الزام رعایت پروتکل‌های هوایی در دوران کرونا

برخی از هواپیماها از فیلتر هِپا (HEPA) استفاده می‌کنند. این فیلترها هوای کابین را در طول پرواز تازه کرده و ۹۹‌درصد از ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر بیماری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شود را از بین می‌برد.

شیوع ویروس کرونا در زمانی کوتاه همه‌ جهان را دستخوش تغییرات اساسی کرده است که قطعا این تغییرات اثرات بلندمدتی از خود بر جای خواهد گذاشت. همگام با شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از دولت‌ها با توجه به رویکرد بهداشت جهانی تمامی پروازهای داخلی و خارجی را لغو کرد‌ه‌اند. آمارهای منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و شورای جهانی سفر (WTTC)، حکایت از آن دارد که دقیقا در برهه‌ای که برنامه‌ریزی‌ها در زمینه رونق مشاغل و کارآفرینی در صنعت گردشگری و هتلداری در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته ‌بود، ظهور و شیوع ویروس کرونا باعث نابودی ۵۰‌میلیون شغل در این صنعت شد؛ به‌ گونه‌ای که در حال‌حاضر دوسوم درآمدهای جهانی حاصل از صنعت گردشگری نیز کاهش پیدا کرده است.

آمارهای منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر، حکایت از آن دارد که دقیقا در برهه‌ای که برنامه‌ریزی‌ها در زمینه رونق مشاغل و کارآفرینی در صنعت گردشگری و هتلداری در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته ‌بود، ظهور و شیوع ویروس کرونا باعث نابودی ۵۰‌میلیون شغل در این صنعت شد

قواعد و مقررات پیشگیرانه به‌ویژه فاصله‌گذاری فیزیکی که به منظور مقابله با شیوع کووید-۱۹ در فرودگاه‌ها و پروازها به اجرا گذاشته شده است، ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی را کاهش‌‌ می‌دهد و کار آنها را برای تأمین هزینه‌های خود و همچنین جبران خسارت‌‌هایی که دیده‌اند، دشوارتر‌‌ می‌کند. با تطبیق صنعت هوانوردی با این «حالت عادی جدید» خطوط هوایی اقدامات پیشگیرانه دیگری را برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام می‌دهند. برخی از آنها صندلی‌های میانه را مسدود می‌کنند و دستمال مرطوب را تحویل مشتریان می‌دهند، اما در رعایت‌کردن این پروتکل‌ها هیچ شرکتی بالاتر از شرکت هواپیمایی قطر نیست.

هر ایرلاین روش‌های خاص خود را برای تمیزکردن هواپیماها به‌ کار می‌برد. بیشتر ایرلاین‌ها بین هر پرواز هواپیماها را ضدعفونی می‌کنند. معمولا سرویس‌های بهداشتی و سطوحی که بیشتر در معرض تماس افراد هستند با دقت بالاتری ضدعفونی می‌شوند. برخی از هواپیماها از فیلتر هِپا (HEPA) استفاده می‌کنند. این فیلترها هوای کابین را در طول پرواز تازه کرده و ۹۹‌درصد از ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر بیماری‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شود را از بین می‌برد.
ایرلاین‌هایی مانند یونایتد (United)، جِت‌بلو (JetBlue)، ‌هاوایین (Hawaiian)، دلتا (Delta) و ساوت‌وست (Saouthwest) در طول شب یا بین پروازها، تمام هواپیما‌ها را با اسپری‌های ضد میکروبی الکترواستاتیک ضدعفونی می‌کنند. ایرلاین‌های دیگری هم دستمال‌ الکلی و ژل‌های ضدعفونی‌کننده به مسافران می‌دهند. البته بهتر است حتما لوازم ضدعفونی‌کننده همراه خود داشته باشید.

