خداحافظی با تیم‌ملی جودو تا 1402!

جودوی ایران بعد از مدت کوتاهی آسایش، این‌بار با حکم سنگین محرومیت از سوی فدراسیون جهانی مواجه شد

با اینکه به نظر می‌رسید ماجرای محرومیت جودوی ایران با رأی دادگاه CAS مختومه شده باشد، بار دیگر شوک بزرگی نه‌تنها به این رشته المپیکی بلکه به ورزش ایران وارد شد.

شاید نیاز به یادآوری نباشد. ماجرای تعلیق جودوی ایران آنقدر فرازونشیب داشته که همه علاقه‌مندان به ورزش در جریان آن هستند. در دوسال اخیر این درگیری و تنش‌ها بین فدراسیون ایران و فدراسیون جهانی به خاطر اتفاقاتی که برای سعید ملایی در مسابقات جهانی 2019 در ژاپن رخ داد، وجود داشته و خروج این ورزشکار و شهادت او علیه فدراسیون ایران باعث پیچیده‌ترشدن پرونده شده است.

بعد از مدت‌ها انتظار و با دفاعیاتی که ایران در پرونده تعلیق از سوی فدراسیون جهانی جودو انجام داد، دادگاه CAS این رأی را باطل و پرونده را به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی بازگرداند. این موضوع باعث شد تا جودوکاران ایرانی بتوانند بعد از مدت‌ها غیبت در میادین بین‌المللی در مسابقات قهرمانی جودوی آسیا شرکت کنند و حتی با توجه به امتیازاتی که محمد محمدی بریمانلو به دست آورد، او سهمیه المپیک توکیو را هم کسب کرد.

نه‌تنها جودوی ایران در المپیک توکیو نمی‌تواند نماینده‌ای داشته باشد، بلکه تا حدود 2/5سال دیگر فدراسیون جودوی ایران از هر گونه فعالیت بین‌المللی محروم است

با این حال کسی باخبر نبود که در فدراسیون جهانی جودو این پرونده همچنان باز مانده و قرار است رأی جدیدی برای آن صادر شود. روز پنجشنبه بار دیگر رأی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی به فدراسیون ایران رسید؛ رأیی که محتویاتی شوکه‌کننده داشت. کمیته انضباطی فدراسیون بین‌المللی جودو با احتساب حدود 20ماه تعلیق فدراسیون جودوی ایران در خلال روند رسیدگی به این دعوا در دیوان داوری ورزش، حکم خود را مبنی بر محرومیت فدراسیون جودو ایران به مدت 4سال اعلام کرد که این محرومیت تا بیست‌وششم شهریور 1402 اعمال خواهد شد.

این اتفاق یعنی نه‌تنها جودوی ایران در المپیک توکیو نمی‌تواند نماینده‌ای داشته باشد، بلکه تا حدود 2/5سال دیگر فدراسیون جودوی ایران از هر گونه فعالیت بین‌المللی محروم است.

این تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو شوک بزرگی برای این رشته المپیکی به شمار می‌رود. بر اساس مقررات بین‌المللی، فدراسیون جودو ایران ظرف 21روز از تاریخ وصول این رأی، فرصت دارد اعتراض خود را نسبت به رأی محرومیت چهارساله نزد دیوان داوری ورزش ثبت کند.

با وجود این، فرصت و طولانی‌شدن پروسه رسیدگی به این پرونده و رفت و برگشت به دادگاه CAS بعید است این‌بار دیگر جودوی ایران بتواند تغییری در نتیجه پرونده ایجاد کند. با این روند تیم ملی جودوی ایران نه در المپیک توکیو و نه در بازی‌های آسیایی 2022 نماینده نخواهد داشت و فدراسیون جودو از همین حالا باید به فکر پشتوانه‌سازی برای نسل‌های بعدی باشد.

البته که صحبت‌های آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودوی ایران که گویا در حاشیه مسابقات قهرمانی آسیا با رئیس فدراسیون جهانی مذاکره داشته هم، چندان امیدوارکننده نیست: «در اولین فرصت جلسه‌ای را با وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک برگزار می‌کنیم. ما 21 روز فرصت اعتراض به دادگاه CAS را داریم. باید با حضور وکلای پرونده ابعاد مختلف را بررسی کنیم. من در حاشیه مسابقات آسیایی با رئیس فدراسیون جهانی نشست یک‌ساعته‌ای را داشتم، اما او پیش‌شرط سنگینی را برای ما قرار داده که خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.