اسکار در دست سیاهان و چشم‌بادامی‌ها!

برندگان اسکار ۲۰۲۱ مشخص شدند

در نودوسومین دوره مراسم اسکار که از نظر تنوع نژادی و جنسیتی، متنوع‌ترین اسکار تاریخ نامیده شده است، بیشترین جوایز به زنان، سیاهان و رنگین‌پوستان و آسیایی‌ها اهدا شد. بسیاری این رویکرد را مدیون و مرهون جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» می‌دانند- که با جلب توجه جامعه به وضعیت و حقوق اقلیت‌های قومی و نژادی، پای این حساسیت‌ها را به اسکار نیز باز کرده است.

نودوسومین مراسم اسکارپولاد امین، شهروندآنلاین: و بالاخره بعد از حدود دو ماه تأخیر به خاطر بحران شیوع کرونا، نودوسومین دوره مراسم اسکار که از نظر تنوع نژادی و جنسیتی، متنوع‌ترین اسکار تاریخ نامیده شده است، برگزار شد. اسکاری که از مدت‌ها پیش از برگزاری، تبلیغات گسترده‌ای درباره نامزدی پررنگ زنان و رنگین‌پوستان به عمل آورده بود (۳۲درصد نامزدهای امسال را زنان تشکیل می‌دادند که بی‌سابقه بود) و در پایان مراسم نیز شاهد بودیم که در قیاس با همیشه سهم بیشتری به زنان، سیاهان و رنگین‌پوستان تعلق گرفت. رویکردی که می‌تواند مدیون و مرهون جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» باشد که با جلب توجه جامعه به وضعیت و حقوق اقلیت‌های قومی و نژادی، پای این حساسیت‌ها را به اسکار نیز باز کرده است.

در حقیقت روندی که باعث شده بود برای اولین بار در تاریخ اسکار، دو زن نامزد بهترین کارگردانی شده باشند؛ در شب اهدای جوایز هم ادامه یافت و شاهد بودیم که یکی از دو زن نامزد شده، کلوئی ژائو، برنده اسکار بهترین کارگردانی و اسکار بهترین فیلم برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» شد و آن دیگری، یعنی امرالد فنل نیز اسکار بهترین فیلمنامه را برای فیلم «زن جوان بااستعداد» به دست آورد.

اسکار کرونایی

نودوسومین مراسم اسکار

در نودوسومین مراسم اسکار که با هزینه نزدیک به ۴۰میلیون دلار در دو سالن مجزا در لس‌آنجلس برگزار شد؛ تدابیر بهداشتی فراوانی برای محافظت از میهمانان، نامزدها و برندگان تدارک دیده شده بود. از جمله اینکه تمام شرکت‌کنندگان می‌بایست پیش از مراسم سه بار تست کرونا انجام داده باشند و در روز مراسم هم دمای بدن‌شان پیش از ورود به محل مراسم اندازه گرفته می‌شد. با این حال حتی این تدارکات هم نتوانست یک اسکار عادی را رقم بزند و مراسم با حضور تنها 170نفر برگزار شد که بسیار بسیار کمتر از اسکارهای پیشین بود.

برنده و بازنده

نودوسومین مراسم اسکار

به‌رغم اینکه گفته می‌شود برنده اصلی اسکار فعالان اجتماعی و برابری‌طلبان جنسیتی و نژادی بودند، اما موفقیت شگفت‌انگیز فیلم «سرزمین آواره‌ها» را نیز نمی‌توان کتمان کرد که با دریافت سه اسکار اصلی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن، فاتح بلامنازع شب لقب گرفت. این فیلم علاوه بر اسکارهای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برای کلویی ژائو (که نخستین زن رنگین‌پوست و نخستین زن چینی لقب گرفت که توانسته اسکار بگیرد)، جایزه بهترین بازیگر زن را نیز توسط فرانسیس مک‌دورمند به دست آورد تا با کسب سه اسکار، سهم پررنگی در شب اسکار داشته باشد. فرانسیس مک‌دورمند که در «سرزمین آواره‌ها» نقش یک زن میانسال به نام فرن را بازی می‌کند که سوار بر یک ون که خانه‌اش شده آمریکا را زیر پا می‌گذارد، با احتساب اسکار شب گذشته تاکنون سه بار جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را دریافت کرده است.

