«دیربازِ» بازی هستم!

فینال سری دوم «شب‌های مافیا» با تأخیری چند روزه بالاخره در دسترس مخاطبان قرار گرفت

کامبیز دیرباز همچنان نقش بازی می‌کرد و خودش را در گروه شهروندان جا می‌زد. هرچند چهره‌هایی نظیر سارا منجزی‌پور، آشا محرابی و رضا داوودنژاد با قدرت بازی می‌کردند. در واقع در کنار بازی‌های خوب سارا منجزی‌پور، رضا داوودنژاد و آشا محرابی که فریب گروه مافیا را نخوردند و پیروز شدند، می‌توان به بازی‌های هوشمندانه کامبیز دیرباز، فرزاد حسنی و نیما شاهرخ‌شاهی هم در این دوره اشاره کرد. به‌خصوص کامبیز دیرباز که واقعا تلاش کرد، نقش را به‌خوبی بازی کرد و انصافا هم دیر باخت!

فریب دادن به شدت دشوار شده؛ به‌خصوص در این دوره از مسابقات که دست همه رو شده. فینال «شب‌های مافیا» شب گذشته در حالی از «فیلیمو» پخش شد که تأخیری چند روزه داشت و دلایلی هم برای این تأخیر ذکر نشده بود. تنها جمله‌ای که با سر زدن به سایت «فیلیمو» می‌دیدی این بود: «به‌ زودی»! در هر حال که این «به زودی» گذشت و شب گذشته بازی فینال در دسترس مخاطبان این برنامه مهیج قرار گرفت. هرچند به نظر می‌رسید هیجانی کمتر از روزهای گذشته داشته باشد، اما همه چیز طور دیگر رقم خورد.

دروغ گفتن سخت شده

فینال سری دوم در حالی در آستانه پخش قرار گرفت که دیگر به نظر می‌رسید کسی نمی‌تواند از نگاه تیزبین شهروندان فرار کند. درواقع بازیکنان به جهت اینکه چندین بار در کنار هم بازی کرده‌ بودند، همگی با رفتار و نحوه گفتار یکدیگر آشنا بودند و دیگر نمی‌شد به راحتی فریب داد یا برگ تازه‌ای رو کرد. با این حال هیجان این برنامه به این شکل رقم خورد که گروه مافیا تصادفا از بین قدرتمندترین‌ها انتخاب شدند؛ کامبیز دیرباز، فرزاد حسنی، نیما شاهرخ‌شاهی و خداداد عزیزی. عزیزی البته پشت صحنه هم بارها گفته بود که چندان علاقه‌ای به بازی در گروه «مافیا» ندارد، چراکه چندان توان فریب‌دادن ندارد و به سرعت لو می‌رود. همین اتفاق هم افتاد. شروع صحبت به سارا منجزی‌پور افتاد و همان اول کار دست خداداد رو شد. به این ترتیب بازیکنان دیگر هم به شکلی دومینووار به هم پیوستند و همگی به خداداد رأی خروج دادند. این وسط گروه مافیا هم به‌ناچار برای لو نرفتن به شهروندان پیوستند و خداداد همان ابتدا حذف شد.

فریب فرزاد

درحالی‌که با حذف خداداد عزیزی به نظر می‌رسید «شهروندان» یک قدم به پیروزی نزدیک شده‌اند، گروه مافیا با بازی خوب فرزاد حسنی، آب را گل‌آلود کرد. حسنی که در قسمت گذشته در نقش «حرفه‌ای» بسیار حرفه‌ای عمل کرده بود و تمام شات‌ها را درست و دقیقه به هدف نشانده بود، در نقش «مافیا» توانست با ترفندهای زیرکانه بخشی از شهروندان را به سردرگمی بکشاند. همین کار بازیکنانی نظیر حسین امیدی و سام درخشانی را به بیراهه برد و یک شب برای گروه «مافیا» خرید. درخشانی با شلیک اشتباه به هم‌تیمی (آشا محرابی) بیرون رفت و امیدی هم مدتی پشت دست حسنی بازی کرد. با این حال بخت و اقبال هم چندان با گروه «مافیا» همراه نبود، چراکه قرعه فال به «بی‌خوابی» کشیده شده بود. به همین دلیل مافیا چند قدمی عقب‌تر از شهروندان ایستاد.

