صعود به قله ابتلا؛ هند و آمریکای جنوبی پرچمدارند!

در سراسر جهان، از ابتدای ماه مارس، تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-19 افزایش یافته است؛ بیش از دو برابر در دو ماه!

در سراسر جهان، از ابتدای ماه مارس، تعداد موارد جدید ابتلا به کووید-19 افزایش یافته و در دو ماه بیش از دو برابر شده است! در دو هفته گذشته، موارد ابتلای جدید جهانی از اوج قبلی خود در اوایل ژانویه فراتر رفته است. هند و آمریکای جنوبی در رسیدن به این نقطه اوج سهم بسزایی دارند. شیوع کووید-19 در هند لجام‌گسیخته است و هیچ نشانه‌ای از کاهش وجود ندارد. آمریکای جنوبی هم که 5/5درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، 32درصد از کل موارد مرگ ناشی از کووید-19 را به خود اختصاص داده است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: در سراسر جهان، از ابتدای ماه مارس، تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا افزایش یافته است؛ بیش از دوبرابر در دو ماه. طی دو هفته گذشته، موارد ابتلای جدید جهانی از اوج قبلی خود در اوایل ژانویه فراتر رفته است. میزان متوسط موارد جدید ابتلای ​​روزانه اکنون در بیش از یک هفته بالای 800 هزار نفر است.

افزایش موارد ابتلا تا حد زیادی ناشی از شیوع کنترل‌نشده در هند است؛ جایی که موارد جدید ابتلا از ماه گذشته به‌شدت افزایش یافته و هیچ نشانه‌ای از کاهش وجود ندارد.

میانگین موارد جدید ابتلای روزانه هند در هفت روز از روز پنجشنبه بیش از 357 هزار نفر بوده است که از اول آوریل بیش از پنج برابر افزایش داشته است.

هند اکنون بیش از 40درصد موارد جدید ابتلا را در جهان تشکیل می‌دهد. میزان مرگ‌ومیر این کشور همان منحنی چشمگیر را دنبال کرده است با بیش از 3هزار مرگ در هر روز. تحلیلگران می‌گویند حتی ممکن است این ارقام ناخوشایند کمتر از آن چیزی باشد که در حال رخ‌دادن است.

موج دوم کووید-19 در هند ویرانگر بوده است. در بیمارستان‌های دهلی نو، پایتخت، کمبود اکسیژن پزشکی به سطح بحران رسیده است، مرده‌سوزخانه‌ها شبانه‌روز کار می‌‌کنند و سیل اجساد همچنان به سویشان روانه است.

پس از تصویب یکی از سختگیرانه‌ترین قرنطینه‌های جهان که مرگ‌ومیر را نسبتا پایین نگه داشت، مقامات هندی محدودیت‌ها را کاهش دادند.

برخی از سیاستمداران حتی در هفته‌های اخیر با وجود افزایش موارد ابتلا در کشور، تجمعات شلوغ انتخاباتی برگزار کردند. افزایش موارد ابتلا بیمارستان‌ها را تحت فشار بیش از حد قرار داده است.

دکتر راکش کومار، از ایالت اوتار پرادش در شمال هند، گفت: «مردم عصبانی هستند زیرا ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) و اکسیژن دریافت نمی‌کنند. آنان می‌گویند ما هزینه امکانات را می‌پردازیم، پس چرا بیماران‌مان می‌میرند؟»

پزشکی هندی در فیس‌بوک نوشت: «هیچ بیمارستانی تعطیل نشده و هیچ پزشکی از خط مقدم عقب‌نشینی نکرده است. ما با چوب و چماق در برابر گلوله و موشک می‌جنگیم؛ اما سنگر را ترک نمی‌کنیم.»

چوب و چماق در برابر گلوله!

متخصصان پزشکی در هند با وضعیت ناامیدکننده‌ای روبه‌رو هستند. پزشکی در فیس‌بوک نوشت: «هیچ بیمارستانی تعطیل نشده و هیچ پزشکی از خط مقدم عقب‌نشینی نکرده است. ما با چوب و چماق در برابر گلوله و موشک می‌جنگیم، اما سنگر را ترک نمی‌کنیم.»

