چراغی که به درخواست اهالی روشن شد

خانه هلال روستای صادق‌آباد، فعال‌ترین خانه هلال شهرستان دهگلان به حساب می‌آید

روستای «صادق‌آباد» شهرستان دهگلان را با گلخانه بزرگش که در سطح استان کردستان شهرت دارد، می‌شناسند و زمین فوتبالی که مسابقات جام نوروز شهرستان در آن برگزار می‌شود و البته جمعیت 400 نفره‌ای که علاقه به تحصیل و یادگیری علم دارند. همین علاقه هم باعث شده تا مردان و زنان روستا سطح سوادی بالاتر از میانگین سواد کشور داشته باشند.
اهالی روستا به دلیل قرار داشتن در نزدیکی سد و رفت‌وآمد زیادی که به روستا می‌شود، درخواست تأسیس خانه هلال را به هلال‌احمر دهگلان داده‌اند. هنوز خانه هلال در این روستا رسما افتتاح نشده، اما دوره‌های کمک‌های اولیه در روستا برگزار شده است.
اهالی این روستا یکی از فعال‌ترین گروه‌ها در زمینه کارهای داوطلبانه را در کردستان دارند.

خانه هلال روستای صادق‌آباد هنوز تجهیز و افتتاح نشده است. با این حال به درخواست اهالی این روستا دوره‌های آموزش اولیه در این روستا برگزار شده. اهالی صادق‌آباد نزدیکی به سد سنگ‌سیاه و همچنین داشتن فاصله با اولین مرکز درمانی و امدادی را دلیلی برای ضرورت آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه می‌دانند.

«عادل مفاخری» از اهالی این روستا می‌گوید: «اغلب اهالی این روستا سواد بالایی دارند و از ارزش و اهمیت آگاهی باخبر هستند. در کنار موقعیت جغرافیایی خاصی که روستا دارد، ما می‌دانیم که آموزش‌های هلال‌احمر چقدر برای همه مردم ضروری است و به همین دلیل درخواست کردیم تا دوره‌های آموزشی را برای اهالی روستا برگزار کنند.

وجود خانه هلال در روستا در زمان حادثه می‌تواند به ما خیلی کمک کند، چون پل ارتباطی ما با هلال‌احمر است. از طرفی آموزش‌هایی که در این مرکز می‌بینیم، کمک می‌کند در زمان وقوع حادثه بدانیم باید چه کاری انجام دهیم و مراقب جان خودمان و دیگران باشیم.»

 

کانون مردمی هه‌تاو

جاده‌های منتهی به روستا پایگاه امدادی ندارد. تنها امکانات بهداشتی و درمانی روستا یک خانه بهداشت است که کارهای اولیه‌ای مثل فشارخون و قندخون و مراقبت‌‌های اولیه این مراکز در آن انجام می‌شود. البته روستا چند پرستار دارد که در شرایط اضطراری تا رسیدن نیروی امدادی و اورژانس می‌توانند به افراد حادثه‌دیده رسیدگی کنند.

مفاخری می‌گوید: «سال‌ها پیش در روستا کانونی مردمی شکل گرفت که «هه‌تاو» نام دارد. اغلب اهالی روستا در این کانون عضو هستند و از طریق آن کارهای عام‌المنفعه‌ای که برای روستا ضروری است، انجام می‌گیرد.

همین کانون، از ظرفیت‌های روستا برای رفع نیازهای خود روستا کمک می‌گیرد. از پرستار و معلم آموزش زبان انگلیسی گرفته تا افرادی که مهارت‌های فنی دارند و … . همین گروه داوطلبی در روستا در ایام کرونا دست‌به‌دست هم دادند و در ماه‌های اول،‌ هر روز خودروهایی که وارد روستا می‌شدند، در همان جاده ورودی، ضدعفونی می‌کردند.»

 

روستای ما، خانه ما

کانون مردمی هه‌تاو، با هزینه ماهیانه‌ای که اعضای آن جمع‌آوری می‌کنند، به افراد بی‌بضاعت کمک می‌کند تا مشکلات مالی خود را راحت‌تر حل کنند. کمک به دانشجویان و دانش‌آموزان بی‌بضاعت هم از دیگر فعالیت‌های این کانون است.