به طور مثال ایرکانادا مطابق با دستورالعمل‌‌هایی که دولت فدرال از چهارم ژوئن به اجرا گذاشت،‌ بین مسافران خود بسته‌‌هایی شامل مایع ضدعفونی‌کننده دست، دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده، دستکش یک‌بارمصرف، یک بطری آب و یک ماسک توزیع‌‌ می‌کند. به منظور کاهش هر چه بیشتر تماس‌ها، بالشت، پتو و مشروبات الکلی در میان مسافران توزیع نمی‌شود و خدمات نوشیدنی به مسافران نیز به بطری‌های آب محدود‌‌ می‌شود.
فقط بین مسافران پروازهای بین‌المللی یا کلاس تجاری در مسیرهایی که بیشتر از دو ساعت طول‌‌ می‌کشد، بسته‌های غذا توزیع‌‌ می‌شود و دیگر مثل گذشته از توزیع غذا در چند وعده بین مسافران و حتی مسافران «برجسته» نیز خبری نیست.  پاکسازی و عفونت‌زدایی بیشتر هواپیماها که از الزامات مهم مقابله با کووید-۱۹ است، به معنای آن است که احتمالا زمان بین پروازها بیشتر خواهد شد. این مسأله و در کنار آن کاهش میزان تقاضا و کاهش شمار مسافران‌‌ می‌تواند سقوط شدید درآمد شرکت‌های هواپیمایی را به دنبال داشته باشد.
در هواپیمایی قطر، خدمه کابین قبل از هر سفر باید تحت غربالگری حرارتی قرار بگیرند و ملزم به استفاده از لباس‌های مراقبتی یک‌بار مصرف، ماسک، دستکش و عینک ایمنی در هنگام پرواز هستند. از بیست‌وپنجم ماه می، استفاده از ماسک صورت برای مسافران الزامی بوده است. بطری‌های بزرگی از ضدعفونی‌کننده دست در کابین‌ها قرار خواهد گرفت تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.

ایرلاین‌هایی مانند یونایتد (United)، جِت‌بلو (JetBlue)، ‌هاوایین (Hawaiian)، دلتا (Delta) و ساوت‌وست (Saouthwest) در طول شب یا بین پروازها، تمام هواپیما‌ها را با اسپری‌های ضد میکروبی الکترواستاتیک ضدعفونی می‌کنند

بر اساس شواهد و تحقیقات، استفاده از ماسک بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کروناست. به‌علاوه، یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری در طول سفر است. در بسیاری از ایرلاین‌ها مانند دلتا، یونایتد، آمریکن، جت‌بلو و ساوت‌وست استفاده از ماسک اجباری است. در بسیاری از موارد با افرادی که بدون ماسک قصد سفر دارند برخوردی جدی می‌شود؛ برای مثال آنها را از پرواز با ایرلاین منع می‌کنند.
ایرلاین‌هایی مانند جت‌بلو استفاده از ماسک را در قسمت چک‌این (Check In) و هنگام سوارشدن به هواپیما اجباری کرده است. اما در برخی دیگر از ایرلاین‌ها استفاده از ماسک تنها در داخل هواپیما اجباری است. بسیاری از ایرلاین‌ها خدمات غذا و نوشیدنی و هر گونه سرویس غیرضروری را که ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد به‌ طور موقت حذف کرده‌اند. همچنین از مسافران درخواست می‌شود در راهروها نایستند. اگر چه با این اقدام فاصله ۱.۸ متری توصیه‌شده بین افراد ایجاد نمی‌شود، اما در حد خود سودمند است. شرکت‌های هوایی همچنین می‌گویند سطوح سختی را که معمولا مسافران لمس می‌کنند، ضدعفونی می‌کنند. یک راه دیگر پیشگیری اقدام شرکت‌های هوایی در پرسیدن از مسافران درباره بروزدادن علایم احتمالی کووید-۱۹ و در تماس‌بودن با افراد با آزمایش مثبت ویروس در دو هفته قبل از سفر است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.