گوگل ملی در راه است

شهاب پاک‌نگر  طـــنــزنـویــس

مژده! مژده! بالاخره تلاش‌های ما به بار نشست و طبق گفته یکی از مسئولان عزیز کشورمان، قرار است پروژه «گوگل ملی» اجرا شود. اصلا همه چیز ملی‌اش خیلی خوب است، به‌خصوص کارت ملی که آن هم اگر بدنه به اندازه کافی تأمین شود، در تولیدش خودکفا می‌شویم.
حالا از بحث خارج نشویم؛ گویا در این پروژه گوگل ملی قرار است یک‌سری از سرویس‌هایی را که گوگل به ما نمی‌دهد در قالب همین پروژه به ما بدهند. اصولا سرویس ملی دادن خیلی خوب است. نمونه موفقش همین پیام‌رسان‌های داخلی که واقعا موفق عمل کردند و نشان دادند «برادرم! هر پیامی ارزش  رساندن ندارد!»

بالاخره تلاش‌های ما به بار نشست و طبق گفته یکی از مسئولان عزیز کشورمان، قرار است پروژه «گوگل ملی» اجرا شود

حالا بیاییم فردای پس از گوگل ملی را بررسی کنیم، چقدر دنیا زیباتر شده. تصور کنید همین موتور جست‌وجوگر گوگل که آن‌قدر روی اعصاب است، اگر ملی شود چقدر همه چیز خوب خواهد شد. به عنوان مثال، شما می‌آیید سرچ می‌کنید «وضعیت زلزله‌زدگان سرپل‌ ذهاب» آخرین اخبار آتش‌سوزی در جنگل‌های کارولینای شمالی را کف دست‌تان می‌گذارد یا می‌خواهید در مورد هفت‌تپه چیزی سرچ کنید، یک فهرست از نارضایتی مردم اروپا از وضع نابسامان حمل‌ونقل عمومی می‌آورد. بعد شما حس می‌کنید چقدر خوب است که در اینجا زندگی می‌کنید و دنیا همان چیزی است که بیست‌وسی می‌گوید.
البته همه چیز گوگل سرچش نیست؛ مثلا بعد از ملی شدن گوگل اگر قصد داشته باشید آخرین نسخه اندروید را دانلود کنید، سریع گوشی‌تان قفل می‌شود و به والدین‌تان اطلاع داده خواهد شد که دوازده شب تا شش صبح مراقب‌تان باشد. یا مثلا اگر بخواهید یک فایل را در گوگل درایو ذخیره کنید، این مدل بومی‌سازی شده چون خیلی مهربان است، می‌گوید شما زحمت نکش، من خودم جای شما در جای بهتری ذخیره‌اش می‌کنم.

جست‌وجوگر گوگل، اگر ملی شود چقدر همه چیز خوب خواهد شد. به عنوان مثال، شما می‌آیید سرچ می‌کنید «وضعیت زلزله‌زدگان سرپل‌ ذهاب» آخرین اخبار آتش‌سوزی در جنگل‌های کارولینای شمالی را کف دست‌تان می‌گذارد

حالا که همه مشکلات ما با ملی شدن گوگل حل می‌شود، بهتر است مسئولان سریع‌تر دست به کار شوند تا زودتر ما را از شر گوگل خارجی نجات دهند. به نظر ما، در اولین گام بهتر است یک فهرست از هفتاد سرویسی که گوگل خارجی به ما نمی‌دهد و قرار است ما نمونه داخلی‌اش را بسازیم، تهیه و در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کنند و بگویند متقاضیانی که دانش‌بنیان هستند، اعلام آمادگی کنند. در مرحله بعدی بیایند درخواست‌ها را جمع کنند و بعد به‌عنوان زباله خشک به شهرداری بدهند که گام موثری در حفظ محیط ‌زیست برداشته باشند و از کشویی که روی آن نوشته شده «نیروی توانمند داخلیِ دانش‌بنیانِ مورد تأیید» همان لیست ده، دوازده نفره‌ همیشگی را دربیاورند. این فهرست شامل همان کسانی است که پروژه موفق پیام‌رسان داخلی را اجرا کردند و با ساز و کارهای لازم آشنا هستند. در گام بعدی به هرکدام از این شرکت‌ها دویست، سیصد‌میلیارد تومان وام بدهند تا بروند کارشان را شروع کنند. بعد شرکت‌ها بیایند اعتراض کنند که چرا دولت از ما حمایت نمی‌کند، دوباره اینها بیایند نفری ١٠٠‌میلیارد دیگر وام بدهند و دوباره همین کار را تکرار کنند.
بعد از چند ماه که این پروژه گوگل ملی، هفت، هشت‌هزار‌میلیارد تومان (معادل یک اختلاس جزئی) هزینه برداشت، چند خبر در برخی سایت‌ها کار کنند و بگویند تعداد کاربران گوگل ملی در کشور بیش از ١٥٠‌میلیون نفر است و هِی به خود و ما ببالند. آخر سر اگر یک نفر پرسید «خب، حالا گوگل ملی چی شد؟!» طرح فیلترینگ اینستاگرام را رو کنند و در یک کنفرانس خبری بگویند فعلا اولویت ما اینستاگرام ملی است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.