مفاخری که عضو هیأت مدیره این کانون هم هست، می‌گوید: «صادق‌آباد یکی از بیشترین مشارکت‌های داوطلبانه را در دهگلان و حتی استان کردستان دارد. مثلا پزشکان متخصص ویزیت‌های رایگان برای اهالی انجام می‌دهند یا گروه‌های محیط‌زیستی‌ داریم که در زمان‌های مختلف از سال به جمع‌آوری زباله و پلاستیک از اطراف سد می‌پردازند و از محیط‌زیست خود و طبیعت روستا مراقبت می‌کنند.

از اهالی روستا که تجربه و تخصصی دارند، می‌خواهیم هرازگاهی دوره‌های آموزشی لازم را برای مردم برگزار کنند. همه هم در این فعالیت‌ها مشارکت و همکاری دارند.»

 

مشارکت بالای اهالی

صادق‌آباد تنها روستای دارای خانه هلال در شهرستان دهگلان نیست و این منطقه دو خانه هلال دیگر هم دارد که صادق‌آباد یکی از فعال‌ترین‌های این خانه‌های هلال است.

«روناک قاسمی» مسئول آموزش و خانه‌های هلال جمعیت دهگلان می‌گوید: «اهالی روستای دهگلان خودشان برای دایرکردن خانه هلال در این روستا پیش‌قدم شدند و از ما درخواست برگزاری دوره‌های آمادگی در برابر مخاطرات و کمک‌های اولیه و … را داشتند.

به دلیل استقبالی که اهالی این روستا از فعالیت‌ها و آموزش‌های هلال‌احمر داشتند، کارها به راحتی و به سرعت در صادق‌آباد انجام شد. تیم‌های ما خیلی زود تشکیل شدند و بقیه کار به سرتیم‌ها سپرده شد.

به زودی دوره‌های آموزشی دیگر هم در این روستا برگزار و فعالیت‌های خانه هلال گسترده‌تر هم می‌شود. میزان مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های داوطلبانه این روستا بسیار بالاست و همین موضوع باعث می‌شود جمعیت خیلی زودتر به اهداف عام‌المنفعه و آموزشی و امدادی خود در این روستا برسد.»

خانه‌های هلال پل ارتباطی بین روستاها و شعب جمعیت هستند. این خانه‌ها قرار است به توانمندی مردم روستا در زمینه آمادگی در برابر مخاطرات و حوادث کمک کنند، همچنین تیم‌های امدادی در هر روستا به کمک این خانه‌های هلال تشکیل شود

استقبال از خانه‌های هلال

در حال حاضر در استان کردستان 68 خانه هلال دایر شده است و حدود 1500 نفر در یک سال گذشته از آموزش‌های این خانه‌های هلال بهره‌مند شده‌اند.

دکتر «پیام جلالی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کردستان می‌گوید: «خانه‌های هلال پل ارتباطی بین روستاها و شعب جمعیت هستند. این خانه‌ها قرار است به توانمندی مردم روستا در زمینه آمادگی در برابر مخاطرات و حوادث کمک کنند، همچنین تیم‌های امدادی در هر روستا به کمک این خانه‌های هلال تشکیل شود.»

دایر کردن 100 خانه هلال، هدف‌گذاری‌ است که استان کردستان انجام داده و به مرور 32 خانه هلال باقی‌مانده هم در روستاها افتتاح می‌شوند. دکتر جلالی می‌گوید: «بعد از جلسه کارشناسان ما با دهیار و شورا و امام جماعت روستاها، فراخوان شرکت در دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های خانه هلال در مساجد روستا اعلام می‌شود.

در هر کلاس آموزشی این خانه‌ها بین 20 تا 50 نفر از اهالی حضور داشتند. همچنین هدف این است که در هر روستا حداقل یک تیم هفت نفره امداد تشکیل شود تا در صورت بروز هر حادثه‌ای، تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی این تیم‌ها بتوانند اقدامات اولیه را انجام دهند.

همان‌طور که در زلزله مرویان نیز همین اتفاق افتاد و در روستاهایی که خانه هلال دایر و تیم‌ها تشکیل شده بودند، اعضای آموزش‌دیده که از اهالی خود روستا بودند، ارزیابی‌های اولیه را انجام و به ما گزارش دادند. آنها منتظر رسیدن تیم‌های امدادی از شهرستان نشدند و این موضوع به امدادرسانی به افراد حادثه‌دیده سرعت زیادی بخشیده بود.»

استقبال و علاقه مردم به برگزاری این دوره‌ها انگیزه مهمی برای هلال‌احمر کردستان برای گسترش خانه‌های هلال و ارایه آموزش‌هایی مثل کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.