با اشاره به افزایش حضور مردم در مناطق کوهستانی تهران طی 10روز گذشته می‌گوید: «متأسفانه در دوهفته اخیر مردم نسبت به تعطیلی مراکز تفریحی بی‌توجه بودند و با صعود به ارتفاعات موجب بروز حوادث تلخی برای خود و خانواده‌هایشان می‌شوند.»

پیرمرد قربانی کوه شد

از انتقال جسد بی‌جان پیرمردی که جمعه گذشته در گردنه کلکچال دچار سکته شده بود، به‌عنوان یکی از این اتفاقات تلخ برمی‌شمارد: «ساعت 7 صبح به ما اعلام شد مرد حدودا 60 تا 70ساله‌ای در گردنه کلکچال دچار کمبود اکسیژن شده است. با توجه به اینکه انجام اقدامات احیایی در آن لحظه یکی از ضروریات بود، آموزش‌های لازم برای انجام عملیات احیا به اطرافیان این پیرمرد داده شد. در همین حین، تیم‌های امدادی راهی گردنه شدند، وقتی به نقطه مورد نظر رسیدیم، عملیات احیا مجدد از سوی امدادگران برای این مرد انجام شد اما متأسفانه درنهایت این اتفاق موجب مرگ او شد.»

بهبودیافته کرونا هم در کوه زمینگیر شد

جسد بی‌جان این مرد با کمک امدادگران بعد از بسکت‌کردن به پایین کوه منتقل شد. هنوز به دامنه‌های کوه نرسیده بودند که خبر از حادثه دیگری به اطلاع آنها رسید: «هنوز بچه‌ها به دامنه کوه نرسیده بودند که خبر رسید فرد دیگری دچار مشکلات تنفسی شده و به کمک فوری نیاز دارد. امدادگران سریعا مسیری که تازه طی کرده بودند را به بالا برگشتند و متوجه شدند این مرد به تازگی مراحل درمان بیماری کرونا را پشت‌سر گذاشته و به محض بهبودی راهی کوه شده است، غافل از اینکه در ارتفاع ریه‌های آسیب‌دیده او در بیماری کرونا برای نفس‌کشیدن با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد.»

ابراهیم قاسمی 12سالی می‌شود که به‌عنوان نجاتگر در جمعیت هلال‌احمر فعالیت دارد و می‌گوید: «کاش مردم هشدارهای ما را جدی می‌گرفتند و از صعود به ارتفاعات تهران در روزهای کرونایی خودداری می‌کردند؛ چراکه این بی‌توجهی‌ها تهدید‌کننده سلامت آنهاست.»

چاه فاضلاب قربانی گرفت

حرف‌های او را محمدرضا جعفری، مسئول پایگاه امدادونجات دربند با اشاره به تعطیلی سرویس‌های بهداشتی و مراکز خدماتی ارتفاعات شمال تهران ادامه می‌دهد: «تعطیلی سرویس‌های بهداشتی در مناطق گردشگری ارتفاعات تهران باعث شده تا مردم برای رفع نیاز خود به نقاط ناایمن مراجعه کنند و همین مسأله باعث بروز حوادث بد برای آنها می‌شود.»

نجات جوانی از عمق 7متری چاه فاضلاب سرویس بهداشتی دربند نمونه این حوادث است: «به دنبال تعطیلی مرکز رفاهی و خدماتی متأسفانه عملیات درپوش‌گذاری این چاه انجام نشده بود و این مسأله باعث شد تا جوان بدشانس در قعر آن گرفتار شود. هرچند با حضور امدادگران و نجاتگران تیم واکنش سریع عملیات نجات این مصدوم سریعا انجام شد اما پای راست او به‌شدت دچار شکستگی و آسیب‌دیدگی شده بود.»

محمدرضا جعفری هم 21سالی سابقه کار در حوزه امدادونجات را دارد. او هم با اشاره به شرایط حساس کنونی از مردم می‌خواهد با خودداری از حضور در ارتفاعات شهر از بروز حوادث تلخ برای خود جلوگیری کنند.

رست است مردم از قرنطینه و در خانه‌ماندن خسته شد‌اند اما رفتن آنها به کوه، آن‌هم بدون تجهیزات و امکانات لازم زمینه‌ساز حوادث تلخ می‌شود. در این روزها مراکز خدمات‌دهنده به کوهنوردان تعطیل است  و کار امداد به سختی پیش می‌رود

عطر گیاهان معطر، مردم را راهی کوه می‌کند

درست است بخش عمده‌ای از افرادی که به ارتفاعات تهران می‌روند را کوهنوردان تشکیل می‌دهند اما در فصل بهار اینگونه نیست و جمعیت قابل توجهی از مراجعه‌کنندگان به ارتفاعات تهران را علاقه‌مندان به داروهای گیاهای و معطر شامل می‌شوند. افرادی که نه تجهیزات کوهروی را در اختیار دارند، نه امکانات مورد نیاز به خاطر همین بیش از دیگران دچار حادثه می‌شوند.

محمدرضا رحیمیان می‌گوید: «در هفته‌ای که گذشت، ما 4 مأموریت امدادی را در ارتفاعات تهران انجام دادیم. این مسأله در شرایط حاد کرونایی و تعطیلی پناهگاه‌ها بسیار سخت شده است. امدادگران باید مسیر‌های طولانی قله تا دامنه را بارها در یک روز طی کنند و تطعیلی تلکابین هم گاه باعث می‌شود که سرعت امدادرسانی‌ها کاشته شود. او از ‌سال 1391 به‌عنوان امدادگر داوطلب کار خود را در جمعیت هلال‌احمر شروع کرده است. با اینکه به ورزش کوهنوردی تسلط کامل دارد و خودش از عاشقان این ورزش مفرح است اما از شهروندان می‌خواهد رد روزهای کرونایی به کوه نروند: «درست است مردم از قرنطینه و در خانه‌ماندن خسته شد‌اند اما رفتن آنها به کوه، آن‌هم بدون تجهیزات و امکانات لازم زمینه‌ساز حوادث تلخ می‌شود. در این روزها مراکز خدمات‌دهنده به کوهنوردان تعطیل است  و کار امداد به سختی پیش می‌رود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.