معلمی، منطبق با نیاز روز جامعه

12 اردیبهشت، سالروز شهادت مرتضی مطهری

مرتضی مطهری یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸ش، شب‌هنگام زمانی که از شرکت در جلسه‌ای در منزل دکتر سحابی بازمی‌گشت، به دست اعضای گروه فرقان ترور شده و به شهادت رسید.

شهروندآنلاین: روز 12 اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است. پس از پیروزی انقلاب ‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز 12 اردیبهشت‌ماه ‌سال 1358 توسط گروه فرقان، این روز به‌عنوان روز معلم نامگذاری شد.

استاد مطهری در روشنگری اقشار باسواد به‌ویژه قشر فرهنگی جامعه قدم‌های اساسی برداشته بود و آثار عمیق شهید در احیای فکر دینی اصیل و بی‌پیرایه و منطبق با نیاز روز جامعه درحال گذار ما بسیار موثر بوده  است. نقش کلیدی معلمان به‌عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش‌آموزان بسیار مهم جلوه می‌کند. چراکه معلمان جامعه، انسان‌سازان نسل بعدی‌اند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیاست برای مردم.

او از شاگردان علامه طباطبائی و امام خمینی(ره) بود. مطهری از افراد تأثیرگذار و از رهبران فکری انقلاب اسلامی ایران به‌شمار می‌رود. او ریاست شورای انقلاب را تا روز شهادت برعهده داشت.

پیش از انقلاب اسلامی، مبارزات فکری مطهری در مقابله با جریانات فکری مارکسیستی در ایران نقش قابل توجهی در رویگردانی جوانان از این تفکرات داشت. او از بنیانگذاران حسینیه ارشاد است.

مطهری آثاری متعددی در کلام و فلسفه اسلامی نوشته است. روزآمدسازی و تبیین آموزه‌های اسلام و تشیع، از ویژگی‌های فعالیت‌های فکری مطهری است. مطهری، آموزه‌های اسلامی را که قبلاً در قالب بیاناتی پیچیده ارایه می‌شد، به سبک ویژه خود، به صورت آسان و با زبان روز در اختیار مخاطبان قرار می‌داد. کتاب‌های او در موضوعات مختلف دینی بارها به زبان‌های مختلف منتشر شده است.

مرتضی مطهری یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸ش، شب‌هنگام زمانی که از شرکت در جلسه‌ای در منزل دکتر سحابی بازمی‌گشت، به دست اعضای گروه فرقان ترور شده و به شهادت رسید. پیکر استاد شهید در صبح پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت با تشیع باشکوهی از دانشگاه تهران به قم منتقل شده و در مسجد بالا سر مرقد مطهر حضرت معصومه(س) نزدیک مرقد آیات عظام حائری، صدر، خوانساری، دفن شد.

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.