هیأت مذاکرات عازم وین شد

خطیب‌زاده: ظریف همواره نظرات کارشناسی‌اش را پشت درهای بسته صریح اعلام می‌کند

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه اظهارات ظریف در فایل صوتی سه ساعته باید کلی دیده شود، گفت: «ظریف همواره گفته‌ است آنچه انجام می‌شود، حول قوه عاقله نظام است. یک ذوق‌زدگی در برخی از رسانه‌ها برای تقطیع صحبت‌های ظریف دیده شد ولی این گفت‌وگو باید کلی دیده شود.»

شهروندآنلاین: نشست هفتگی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، با خبرنگاران داخلی و خارجی به صورت آنلاین برگزار شد. او در این نشست گفت: «هیأت کمیسیون مشترک برجام امروز برای ادامه مذاکرات به وین عازم شده است.»

خطیب‌زاده در مورد فایل صوتی منتشرشده از صحبت‌های ظریف  گفت: «آنچه که منتشرشده است مصاحبه نبوده است و قرار نبوده که مصاحبه باشد. گفت‌وگوی رسانه‌ای نبود، یک گفت‌وگو در چارچوب‌های معمول و محرمانه که در داخل دولت انجام می‌شود، بوده است.»

او ادامه داد: «وزارت خارجه در هیچ کدام از فرایند این گفت‌وگو  ازجمله انتخاب تیم مصاحبه، نگهداری مصاحبه و… نقشی نداشته است و اینکه چه کسانی و چرا منتشر  کرده‌اند را ما نمی‌دانیم.»

خطیب‌زاده گفت: «آنچه آقای ظریف در گفت‌وگو مطرح کردند را باید به صورت کلی نگاه کرد. دکتر ظریف همواره اعلام کرده که نظرات کارشناسی خود را  پشت درهای بسته صریح و شفاف اعلام می‌کنند ولی آنچه که اجرا می‌شود سیاست‌های اجماعی نظام است.»

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: «در این فایل هم بر تکریم سردار سلیمانی صحبت می‌کنند و از نقش ایشان در صلح‌سازی و خرد و منطق ایشان تأکید کردند. یک ذوق‌زدگی در برخی از رسانه‌ها برای تقطیع صحبت‌های ظریف دیده شد ولی باید کلی دیده شود.»

او در پاسخ به سوال ایرنا درباره افزایش هجمه‌ها به وزارت امور خارجه و احتمال افزایش این حملات با توجه به نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «متأسفانه شاهد یک موجی هستیم که یک تعبیر این است که سیاست خارجی در راستای اهداف انتخاباتی برخی جریانات مورد سوءاستفاده واقع می‌شود. آنچه اتفاق افتاد با اهدافی انجام می‌شود اما در مأموریت‌های ما خلل ایجاد نمی‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه وزارت امور خارجه یک دستگاه حاکمیتی است، اظهار داشت: «دستگاه دیپلماسی در چهار دهه گذشته خود نشان داده وظایف خود را پیگیری می‌کند. البته همراهی و اجماع در سیاست خارجی قدرت‌بخش است و ما همه را به همراهی برای حفاظت و تأمین منافع عالیه مردم دعوت می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست گفت: «روابط ایران و روسیه مشارکت راهبردی و نزدیک است، دو کشور تصمیم گرفتند در سطوح مختلف این همکاری را گسترش دهند و دکتر لاوروف  و ظریف هر دو از معماران گسترش روابط دو کشور هستند و این دو سابقه دوستانه دیرینه دارند.»

خطیب‌زاده درباره اتفاقات مرزی ایران و ترکیه و خشونت مرزبان ترکیه علیه دو شهروند ایران تصریح کرد: «حقوق شهروندان برای ما مهم است. از لحظه اول که از این مسأله آگاهی یافتیم، با دوستان ترکیه‌ای خود تماس گرفته و نمایندگی‌های ایران پیگیری کردند. مرزبانان دو کشور در این باره دیدار کردند.»

او با بیان اینکه تهران همان روز اول یادداشت خود را به سفیر ترکیه داد، خاطرنشان کرد: «ما فکر می‌کنیم با تکیه بر حسن همجواری می‌توان از تکرار این اتفاقات جلوگیری کرد. ابعاد آن برای ما هنوز مشخص نیست. وزارت امور خارجه در پاسداشت حقوق شهروندی تلاش می‌کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.