سرخابی‌ها دنبال صدرنشینی؛ تراکتور در جست‌وجوی مسیر صعود

با ناامید شدن فولاد از صعود، 3 تیم دیگر ایرانی به دنبال قطعی کردن صعود یا صدرنشینی هستند

صعود پرسپولیس قطعی شده، استقلال فعلا صدرنشین است، تراکتور شانس صعود دارد و فولاد هم امیدی برای رفتن به دور بعدی ندارد.

لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب امسال با حضور تعداد تیم‌های بیشتری پیگیری می‌شود و چهار تیم از ایران نیز کار خود را در کشورهای مختلف به صورت متمرکز دنبال کرده‌اند. با رسیدن به یک بازی مانده به پایان مرحله گروهی و با توجه به اینکه هیچ‌کدام از تیم‌های ایرانی میزبان دور گروهی نبوده‌اند، نمی‌توان خیلی شرایط تیم‌های ایرانی را ایده‌آل توصیف کرد. تا همین حالا یک تیم(فولاد) امید خود را برای صعود از دست داده و ممکن است تراکتور و حتی استقلال نیز در بازی پایانی به سرنوشت این تیم دچار شوند. در ادامه شرایط این چهار تیم را در گروه‌های خود بررسی می‌کنیم.

تراکتور؛ امیدوار به بازی آخر

از آنجایی که فقط سه تیم از پنج تیم دوم گروه‌های پنجگانه به مرحله بعدی صعود می‌کنند، تیم تراکتور هنوز برای قرار گرفتن در بین سه تیم دوم برتر و صعود به مرحله حذفی از این گروه شانس دارد. تراکتور برای حفظ شانس صعود از این گروه حتما باید برنده بازی با شارجه صعودکرده باشد و اگر این اتفاق روی دهد آن‌وقت تراکتور با ۱۰ امتیاز و قرار گرفتن در رده دوم گروه خود می‌تواند به صعود به دور بعدی لیگ قهرمانان امیدوار باشد که البته تحقق آن در شرایط فعلی با اما و اگرهایی همراه خواهد بود.

همانطور که گفته شد سه تیم دوم برتر از گروه‌های پنجگانه به همراه پنج تیم نخست این گروه‌ها، جواز حضور در مرحله حذفی را خواهند گرفت و به احتمال بسیار زیاد دو تیم برتر دوم از گروه‌های اول و پنجم خواهد بود و تیم سوم از بین تیم‌های دوم برتر گروه‌های دوم، سوم و چهارم که تیم‌های تراکتور، استقلال و فولاد در آنها حضور دارند، انتخاب خواهد شد. تراکتور در صورتی که ۱۰ امتیازی شود، تیم‌های دوم گروه‌های یادشده باید امتیاز کمتری نسبت به تراکتور داشته باشند یا در صورت تساوی امتیازات، تفاضل گل‌شان کمتر باشد تا تراکتور به عنوان تیم دوم برتر راهی مرحله حذفی شود که به نظر کار بسیار سختی به نظر می‌آید.

فولاد؛ خداحافظی نکونام با آسیا

دو شکست متوالی برابر النصر عربستان و السد قطر کار صعود فولاد به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان را با بن‌بست مواجه کرد. شاگردان جواد نکونام که از سه بازی اول پنج امتیاز گرفته بودند و شکستی را در کارنامه نداشتند، مجبور شدند وداع زودهنگامی را با لیگ قهرمانان داشته باشند. آنها با وجود داشتن پنج امتیاز، حتی اگر در بازی آخر با الوحدات اردن هم سه امتیاز را کسب کنند؛ شاید در رده دوم گروه خود قرار بگیرند، اما شانسی برای صعود نخواهند داشت. بدین‌ترتیب بازی آخر شاگردان نکونام جنبه تشریفاتی دارد.

استقلال؛ معادلات همچنان پیچیده و مرموز

تیم فوتبال استقلال در هفته پنجم لیگ قهرمانان آسیا در حالی با نتیجه مساوی بدون گل مقابل الاهلی عربستان متوقف شد که با وجود این، تساوی هم با ٨ امتیاز در صدر جدول گروه سوم قرار گرفت، اما موضوعی که باعث ایجاد شائبه در این صدرنشینی می‌شود قوانین AFC درخصوص بازی رودررو است. برخی معتقدند باتوجه به اینکه الدحیل در دو دیدار رودررو و مستقیم مقابل استقلال صاحب یک پیروزی و یک تساوی شده است، از این حیث نسبت به آبی‌پوشان برتری دارند و این نماینده قطر است که باید در صدر جدول قرار گیرد و استقلال دوم، اما اصل ماجرا چیست؟!

موضوع اصلی در نحوه محاسبه دیدارهای رودررو است که باید به درستی محاسبه شود و موردتوجه قرار گیرد. اگر در دیدار آخر هر دو تیم استقلال و الدحیل مقابل حریفان به پیروزی برسند، با توجه به امتیازات مساوی دو تیم بر اساس قانون AFC که بازی رودررو ملاک قرار می‌گیرد، استقلال به عنوان تیم اول و الدحیل به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی می‌شوند.

اگر در دیدار آخر استقلال و الاهلی مقابل حریفان به پیروزی برسند یعنی الدحیل مغلوب الاهلی شود، با توجه به همان قانون بازی رودررو استقلال به عنوان تیم اول و الاهلی به عنوان تیم دوم گام به مرحله حذفی خواهند گذاشت. حالت بعدی برد استقلال و تساوی الدحیل و الاهلی است که در این صورت استقلال با فراغ بال به عنوان تیم اول و الدحیل تیم دوم راهی مرحله حذفی خواهند شد. حالت بعدی تساوی استقلال و برد الدحیل است که در اینصورت الدحیل به عنوان تیم اول و استقلال احتمالا تیم دوم گام به مرحله حذفی می‌گذارند.

در صورت تساوی استقلال و برد الاهلی عربستان، الاهلی تیم اول و استقلال تیم دوم به مرحله حذفی می‌روند. حالت آخر مربوط به تساوی استقلال و تساوی الدحیل و الاهلی است که در اینصورت استقلال به عنوان صدرنشین و الدحیل به عنوان تیم دوم گام به مرحله حذفی خواهند گذاشت.

پرسپولیس؛ خیال راحت از صعود، به دنبال صدر

تیم پرسپولیس در بازی پنجم لیگ قهرمانان آسیا باخت تا صدرنشینی‌اش را در خطر ببیند اما شاگردان یحیی گل‌محمدی باتوجه به نتایج دیگر گروه‌ها، صعود خود به مرحله بعدی لیگ قهرمانان را قطعی کرده‌اند. پرسپولیس 12 امتیاز دارد و در بدترین حالت در صورت شکست مقابل الریان و پیروزی الوحده برابر گوآ، با همین تعداد امتیاز به رتبه دوم گروه صعود می‌کند. در این شرایط، تنها یک حالت برای حذف پرسپولیس وجود دارد: سه تیم با بیشتر از 12 امتیاز یا تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس. البته در صورتی که شاگردان یحیی گل‌محمدی صدرنشینی را از دست بدهند، معادلات برای مرحله یک‌هشتم نهایی تغییر خواهد کرد و حتی امکان رویارویی این تیم با استقلال هم هست. بنابراین پرسپولیسی‌ها در بازی آخر برابر الریان که شانسی برای صعود ندارند، فقط به فکر صدرنشینی خواهند بود تا کارشان در دور بعدی راحت‌تر شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.