15 راهکار 124 فعال بازار سرمایه برای بهبود وضعیت بورس

جایگاه بانک مرکزی در حمایت از بازار سرمایه به عنوان ثروت ملی

۱۲۴ فعال بازار سرمایه با تشریح شرایط این بازار و مشکلاتی که سهامداران با آن مواجه هستند، بسته پیشنهادی خود را برای بهبود شرایط بورس در قالب ۱۵ مورد منتشر کردند.

شهروندآنلاین: در ادامه واکنش‌های فعالان بازار سرمایه به تداوم وضعیت وخیم بازار سهام، 124 فعال این بازار با انتشار نامه‌ای با عنوان «جایگاه بانک مرکزی در حمایت از بازار سرمایه به عنوان ثروت ملی» بسته پیشنهادی خود را در 15 مورد مطرح کردند.

در این نامه آمده است: «در شرایطی که با توجه به چشم‌انداز اقتصاد ایران و نیز قیمت‌های جهانی، بازار سرمایه را در شرایط بسیار ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری ارزیابی می‌کنیم از نظر امضاکنندگان این نامه، فضای ترس ایجادشده در این بازار با واقعیت‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های موجود تطابق نداشته و در عجبیم با اشراف بر این واقعیت‌ها، چرا وزارت اقتصاد و سایر نهادهای حاکمیتی به خصوص بانک مرکزی  در راستای حمایت و صیانت از ثروت ملی  گام موثری برنمی‌دارد! این در حالی است که شاهد تشویقات ارکان مختلف نظام در قیمت‌های اوج بازار سرمایه بوده‌ایم.»

این نامه در چهار سرفصل سعی دارد به اختصار ضمن بر شمردن اتفاقات منجر به ایجاد شرایط فعلی و بررسی شرایط مشابه در کشورهای دیگر، راهکارهای کارشناسی در زمینه عبور از این بحران را ارایه کند و در خاتمه راهکارهایی را پیشنهاد داده است.

راهکارهای پیشنهادی

در بخش پایانی با تأکید بر ارزشمندی بازار سرمایه در شرایط کنونی سعی شده به‌اختصار  جمع‌بندی از راهکارهای کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در راستای برون‌رفت از این بحران ارایه شود تا در صورت تأیید سیاستگذاران، بتوان هر چه سریع‌تر وارد مرحله اجرا شده و از خسارات آینده جلوگیری کرد.

1. اجرای تکلیف قانونی تخصیص یک‌درصد از صندوق توسعه ملی به بورس از تاریخ تصویب قانون تا کنون

2. الزام به بازگرداندن وجوه خارج‌شده از بورس به وسیله دولت در راستای ایفای نقش حمایتی بانک مرکزی از ثروت ملی

3. تخصیص خطوط اعتباری بدون بهره به ناشران جهت خرید سهام خزانه

4. تخصیص خطوط اعتباری خاص به نهادهای مالی جهت خرید سهام ( کارگزاری‌ها، بانک‌ها، ناشران و…)

5. کاهش نرخ بهره خطوط اعتباری بانک‌ها به فعالان بورس

6. الزام مدیران شرکت‌های دولتی و زیرمجموعه‌هایشان و حتی بانک‌ها در راستای حمایت از سهام زیرمجموعه‌های خود به‌ویژه سهامی که دوره رونق از جانب این بخش‌ها واگذار شده است. طبق مصاحبه‌های اخیر ریاست بانک مرکزی، معتقد است قیمت‌های کنونی بازار سرمایه ارزنده است و به طور طبیعی این موضوع از نظر اقتصادی نیز توجیه‌پذیر است.

7. عدم الزام صندوق‌ها به خرید اوراق بدهی دولتی

8. ارایه تسهیلات به دارندگان سهام عدالت در جهت رفع نیاز آنها به فروش سهام در بازار و پذیرش سهام به عنوان وثیقه تسهیلات از جانب بانک‌های عامل

9. منطقی‌کردن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها با توجه به نرخ باثبات ارز در سامانه نیما

10. عدم اتخاذ تصمیم و قوانین جدید تأثیرگذار بر بورس بدون هماهنگی با شورای عالی بورس

11. سپرده‌گذاری مالیات نقل و انتقال سهام به مدت یک سال در صندوق توسعه بازار (بالغ بر 18 همت)

12. واریز جریمه تخلفات بازار سرمایه به صندوق توسعه بازار

13. حضور رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در جلسات هیأت دولت و عضویت در شورای پول و اعتبار با حق رأی جهت دفاع از منافع سهامداران در مواقع اتخاذ سیاست‌هایی که بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

14. کاهش نرخ بهره بین بانکی و سود سپرده بانکی در راستای حمایت از تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای

15. همراهی با سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار اوراق به وسیله صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار در راستای حمایت این صندوق‌ها از بازار با توجه به ارزندگی قیمت سهام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.