امتحانات حضوری در گرو تعیین‌ تکلیف کرونا

وزیر آموزش و پرورش: احتمال تجدیدنظر در زمان برگزاری امتحانات هست

شهروندآنلاین- برگزاری امتحانات با مجوز وزارت بهداشت. به گفته وزیر آموزش و پرورش امتحانات پایه نهم و دوازدهم با رعایت پروتکل‌ها و با موجوز بهداشت حضوری برگزار می‌شود. حسن حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه از نظر قانونی در پایه نهم و دوازدهم امتحانات باید حضوری برگزار شود، گفت: «برای رعایت حقوق دانش‌آموزان این دو امتحان تNثیرگذارند و در هدایت تحصیلی و پذیرش دانشگاه مهم هستند. باید این آزمون‌ها بی‌دغدغه و بی‌حرف و حدیث باشد و اطمینان لازم را در جامعه ایجاد کند.»

حاجی‌میرزایی به خانواده‌ها اطمینان داد بدون هماهنگی ستاد کرونا اقدامی صورت نگیرد. وزیر آموزش و پرورش برگزاری حضوری این دو آزمون را مشروط به خوب‌بودن سلامت جامعه دانسته است. «اگر با رعایت دستورالعمل‌ها بشود آزمون‌ها را برگزار کرد، این کار را می‌کنیم. اگر کرونا شدت پیدا کند، ممکن است در زمان برگزاری تجدیدنظر کنیم.»

به گفته حاجی‌میرزایی، برنامه حال حاضر آموزش‌وپرورش برگزاری آزمون‌ها بعد از عید سعید فطر در همه پایه‌های تحصیلی است. آزمون‌هایی که قرار است تا 28 خرداد و انتخابات برگزار شوند.«وقتی با تغییر فراگیر جهانی روبه‌رو هستیم، هر ابهامی عدم اطمینان می‌آورد؛ اما در کنار همه این کاستی‌ها و اضطراب‌ها فرصت‌هایی هم ایجاد می‌کند که به اعتقاد من در صداوسیما و نهاد تعلیم و تربیت از این فضا بسیار خوب استفاده کردند.»

وزیر آموزش‌ و پرورش ادامه داد: «پدیده‌های فراگیر ما را امتحان می‌کنند. هم قابلیت‌های ما را محک می‌زنند و هم ما را می‌آزمایند. مدرسه تلویزیونی به سرعت به شعار «آموزش تعطیل نیست»، جامه عمل پوشاند و همان هفته اول صداوسیما به میدان آمدند و فرصت مهمی را در خدمت دانش‌آموزان قرار دادند که خانواده‌ها احساس نکنند آموزش و فرزندانشان رها شدند و در آن شرایط بسیار مهم بود. اگر به هر میزان وقفه‌ای ایجاد می‌شد، عاطفه آموزشی را تحت‌تأثیر قرار می‌داد و به تدریج موضوع آموزش را از اولویت خارج می‌کرد.»

حاجی‌میرزایی یکی از محسنات مدرسه تلویزیونی موضوع عدالت آموزشی عنوان کرد. «برای توسعه فرصت‌های آموزشی در تمام نقاط کشور دیگر می‌دانستیم لااقل یک فرصت یادگیری فراهم شده است. یعنی اگر دسترسی به اینترنت یا ابزار مورد نیاز استفاده از آموزش مجازی هم در نقاطی نبود اما دسترسی به تلویزیون رایگان و همگانی است.»

وزیر آموزش‌ و پرورش با تأکید بر این مسأله که وقتی کلاس‌ها تعطیل شد، ما باید به معلم یک امکاناتی می‌دادیم تا آموزش را ادامه دهد. او ادامه داد: «مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد این امکانات بود. یکی از مهم‌ترین تأثیرات مدرسه تلویزیونی این بود که نگذاشت محرومیت آموزشی تشدید شود. محرومیت آموزشی نقطه عزیمت تمام بی‌عدالتی‌های بعدی است.»

حاجی‌میرزایی والاترین جایگاه را جایگاه معلمان دانست و گفت: «معلم بزرگ است، چون خدا معلم است. معلم ارزشمند است، چون همه انبیا معلم بودند. همه ما مدیون معلمان هستیم و با آنها جان گرفتیم و آموختیم و مسیر سخت و پرفراز شخصیت و هویت ما با معلم رقم خورد. با معلم بود که روی پای خودمان ایستادیم و توانستیم با دیگران ارتباط بگیریم. با معلم بود که توانستیم بنویسیم، بخوانیم و بشنویم. با معلم به توانایی حل مسأله رسیدیم. با معلم بود که مصونیت پیدا کردیم. همه آنچه تحت فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود، محصول کار معلمان است. از معلمان سپاسگزاری می‌کنم که در دوران کرونا کاری کردند کارستان. کارشان مثال‌زدنی بود ایران و تک‌تک خانه‌ها در پرتوی تلاش آنها مدرسه شد.»  

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.