تولید نفت ایران 137 درصد افزایش یافت

سیگنال مثبت روند افزایشی تولید نفت ایران به اقتصاد

براساس گزارش اوپک، میزان تولید نفت خام ایران به‌تدریج درماه‌های ژانویه ۲ میلیون و ۹۸ هزارتن و در ماه فوریه به ۲ میلیون و ۱۶۷هزارتن و درماه مارس به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار تن رسیده که این میزان رشد در مجموع سبد نفتی اوپک رشد ۱۳۷ درصدی را رقم زده است.

شهروند آنلاین: گزارش سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی اوپک نشان می دهد که تولید نفت ایران روند افزایشی یافته و به میزان دو سال گذشته رسیده است.

اگر چه گزارش‌های غیررسمی از زمستان گذشته موید این موضوع بود که تولید نفت ایران در مسیر افزایشی قرار گرفته اما حالا گزارش رسمی اوپک روند رو به بهبودی را پیش روی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ قرار می‌دهد.

میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ روزانه ۲.۳ میلیون بشکه درروز برآورد شده است،عددی که هنگام رونمایی از لایحه بودجه خیلی‌ها را شوکه کرد که با توجه به روند کاهشی فروش و شرایط ناپایدار سیاسی این پیش‌بینی خوشبینانه است. با این حال گزارش سه ماهه نخست اوپک نشان می‌دهد که پیش‌بینی دولت در بودجه خیلی هم دور از انتظار نبوده است و گزارش اخیر اوپک بر درستی این پیش‌بینی مهر تأیید زده است.

بودجه ۹۹ بر مبنای فروش ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز بسته شده است. مشخص بود که بودجه‌ریزان امید چندانی به فروش نفت ندارند، البته در اواخر سال ۹۹ فروش نفت وضعیت بهتری پیدا کرد که این مسأله ناشی از روی کارآمدن دولت جدید در آمریکا بود.

در گزارش اوپک آمده است که در پایان سال ۲۰۲۰ و به دنبال امیدواری اقتصادها به عادی‌شدن شرایط پس از تزریق واکسن کرونا، تقاضای جهانی برای نفت بهبود یافت به‌ طوری که کشورهای غیرعضو اوپک ۶۲.۹ میلیون بشکه نفت تولید کردند .

اوپک در گزارش خود اعلام کرده که میانگین تولید نفت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ سبد نفتی اوپک ۲۵.۰۴ میلیون بشکه در ماه بوده است.

در این مدت، تولید نفت خام برخی کشورهای عضو اوپک یعنی ایران، آنگولا، لیبی و عراق رشد قابل توجهی داشته و در مقابل عربستان تولید نفت خود را کاهش داده است.

تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار تن در روز گزارش شده که این میزان در سال ۲۰۲۰ به یک‌میلیون و ۹۸۵ هزار تن کاهش یافته بود. البته در گزارش اوپک به دلیل تحریم های آمریکا،میزان صادرات نفت گزارش نشده؛ گفتنی است بخشی از تولید نفت خام به مصرف داخلی می‌رسد.

براساس گزارش اوپک، میزان تولید نفت خام ایران به تدریج درماه‌های ژانویه ۲ میلیون و ۹۸ هزارتن و در ماه فوریه به ۲ میلیون و ۱۶۷هزارتن و درماه مارس به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار تن رسیده که این میزان رشد درمجموع سبد نفتی اوپک رشد ۱۳۷درصدی را رقم زده است.

در مدت یادشده عربستان سعودی از تولید ۹ میلیون و ۷۷ هزار بشکه در ماه ژانویه به ۸ میلیون و ۹۰ میلیون بشکه در ماه مارس کاهش تولید را به ثبت رسانده که کاهشی در حدود ۳۳ درصدی است.

اگر چه در اغلب پیش‌بینی موسسات معتبر مالی دنیا خبری از بازگشت قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در سال‌ جاری نیست، با این حال رشد کامودیتی‌ها و همبستگی تاریخی نرخ‌های کامودیتی با رشد اقتصاد حکایت از آن دارد که سال جاری میلادی بهبود نسبی در اقتصاد جهان رخ خواهد داد. هر چند درباره ایران، بسیاری از مفروضات بستگی به نتیجه مذاکرات برجام و البته  تصویب دو لایحه معطل مانده در مجمع تشخیص مصلحت  نظام دارد، اما رشد تولید نفت نشانه‌های مثبتی هم پیش روی اقتصاد ایران قرار داده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.