نسل‌کشی ارامنه، از عثمانی تا بایدن

جو بایدن طی بیانیه‌ای کشتار ارمنیان در سال ۱۹۱۵ را نسل‌کشی خواند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، طی بیانیه‌ای به طور رسمی تأیید کرد که کشتار بیش از یک میلیون ارمنی به دست ترکان عثمانی در سال ۱۹۱۵ یک نسل‌کشی بوده است. بیانیه‌ای که البته خشم اردوغان متحد آمریکا در ناتو را به همراه داشت. این اولین‌بار است که یک رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱، این نسل‌کشی را به رسمیت می‌شناسد. این تصمیم برای جامعه ارامنه، خصوصا در جنوب کالیفرنیا، که دهه‌هاست برای به رسمیت شناخته‌شدن این نسل‌کشی مبارزه می‌کنند یک پیروزی بزرگ است. جو بایدن طی بیانیه خود گفت هر ساله در ۲۴ آوریل یاد و خاطره کشته‌شدگان این نسل‌کشی را گرامی می‌داریم و متعهد می‌شویم که از تکرار چنین قساوتی جلوگیری کنیم.
و اما نگاهی کوتاه بیندازیم به تاریخچه این اختلافات. صدها هزار تن از ارامنه بین سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۶ به وسیله امپراتوری عثمانی طی آرامی‌های جنگ جهانی اول کشته شدند. برخی تاریخ‌نویسان معتقدند که یک میلیون ارمنی طی یک برنامه از قبل طراحی‌شده نسل‌کشی شدند. اما دولت ترکیه می‌گوید تعداد کشته‌شدگان فقط ۳۰۰ هزار تن بوده و دلیل آن فقط جنگ بوده است.
بسیاری از ارامنه نیز پس از اخراج از سرزمین خود در بیابان‌های بی‌آب و علف سوریه آواره شده و از گرسنگی جان باختند. تا کنون بیش از ۲۰ کشور، پارلمان اروپا و بسیاری از تاریخ‌دانان این کشتار را نسل‌کشی خوانده‌اند .دولت ترکیه اعتراف می‌کند که این خشونت و قساوت اتفاق افتاده است اما می‌گوید بسیاری از قومیت‌های دیگر نیز از جنگ جهانی اول و تبعات آن آسیب دیده‌اند.
مترجم و گوینده: مهرناز الماسی
منبع: LA Times و BBC

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.