با وجود جایگاه رفیع هند در جهان در زمینه تولید واکسن، در این کشور توزیع واکسن بسیار کُند است؛ به‌ گونه‌ای که نمی‌تواند موج موارد ابتلا را متوقف کند. کمتر از 2درصد از ساکنان این کشور کاملا واکسینه شده‌اند و کمتر از 10درصد حداقل یک دوز دریافت کرده‌اند.

تصور می‌شد هند در مبارزه با کووید-19 گامی جسورانه بردارد، وقتی افراد 18 سال به بالا واجد شرایط دریافت واکسن شدند، اما، چندین ایالت گزارش دادند که کمبود واکسن آنها را مجبور به تأخیر در واکسیناسیون گسترده کرده است و این کشور روز شنبه 401 هزار و 993 مورد جدید ابتلا گزارش کرد تا رکورد جهانی دیگری ثبت کند!

هر روز به‌ طور متوسط ​​بیش از 3هزار مورد مرگ بر اثر کرونا در هند رخ می‌دهد و مجموع تلفات به بیش از 200 هزار مورد رسیده است. شواهد حاکی از آن است که اعداد و ارقام رسمی تا حد زیادی کمتر از آمار واقعی است! طبق آمار دانشگاه جان هاپکینز هند تا کنون 19 میلیون و 557 هزار و 457 نفر مبتلا و 215 هزار و 542 مرگ ثبت کرده است.

در حالی که هند قدرتی جهانی در تولید واکسن است، دوزهای کافی برای محافظت از خود خریداری نکرد. وقتی موارد ابتلا در این کشور نسبتا کم بود، بیش از 60 میلیون دوز واکسن صادر کرد. اکنون صادرات واکسن در این کشور اساسا تعطیل شده است.

هند یک نوع وطنی ویروس کووید-19 به نام B.1.617 دارد که برخی رسانه‌های خبری و صنعت پزشکی به این نتیجه رسیده‌اند باعث موج وحشیانه دوم کرونا در این کشور است.

با وجود این، محققان خارج از هند می‌گویند اطلاعات محدودی که تاکنون ارایه شده، نشان می‌دهد که نوع شناخته‌شده‌تری مقصر این وضعیت در هند است: نوع بسیار مسری B.1.1.7 که نخستین‌بار در انگلیس یافت شد و اکنون شایع‌ترین عامل موارد جدید ابتلا در ایالات متحده است. نشان داده شده است که همه واکسن‌های اصلی که در حال استفاده‌اند در برابر B.1.1.7 موثرند.

30 آوریل 2021،سائو پائولو. معترضان به جائر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، به دلیل ضعف مدیریت پاندمی Photograph: Amanda Perobelli/Reuters

وضعیت ناخوشایند در آمریکای جنوبی

سایر کشورها و مناطق نیز شاهد روند نگران‌کننده‌ای هستند. آمریکای جنوبی که 5/5درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، 32درصد از کل موارد مرگ گزارش‌شده ناشی از کووید-19 را داراست.

کارلا ویزوتی، وزیر بهداشت آرژانتین، گفت: «آنچه در حال رخ‌دادن است، فاجعه است!» طبق آمار دانشگاه جان هاپکینز، آرژانتین تا کنون 2 میلیون و 993 هزار و 865 مورد ابتلا و 64 هزار و 96 مورد مرگ ثبت کرده است.

اروگوئه، هم اکنون بالاترین سرانه موارد ابتلا در جهان را دارد، تقریبا 3هزار مورد در روز؛ رقمی سرسام‌آور در کشوری که فقط 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد!

در واقع، قسمت عمده‌ای از آمریکای جنوبی وضعیت ناخوشایندی دارد. علاوه بر اروگوئه، پاراگوئه، برزیل، پرو، آرژانتین و کلمبیا از پنجشنبه در سرانه مرگ‌ومیر کووید در بین 20 کشور برتر جهان قرار گرفته‌اند.

چندین عامل برای دامن‌زدن به شیوع کووید-19 در آمریکای جنوبی دست به دست هم داده‌اند.

