قلم‌های زنانه با ویترین مردانه!

3‌هزار نویسنده زن با نام مستعار شناسایی شدند

مجموعه‌ای از ۲۵ عنوان کتاب از نویسندگان زن که تاکنون با نام‌های مستعار مردانه منتشر می‌شد برای نخستین بار از سوی جوایز ادبیات داستانی زنان بیلیز با نام اصلی نویسنده رونمایی شد. از مهم‌ترین این آثار رمان «میدل مارچ»  نوشته «ماری آن اوانز» است که از حدود ۱۵۰‌سال پیش به‌عنوان اثری از «جور ج الیوت» منتشر شده. این کتاب در اوایل قرن نوزدهم میلادی و برای آنکه جدی گرفته شود به جای نام «ماری آن» از نام مستعار و مردانه «جورج الیوت» استفاده کرد و نخستین بار در‌سال 1871-1872 در هشت بخش منتشر شد.

جایزه ادبیات داستانی زنان بیلیز نخستین بار در‌سال 1992 و یک‌سال پس از نامزد نشدن هیچ نویسنده زنی در جایزه بوکر، راه‌اندازی شد

«ماری آن اوانز» معتقد بود استفاده از نام مستعار موجب شده او از تمام امتیازهای معمول برای یک نویسنده برخوردار شود و همسرش «جور ج لوئیس» نیز ‌گفت انتشار کتاب از نویسنده ناشناس یا نام مستعار موجب می‌شود که این اثر فارغ از تعصب‌ها نسبت به نویسندگان زن مورد نقد و قضاوت قرار گیرد. تیم تحقیقاتی جایزه ادبی بیلیز موفق به شناسایی بیش از 3هزار نویسنده زن شده است که با نام مستعار مردانه اقدام به انتشار آثارشان می‌کرده‌اند. جایزه ادبیات داستانی زنان بیلیز نخستین بار در‌سال 1992 و یک‌سال پس از نامزد نشدن هیچ نویسنده زنی در جایزه بوکر، راه‌اندازی شد و به بهترین نویسنده زن (با هر ملیتی) در حوزه ادبیات داستانی که اثر خود را به زبان انگلیسی در بازار کتاب بریتانیا نشر بدهد اعطا می‌شود. هدف از این جایزه که یکی از معتبرترین جوایز ادبی جهان به شمار می‌رود مشارکت هرچه بیشتر زنان در امر نویسندگی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.