رایزنی‌های فشرده در وین

دور سوم مذاکرات هسته‌ای و مأموریت کارگروه جدید

ند پرایس با اشاره به اینکه هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیازمند رفع تحریم‌هاست، مدعی شد که واشینگتن تنها تحریم‌های مغایر با برجام را لغو خواهد کرد.

شهروندآنلاین: گفت‌وگوهای میان ایران و گروه 1+4 روز پنجشنبه و جمعه به شکلی فشرده در وین دنبال شد و از ساعات ابتدایی صبح تا اواخر شب نشست‌هایی در سطوح و فرمت‌های مختلف برگزار شد.

همچنین دیداری چهارجانبه میان سیدعباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و روسای هیأت‌های سه کشور اروپایی برگزار شد. دیدارهایی نیز میان عراقچی و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس خدمات خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. علاوه بر این، دیداری نیز میان عراقچی‌ و وزیر خارجه اتریش انجام گرفت.

در سومین دور از مذاکرات وین، همگام با دو کارگروه موجود یعنی کارگروه‌های مرتبط با تعهدات برجامی ایران و همچنین لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، تصمیم بر آن شد کارگروه سومی با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» تشکیل شود که از نگاه ناظران به تسریع و ثمربخشی مذاکرات کمک خواهد کرد.

دور سوم گفت‌وگوهای برجامی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت در پایتخت اتریش آغاز شد؛ نشستی یک‌روزه که همانند قبل «سیدعباس‌ عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه هدایت هیأت نمایندگی ایران را برعهده داشت. او در آن روز ضمن گفت‌وگو با مقامات 1+4 با «انریکه مورا» مدیر سیاسی اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم دیداری جداگانه‌ داشت. افزودن بر آن، هیأت‌های روسیه، ایران و چین نیز در حاشیه اجلاس با یکدیگر دیدار و در ارتباط با موضوعات مرتبط گفت‌وگو کردند.

عراقچی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: «ما هنوز چالش‌ها و جزئیات سختی در پیش داریم و برای آنها راه‌حلی نیافته‌ایم». او با اشاره به اینکه «همه هیأت‌ها در تلاش برای ارایه این راه‌حل‌ها هستند»، افزود: «در مجموع، روند پیش‌‌رو در مسیر درستی قرار دارد اما هم چالش و هم جزئیات سختی داریم. لازم است در مورد کلمه به کلمه و عبارت به عبارت آنها، به توافق برسیم.»

در این دور از مذاکرات، علاوه بر تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها، توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای، به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی‌شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام، یک گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی»، تشکیل شود.

بنابراین برای احیای برجام و هموارکردن بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای سه کارگروه راه‌اندازی شده تا کارشناسان کشورهای ذیربط در این کارگروه‌ها با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند؛ کارگروه نخست ناظر بر تعهدات برجامی ایران است. وظیفه کارگروه دوم رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است. اکنون با هدف هماهنگی در اجرای مصوبات و نتایج کار این دو کارگروه، گروه سومی نیز تشکیل شده و گفته می‌شود که مشکل و گره اصلی در حال حاضر ناشی از تفاوت دیدگاه‌ها درباره رفع تحریم‌هاست.

از طرفی با نزدیک‌شدن به توافق و لغو تحریم‌ها، شاهد افزایش سفرهای دیپلماتیک به آمریکا هستیم. روز سه‌شنبه همزمان با برگزاری دور سوم مذاکرات، گزارش شد که یک هیأت بلندپایه صهیونیستی به سرپرستی «یوسی کوهن» رئیس موساد و «مئیر بن شبت» مشاور امنیت رژیم صهیونیستی برای اعتراض به تلاش آمریکا برای بازگشت آمریکا به برجام، عازم واشینگتن شده‌اند. پیش از این سفر اما کاخ سفید آب پاکی را روی دستان آنان ریخته و تأکید کرده بود که سفر مقامات تل آویو به واشینگتن، نظر دولت بایدن را در مورد احیای برجام عوض نخواهد کرد.

اینک خبرگزاری «رویترز» از سفر دیپلماتیک جدیدی پرده برداشته و با استناد به اطلاعات یک منبع مطلع از سفر یک هیأت عالی‌رتبه آمریکایی به خاورمیانه در هفته آینده خبر داده است. هرچند جزئیات برنامه سفر این هیأت به خاورمیانه اعلام نشده اما به نوشته تارنمای مذکور، احتمالا چهار کشور عربستان، امارات، مصر و اردن از جمله مقصدهای این سفر باشند؛ سفری که مءموریت اصلی آن کاهش نگرانی‌های مربوط به بازگشت واشینگتن به برجام است.

آمریکا: تحریم‌های مغایر با برجام را لغو می‌کنیم

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به حصول پیشرفت در مذاکرات وین اعلام کرد که همچنان چالش‌های بزرگی در راه باقی مانده است.

به گزارش عرب‌نیوز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای وین درخصوص احیای برجام حاصل شده است.

او با اشاره به اینکه سومین دور مذاکرات وین درحال انجام‌گرفتن است، مدعی شد که هیأت آمریکایی گفت‌وگوهای غیرمستقیم آموزنده و منظمی با ایران داشته‌اند اما همچنان «راه طولانی برای پیمودن» باقی مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما درک بهتری از این داریم که درصورت بازگشت ایران به پایبندی چه کارهایی باید انجام دهیم و برآوردمان این است که ایران نیز بهتر درک می‌کند که چه کارهایی برای تداوم پایبندی به برجام باید انجام دهند.»

ند پرایس با اشاره به اینکه هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیازمند رفع تحریم‌هاست، مدعی شد که واشینگتن تنها تحریم‌های مغایر با برجام را لغو خواهد کرد.

او در این زمینه مدعی شد: «حتی اگر ما به برجام بازگردیم، به اعمال تحریم علیه فعالیت‌های ایران که در برجام پوشش داده نشده است- از جمله اشاعه موشکی، نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم- ادامه می‌دهیم.»

پرایس با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها گسترش پیدا کرده است، اعلام کرد که همچنان «چالش‌های بزرگی» وجود دارد و «راه طولانی برای پیمودن باقی مانده است».

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.