تقاضای استعفا برای جان کری در سنا

پس‌لرزه‌های نوار صوتی ظریف در سنای آمریکا

درج اظهارات ظریف در نشریه نیویورک تایمز، خشم شماری از جمهوری‌خواهان را برانگیخت و جان کری که اکنون سمت مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور مربوط به آب‌وهوا را برعهده دارد، شامگاه دوشنبه در توییتر خود اظهارات محمدجواد ظریف را تکذیب کرد.

شهروندآنلاین: جان کری، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده اعلام کرد با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هرگز درباره حملات هوایی اسراییل در سوریه گفت‌وگو نکرده است.

ظریف طی مصاحبه مبسوطی که فایل صوتی آن به‌‌تازگی درز کرده، می‌گوید همتای آمریکایی‌اش طی مذاکرات برجام در یکی از موارد به او اطلاع داده است که اسراییل تا آن زمان دست‌کم ۲۰۰ بار به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه حمله هوایی کرده است. حملاتی که ظریف می‌گوید خود از تعداد و چگونگی آن بی‌خبر بوده است.

درج اظهارات ظریف در نشریه نیویورک تایمز، خشم شماری از جمهوری‌خواهان را برانگیخت و جان کری که اکنون سمت مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور مربوط به آب‌وهوا را برعهده دارد، شامگاه دوشنبه در توییتر خود اظهارات محمدجواد ظریف را تکذیب کرد.

او نوشت: «این ماجرا و این اتهامات بی‌شک‌‌ و شبهه دروغند. چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاده، نه در زمانی که من وزیر خارجه بودم و نه بعد از آن.»
کری همچنین مقاله‌ای از خبرگزاری رویترز را در توییت خود آورده است که طی آن یک مقام اسرایيلی در سال ۲۰۱۸ از تعداد ۲۰۰ حمله هوایی به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه خبر داده بود. نکته‌ای که تلویحا نشان می‌دهد اطلاعات اخیر چیز تازه یا پنهانی نبوده است که او بخواهد آن را به همتای ایرانی خود برساند، هرچند در نوار صوتی درز کرده، آقای ظریف مشخص نمی‌کند که گفت‌وگوی فوق با جان کری دقیقا در چه زمانی صورت گرفته است.

اظهارات کری در پی حملات پرشمار جمهوری‌خواهان به او صورت می‌گیرد که برخی از آنها حتی خواستار استعفای او شده‌اند. تد کروز، سناتور تگزاس رفتار او را «بی‌مبالاتی فاجعه‌بار و بی‌اعتبارکننده» خوانده و نیکی هیلی، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل آن را «چندش‌آور» و «خبرچینی برای ایران» نامیده است.

اندازه متنAaAa

جان کری، وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده اعلام کرد با محمد جواد ظریف، وزیر خارجهٔ ایران هرگز دربارهٔ حملات هوایی اسرائیل در سوریه گفتگو نکرده است، سخنانی که با اظهارات اخیر این مقام ایرانی آشکارا در تضاد است.

وزیر خارجهٔ دولت حسن روحانی طی مصاحبهٔ مبسوطی که فایل صوتی آن به‌‌تازگی درز کرده می‌گوید همتای آمریکایی‌اش طی مذاکرات برجام در یکی از موارد به وی اطلاع داده است که اسرائیل تا آن زمان دست‌کم ۲۰۰ بار به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه حمله هوایی کرده است. حملاتی که آقای ظریف می‌گوید خود از تعداد و چگونگی آن بی‌خبر بوده است.

درج اظهارات آقای ظریف در نشریه نیویورک تایمز، خشم شماری از جمهوری‌خواهان را برانگیخت و جان کری که اکنون سمت مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور مربوط به آب‌وهوا را برعهده دارد شامگاه دوشنبه در توییتر خود اظهارات محمد جواد ظریف را تکذیب کرد.

وی نوشت: «این ماجرا و این اتهامات بی‌شک‌‌ و شبهه دروغند. چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاده، نه در زمانی که من وزیر خارجه بودم و نه بعد از آن.»

آقای کری همچنین مقاله‌ای از خبرگزاری رویترز را در توییت خود آورده است که طی آن یک مقام اسرائيلی در سال ۲۰۱۸ از تعداد ۲۰۰ حملهٔ هوایی به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه خبر داده بود. نکته‌ای که تلویحا نشان می‌دهد اطلاعات اخیر چیز تازه یا پنهانی نبوده است که وی بخواهد آن را به همتای ایرانی خود برساند، هرچند در نوار صوتی درز کرده، آقای ظریف مشخص نمی‌کند که گفتگوی فوق با جان کری دقیقا در چه زمانی صورت گرفته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تقاضای استعفا برای جان کری در سنا

اظهارات آقای کری در پی حملات پرشمار جمهوری‌خواهان به وی صورت می‌گیرد که برخی از آنها حتی خواستار استعفای وی شده‌اند. تد کروز، سناتور تگزاس رفتار وی را «بی‌مبالاتی فاجعه‌بار و بی‌اعتبارکننده» خوانده، و نیکی هیلی، نمایندهٔ وقت آمریکا در سازمان ملل آن را «چندش‌آور» و «خبرچینی برای ایران» نامیده است.

انتشار گستردهٔ مصاحبهٔ محمد جواد ظریف، وزیر خارجهٔ کنونی ایران با سعید لیلاز اقتصاددان حامی دولت این کشور،‌ که ظاهرا در قالب گفتگوهایی برای مجموعهٔ «تاریخ شفاهی ایران پس از انقلاب» صورت گرفته، واکنش‌های دنباله‌دار بسیاری را در رسانه‌های داخلی و خارجی به همراه داشته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.