هر خانواده؛ یک فرد آموزش‌دیده

تأکید رئیس جمعیت هلال‌احمر بر لزوم فراگیری همگانی آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه

آیین آغاز به کار طرح‌های نوین تشکیلاتی، تعلیماتی، کانون دانشجویی هلال‌احمر در دانشگاه فرهنگیان با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر و رئیس دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

 دکتر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست آغاز به کار طرح‌های نوین تشکیلاتی، تعلیماتی، کانون دانشجویی هلال‌احمر در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در آستانه یکصد سالگی تأسیس هلال‌احمر هستیم، نهادی که منشأ خدمات زیادی به مردم بوده است، افزود: «خدمات هلال‌احمر در قالب یک کتاب منتشر شده که صد چهره سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در آن به خدمات خود به مردم در بحران‌ها اشاره دارند و کاهش آلام مردم را افتخار خود دانسته‌اند.»
او افزود: «هلال‌احمر فارغ از حاشیه‌ها و سیاسی‌بازی‌هاست و مستقیما در این مجموعه به حل مشکل مردم توجه می‌شود. هدف هلال‌احمر، کاهش درد و رنج مردم در مواقع سخت است. ما در سال 99 تلاش مضاعفی داشته‌ایم و بسیاری از امور که از گذشته آغاز شده بود، به خوبی پیگیری شد. امروز جهان شاهد وقوع 80 نوع حادثه مختلف است و تقریبا تمامی این حوادث در ایران نیز رقم می‌خورد و بعضا آنها را تجربه کرده‌ایم.»
 مدیریت بحران با کمترین استرس
رئیس جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «در سال‌های اخیر ما شاهد وقوع حوادث شدیدی در کشور بودیم که از سیل‌های نوروزی آغاز و چندین زلزله شدید نیز در سی‌سخت و بوشهر و کرمانشاه نیز به وقوع پیوست. بحران‌ها به دور از جمعیت هلال‌احمر نیستند و برای مقابله با آنها باید شرایطی را ایجاد کنیم تا جامعه تاب‌آور باشد. ما باید به‌گونه‌ای اقدام کنیم که هر اتفاقی که رقم می‌خورد، با کمترین استرس، مدیریت شود.» کسانی در این عرصه می‌توانند به ما و خودشان کمک کنند که آموزش‌های لازم را دیده باشند.»
همتی ادامه داد: «آموزش امداد و کمک‌های اولیه می‌تواند تأثیر شگرفی در مواقع سخت داشته باشد. این آموزش‌ها آسان است و برای خود شهروندان نیز فراگیری این آموزش‌ها ضرورت دارد. در این عرصه دو مقوله علم و آموزش می‌توانند کمک زیادی کنند. آموزش به جوانان و کسانی که توانایی حضور در صحنه و همکاری بلندمدت دارند، امروز باید در اولویت قرار گیرد.»
او افزود: «امروز دانشگاه فرهنگیان یک بستر بسیار مناسب برای آموزش است، زیرا نیروی انسانی آگاه و پرتوانی در این دانشگاه حضور دارد و مدت زمان زیادی نیز خدمت خواهد کرد. ضرورت دارد تا آموزش‌ها به این نیروهای انسانی انجام شود. ما تفاهم‌هایی را با وزارت آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه‌ای، پادگان‌های نظامی و سایر نهادها داشته‌ایم و تأکید کرده‌ایم که باید تعداد بیشتری از شهروندان تحت آموزش قرار گیرند. باید به سمتی حرکت کنیم که هر خانواده حتما یک فرد آموزش‌دیده در خود داشته باشد. در همین راستا برای سربازان در پادگان‌ها 30ساعت آموزش تخصصی تعریف و آموزش‌ها در 17 استان کشور آغاز شده است.»
فعالیت کانون‌های هلال در دانشگاه فرهنگیان
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ضرورت رسیدگی به کانون‌ها و فعال‌کردن آنها در دانشگاه‌ها گفت: «امروز تمام تلاش کانون‌های هلال‌احمر در دانشگاه فرهنگیان باید افزایش سطح کمی و کیفی باشد. باید از موقعیت‌ها استفاده کرد. کرونا با وجود تمامی بدی که داشت اما این را به ما یاد داد که باید بستری فراهم شود تا امور به صورت غیرحضوری و حتی آموزش‌ها به صورت مجازی انجام شود. در روزهای ابتدایی کرونا بسیاری از این فضای مجازی گلایه داشتند و استفاده از آن سخت بود اما امروز این امر تسهیل شده است.»
