گلابگیران طائف در قلب بیابان‌های عربستان

هر سال حوالی اردیبهشت شهر طائف در غرب عربستان سعودی غرق در شکوفه‌های گل محمدی می‌شود. امسال برداشت گل‌های محمدی با ماه مبارک رمضان مصادف شده است. با اینکه کارگران مزارع از پاندمی کرونا ضررهای بسیاری دیده‌اند، اما امسال با گشایش اقتصادی تدریجی در عربستان به نظر می‌رسد که شرایط رو به بهبود است.
«خلف الطویری» و کارگرانش پس از اینکه بخش زیادی از درآمد خود را در سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا از دست دادند، امسال به مزرعه «بن‌سلمان» بازگشته‌اند تا برداشت روزانه ده‌ها هزار گل محمدی را از سر گرفته و از آن گلاب و روغن معطر تولید کنند. این محصولات علاوه بر صنعت عطرسازی، لوازم آرایش و آشپزی، برای شست‌وشو و معطرکردن دیوارهای خانه کعبه در مکه نیز استفاده می‌شوند. خلف می‌گوید کمیته مستقر در کعبه ابتدا مقدار خیلی کمی سفارش می‌داد اما به‌ تدریج مقدار سفارش خود را بیشتر کرده و دیوارهای کعبه به‌طور مرتب با گلاب معطر می‌شوند.
گلابگیری فرآیندی بسیار دقیق و زمانبر است و گاهی تهیه آن ۹ ساعت زمان می‌برد.
پس از چیده‌شدن، این گل‌ها به کارخانه آورده شده و وزن می‌شوند که مقدار آنها به میزان گل چیده‌شده در آن روز بستگی دارد. پس از آن دیگ‌های بزرگ را از حدود ۱۸ تا ۲۰هزار گل پر می‌کنند.
سپس این گل‌ها جوشانده می‌شود تا روغن آنها روی دیگ شناور شود.
محصول نهایی روغن گل محمدی خالص است که هر بطری از آن حدود ۴۰۰ دلار قیمت دارد. صنعت گلابگیری عربستان پیش از پاندمی کرونا سالی حدود ۱۳ میلیون دلار درآمد داشت که در طول ماه رمضان و در ماه‌های حج سیر صعودی دارد. با اینکه مراسم حج در سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کرونا کنسل شد، احتمال می‌رود که امسال با محدودیت‌های ویژه برگزار شود. کارگران مزرعه بن‌سلمان امیدوارند که امسال اقتصاد درآمد بهتر و کار بیشتری در انتظارشان باشد.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: TRT World

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.