در برزیل، بزرگ‌ترین کشور قاره، نگرش انکارآمیز جائربولسونارو، رئیس‌جمهوری، درباره تهدید ناشی از ویروس کووید-19 منجر به بحرانی چند ماهه شده است که به کشورهای همسایه هم سرایت کرده است.

در برزیل، بزرگ‌ترین کشور قاره، نگرش انکارآمیز جائر بولسونارو، رئیس‌جمهوری، درباره تهدید ناشی از ویروس کووید-19 منجر به بحرانی چند ماهه شده است که به کشورهای همسایه هم سرایت کرده است

تحقیقات اولیه نشان داده است نوع P.1 که نخستین‌بار اواخر سال گذشته در شهر مانائوسِ برزیل شناسایی شد، ممکن است از انواع اولیه ویروس کووید-19 قابل انتقال‌تر و کشنده‌تر باشد.

جائر بولسونارو، حتی ادعا کرد که بحران در ماه دسامبر به «انتها» رسیده است. پس از انفجار موارد ابتلا که باعث سقوط فاجعه‌بار مراقبت‌های بهداشتی شد، تلفات برزیل بیش از دو برابر افزایش یافته و به بیش از 400 هزار نفر رسیده است. حداقل 100 هزار برزیلی در 36 روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند و انتظار می‌رود 100 نفر دیگر قبل از ماه جولای جان خود را از دست بدهند! بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، برزیل تا کنون 14 میلیون و 725 هزار و 975 مورد ابتلا و 406 هزار و 437 مورد مرگ ثبت کرده است.

مدلین، دومین شهر بزرگ کلمبیا، نیز در میان مکان‌هایی است که با شیوع شدید کووید-19 مواجه است. مقامات آنجا سال گذشته تا حد زیادی موفق به کنترل ویروس شدند. اما موج‌های دوم و سوم، در ژانویه و آوریل، شهر را ویران کرده است. اگر چه مقامات در سال 2020، یک‌هزار واحد مراقبت ویژه در منطقه اضافه کردند، اما این آماده‌سازی کافی نبوده است.

دکتر آندرس آگوئر، رئیس بیمارستان Pablo Tobón Uribe ، گفت در یک روز، حدود 300 بیمار در مدلین و اطراف آن منتظر جا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بودند. او گفت که با روند کُند واکسیناسیون در منطقه انتظار دارد وضعیت بدتر شود: «موج چهارم و پنجم خواهند آمد»! کلمبیا تا کنون 2 میلیون و 877 هزار و 746 مورد ابتلا و 73 هزار و 992 مورد مرگ ثبت کرده است.

در لیما، پایتخت پرو، مردم با کپسول اکسیژن خالی در صف هستند و امیدوارند آنها را برای بستگان خود که به کووید-19 مبتلایند، پر کنند. Photograph: Rodrigo Abd/AP

موارد جدید ابتلا در اروپا

نیمی از 20 کشور با بالاترین سرانه مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 در اروپای مرکزی و شرقی قرار دارند. افزایش موارد ابتلا در ترکیه به قرنطینه جدیدی منجر شده است که از عصر پنجشنبه آغاز شده و قرار است سه هفته ادامه داشته باشد. بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، ترکیه تا کنون 4 میلیون و 849 هزار و 408 مورد ابتلا و 40 هزار و 504 مرگ ثبت کرده است.

در مناطقی از اروپای غربی، میزان بالای موارد ابتلا به وضعی ثابت رسیده یا خیلی آرام شروع به کاهش کرده است. موارد جدید ابتلا خصوصا در فرانسه، هلند و سوئد همچنان بالاست.

در بهار امسال و در میان افزایش نوع B.1.1.7 ویروس کووید-19 [که در انگلستان پیدا شد] اروپا با موجی از موارد جدید ابتلا روبه‌رو شده است.

روز پنجشنبه، در کنفرانسی خبری، دکتر تدروس گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، از حمایت‌های بین‌المللی از هند در طول وضعیت بحرانی‌اش، که شامل پول نقد و تجهیزات پزشکی از سراسر جهان بود، قدردانی کرد.

او گفت: «در عین حال باید به یاد داشته باشیم که بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان هنوز درگیر انتقال شدید ویروس هستند.»

منابع: نیویورک تایمز – گاردین

اینجا اینجااینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.