همتی اظهار کرد: «باید با استفاده از مدرسین توانا و دانشگاهی همکاری‌ها در ارایه آموزش‌های مجازی تداوم یابد و مدیران استانی نیز باید از این ظرفیت استفاده کنند. می‌توان از بستر دانشجویی برای خدمت‌رسانی به اطرافیان نیز به خوبی استفاده کرد. امروز باید آموزش تخصصی که می‌تواند در نجات جان انسان‌ها بسیار موثر باشد، در اولویت قرار گیرد. نجات جان یک انسان ارزش بسیار بالایی دارد و باید با فراگیری آموزش‌ها در این عرصه بهتر عمل کرد.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پایان گفت: «در سال 1400 هر میزان که نیاز باشد، در کنار دانشگاه فرهنگیان هستیم و 40هزار معلم آموزش‌دیده نیز می‌توانند یک ظرفیت مهم برای کمک‌رسانی در مدارس باشند. با وجود تمام تلاش‌هایی که شده است اما برخی مدارس هنوز استاندارد نیستند و ایمن نشده‌اند، ضرورت دارد حدقل معلم‌ها در این فضا آموزش دیده باشند. امروز آموزش داده می‌شود تا در آینده و در مواقع سخت از این آموزش‌ها استفاده شود.»
آموزش‌های امدادی به 79هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان 
حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در این نشست با اشاره به اهمیت جایگاه آموزش در کشور گفت: «ایران سابقه 200سال آموزش به سبک نوین دارد و به مرور زمان نیز در راستای تعالی این آموزش نوین مراکزی در کشور تأسیس شد تا آموزش‌های عالی به معلمان داده شود. در همین راستا نیز، دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد که امروز در سراسر کشور گستردگی دارد.»
او افزود: «دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امروز در سن‌وسالی هستند که ظرفیت و توانایی زیادی دارند تا موارد ضروری را فرا گیرند. این دانشجویان می‌توانند با فراگیری آموزش‌های تخصصی، زمانی که به‌عنوان معلم نیز خدمت‌رسانی می‌کنند، عضوی از هلال‌احمر بوده و از ظرفیت آنها استفاده شود.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: «امروز آموزش‌های ساده می‌تواند حیاتی باشد و در مواقع بحران کمک زیادی کند. امروز با آموزش به معلمان می‌توان تعداد زیادی دانش‌آموز را پوشش داد. آنچه که امروز نیاز است، آموزش‌های تخصصی است و باید گام ‌ای بیشتری برداشته شود و این امر با تعامل با جمعیت هلال‌احمر، محقق خواهد شد. مدارس و دانشگاه فرهنگیان ظرفیت‌های محیطی زیادی دارد که می‌تواند در آموزش‌ها و در مواقع بحران به کار آیند. ما 40هزار معلم آموزش‌دیده داریم و اگر بتوانیم از این نیروها استفاده کنیم، اتفاق مهمی خواهد افتاد.»
آموزش‌ها همه‌گیر شود
خنیفر ادامه داد: «در سال 98 به 18هزار معلم و در سال 99 به بالغ بر 39هزار نفر آموزش امدادونجات داده شد. دانشگاه فرهنگیان به زودی 100هزار فارغ‌التحصیل خواهد داشت که این فارغ‌التحصیلان در سیستم آموزشی کشور استخدام قطعی می‌شوند و آموزش به این افراد می‌تواند یک کمک بزرگ به بستر آموزش کشور باشد. بیش از 2هزار نفر از کارکنان نیز تحت تعلیم قرار گرفته‌اند و مجموعا تا به امروز 79هزار نفر آموزش‌های هلال‌احمر در حوزه امدادونجات و کمک‌های اولیه را گذرانده‌اند.»
او افزود: «باید این آموزش‌ها همه‌گیر شود تا به این مرحله برسیم که در هر مدرسه دو تا سه مربی وجود داشته باشد که این موارد را به دانش‌آموزان انتقال داده و یک‌ششم جمعیت کشور ایمن شود. ساخت فیلم‌های کوتاه، آموزش کوتاه و سریع و آموزش الکترونیک می‌تواند در این عرصه بسیار مهم باشد.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور در بحران‌ها همواره پیشتاز در خدمت‌رسانی و کمک‌رسانی بوده است، گفت: «کشورمان 36هزار دانش‌آموز شهید، 4هزار معلم شهید و 1800 دانشجوی تربیت معلم در جنگ تحمیلی شهید داشته است و پس از آن نیز در سایر بحران‌ها همواره در خط مقدم بوده‌ایم. در راستای اینکه این رشادت‌های نظام آموزشی نیز تداوم یابد و با علم بیشتر صورت گیرد، ضرورت دارد تا آموزش‌های تخصصی ارایه شود.»
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.