نودوسومین مراسم اسکاربازنده اصلی نیز بی‌تردید دیوید فینچر و فیلم «منک» بودند که به‌رغم نامزدی در 10 بخش اسکار (که بیشترین نامزدی امسال بود) توانست تنها دو جایزه فنی بهترین طراحی صحنه و فیلمبرداری را به خانه ببرد که برای دوستداران فینچر و جدیدترین فیلمش ناامیدکننده بود.

دیگر برنده‌ها

فیلم «آوای متال» و البته آنتونی هاپکینز نیز دیگر برندگان اسکار نودوسوم بودند…

«آوای متال» که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند از شانس‌های اصلی اسکارهای اصلی خواهد بود، اگرچه در حصول به این هدف ناکام ماند، اما به هر حال با برنده‌شدن در سه رشته صداگذاری، تدوین و صدا جزو نام‌های پرتکرار مراسم بود.

آنتونی هاپکینز 83 ساله هم، 30 سال بعد از اولین اسکارش برای فیلم «سکوت بره‌ها»، یک بار دیگر هم مزه اسکاری‌شدن را چشید و برای بازی درخشان و هنرمندانه‌اش در فیلم «پدر» اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اصلی را به دست آورد؛ تا تبدیل به مسن‌ترین هنرپیشه‌ای شود که برنده جایزه اسکار شده است. هاپکینز که در فیلم «پدر» نقش پیرمردی آلزایمری را بازی می‌کند که دخترش برای نگهداری و مراقبت از او با مشکلات زیادی روبه‌رو است؛ البته در مراسم حاضر نبود و از خانه شاهد موفقیت خودش و فیلمش بود که اسکارهایش منحصر به بازیگری نبود و جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را هم به خود اختصاص داد.

در ادامه موفقیت اقلیت‌های جنسیتی و نژادی در اسکار، دنیل کالویا، هنرپیشه بریتانیایی فیلم «یهودا و مسیح سیاه» نیز جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد. کالویا در این فیلم در نقش فرد همپتون، رهبر حزب پلنگ سیاه حضور یافته که در سال ۱۹۶۹ توسط اف‌بی‌آی ترور شد.

اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل هم به یو یونگ یون، هنرپیشه کره‌ای فیلم «میناری» رسید. او در این فیلم نقش مادربزرگی را بازی می‌کند که پیش خانواده پسرش در آمریکا می‌آید تا زندگی جدیدی را آغاز کند. یو یونگ یون دومین بازیگر آسیایی و نخستین کره‌ای برنده اسکار بازیگری است.

انیمیشن تحسین‌شده «روح» نیز که به مرگ و موسیقی جاز می‌پردازد، برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن شده است. این نخستین فیلم شرکت پیکسار است که یک شخصیت سیاه‌پوست را به تصویر می‌کشد.

 

 

اسکار 93 در یک نگاه

بهترین فیلم: سرزمین آواره‌ها

بهترین کارگردان:کلویی ژائو (سرزمین آوار‌ه‌ها)

بهترین بازیگر نقش اول مرد: آنتونی هاپکینز (پدر)

بهترین بازیگر نقش  اول زن: فرانسیس مک‌دورمند (سرزمین آواره‌ها)

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: دانیل کالویا (یهودا و مسیح سیاه)

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: یو یونگ یون (میناری)

بهترین فیلمنامه اورژینال: امرالد فنل (زن جوان بااستعداد)

بهترین فیلمنامه اقتباسی: کریستفر همپتون و فلوریان زلر (پدر)

بهترین فیلم خارجی زبان: یک دور دیگر (توماس وینتربرگ/ دانمارک)

بهترین چهره‌پردازی و مو: بلک باتم مارینی

بهترین طراحی لباس: بلک باتم مارینی

بهترین صداگذاری: آوای متال

بهترین فیلم کوتاه داستانی: دو غریبه دور از هم

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: هر اتفاقی بیفتد دوست‌تان دارم

بهترین فیلم بلند انیمیشن: سول

بهترین مستند کوتاه: کولت

بهترین مستند بلند: معلم اختاپوس من

بهترین جلوه‌های بصری: تنت

بهترین طراحی صحنه: منک

بهترین تدوین: آوای متال

بهترین فیلمبرداری: منک

بهترین موسیقی متن: سول

بهترین ترانه:  HER برای فیلم «یهودا و مسیح سیاه»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.