گورستان بی‌نام‌ها در ترکیه

«گورستان بی‌نام‌ها» در شهر «وان» ترکیه، میزبان بدن بی‌جان افغانستانی‌هایی است که در کوهستان‌های مرزی ترکیه جان باخته‌اند

مهاجرت و پناهندگی به یکی از معضلات جهان تبدیل شده است. هم‌اکنون ترکیه پذیرای بیش از چهار میلیون پناهنده از خاورمیانه است. موج پناهندگان از 10 سال پیش و شروع جنگ در سوریه مدام افزایش یافته است، اما بیشتر این پناهندگان نه سوریه‌ای که افغانستانی‌های خسته از جنگ و درگیری در کشورشان هستند که به امید رسیدن به اروپا از ترکیه عبور می‌کنند. بنابر آمار، تعداد این مهاجران از ۳۱هزار نفر در سال ۲۰۱۶ به ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده است.
این پناهندگان غیرقانونی مجبور به عبور از راه‌های صعب‌العبور و خطرناک کوهستان‌های مرزی ایران و ترکیه، با ارتفاع بیش از ۴هزار متر، به امید رسیدن به اروپا هستند که گاه برای آنها مرگ به همراه دارد.
بعضی از این پناهندگان جایی در طول مسیر جان خود را از دست داده و ۲۰۰ نفر از آنها در این گورستان در شهر «وان» در شرق ترکیه، بدون نام‌ونشان، دفن شده‌ و از یاد رفته‌اند.
«آمنه صفی‌زاده» و پسرش «پرویز»، با اینکه برایشان بسیار دردناک و یادآور خاطرات تلخ است، گاهی به این گورستان آمده و برای این درگذشتگان دعا کرده و اشک می‌ریزند. پرویز می‌گوید خودش یک مرد را که بدن بی‌جانش در کوهستان پیدا شده بود، اینجا دفن کرده است و یک‌بار هم زنی را برای دفن آورده بودند که انگشتان دست‌وپایش بر اثر سرما یخ زده و سیاه شده بود.
این گورستان با گورهای ساده و بی‌نام خود شاهد دیگری است بر تراژدی جنگ که بی‌گناهان بسیاری را به کام مرگ می‌کشد.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Deutsche Welle

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.