وقت تغییر نرسیده؟

بیست وچهار قسمت از شروع «شب‌های مافیا» با حضور چهره‌های هنرمند و بازیگر و فوتبالیست و در کل، شخصیت‌های معروف گذشته است. بعد از این 24 قسمت، اولین چیزی که به چشم می‌آید، نوعی تکرار در روند مسابقه است. این تکرار و ملال زمانی بیشتر به چشم می‌آید که فینال‌ها برگزار می‌شوند؛ زمانی که دیگر همگی با بازی هم‌تیمی‌ها آشنا شده‌اند و می‌توان حدس زد چه کسی در چه گروهی قرار گرفته است. در واقع پیروزی «مافیا» در بازی‌های فینال چنان دشوار شده است که از همان اول می‌توان داغ ناکامی را روی پیشانی تک‌تک‌شان دید. از این جهت به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران برگزاری این بازی‌ها باید تغییراتی در نحوه اجرا اعمال کنند؛ از جمله اضافه کردن نقش‌ها، بالا بردن تعداد بازیکن‌ها یا تغییر در روند بازی. گزینه آخر در «شب‌های مافیا» تلویزیونی اجرا شده است؛ زمانی که مافیا می‌توانند زمان شب، یک نفر را با خود همراه کنند. چنانچه طراحان این دوره بتوانند چنین ایده‌ای را به بازی اضافه کنند، دست‌کم چرخش‌هایی ایجاد خواهد شد تا «مافیا» به سرعت لو نروند و پیروزی شهروندان قابل حدس نباشد.

شلیک نهایی

فرزاد حسنی به عنوان یک مافیای تیزهوش، کار خودش را کرد و توانست با همراهی هم‌تیمی‌های قدرتمند خودش، کامبیز دیرباز و نیما شاهرخ‌شاهی، دو نفر از شهروندان را بیرون کند. اما بالاخره این بازی به نحوی پیش می‌رود که چندان نمی‌توان تا پایان برای بازیکنان باهوش فینال، نقش بازی کرد. به این ترتیب دست حسنی به جهت استعلام درست امیرقاسمی (در نقش کارآگاه بازی) رو شد و از بازی بیرون رفت. تنها اشتباه فرزاد حسنی در این بخش این بود که وقتی برگه «شلیک نهایی» را به دست گرفت، هدف را دقیق انتخاب کرد و آشا محرابی هم در بازی فوق‌العاده خود، رضا داوودنژاد را نجات داد. به این ترتیب شهروندان دوباره یک گام به پیروزی نزدیک شدند.

«دیربازِ» بازی هستم!

نیما شاهرخ‌شاهی که از همان ابتدا هدف درست اتهام‌های سارا منجزی‌پور قرار گرفته بود، حالا در گوشه رینگ قرار گرفته بود. هرچند از بازی خوب او و هم‌تیمی‌هایش در این نقش نمی‌توان گذشت، اما سارا منجزی‌پور یکی از بهترین‌های این دوره بود و از همان ابتدا تمام گروه مافیا را به‌درستی حدس زده بود. به این ترتیب نیما شاهرخ‌شاهی هم از بازی بیرون رفت و کامبیز دیرباز که تک افتاده بود، یک‌تنه برای حذف شهروندان تلاش می‌کرد. بازی بی‌نظیر دیرباز را از این منظر می‌توان بررسی کرد که وقتی گروه یک مافیا تک می‌افتد، بازی به شدت دشوار می‌شود. کامبیز دیرباز اما همچنان نقش بازی می‌کرد و خودش را در گروه شهروندان جا می‌زد. هرچند چهره‌هایی نظیر سارا منجزی‌پور، رضا داوودنژاد و آشا محرابی، با قدرت بازی می‌کردند و سرآخر هم «دیربازِ» بازی از بازی بیرون رفت. در واقع در کنار بازی‌های خوب سارا منجزی‌پور، رضا داوودنژاد و آشا محرابی که فریب گروه مافیا را نخوردند و پیروز شدند، می‌توان به بازی‌های هوشمندانه کامبیز دیرباز، فرزاد حسنی و نیما شاهرخ‌شاهی هم در این دوره اشاره کرد. به‌خصوص کامبیز دیرباز که واقعا تلاش کرد، نقش را به‌خوبی بازی کرد و انصافا هم دیر باخت!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.