چند می‌گیری واکسن بزنی؟!

در آمریکا نیمی از بزرگسالان یک دوز را زده‌اند، قسمت سخت کار پیش‌رو است: ترغیب نیمه دوم برای دریافت آن!

در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان، کمبود واکسن کرونا به چالشی جدی تبدیل شده است، ایالات متحده با مشکل استقبال‌نکردن بخشی از مردم از دریافت واکسن کووید-19 روبه‌رو است! نیمی از بزرگسالان آمریکایی حداقل یک دوز از واکسن کووید-19 را دریافت کرده‌اند. اکنون قسمت سخت کار پیش‌رو است: ترغیب نیمه دوم برای دریافت آن! این در حالی است که حتی برخی از مقامات به پرداخت پاداش برای تزریق واکسن متوسل شده‌اند! کاخ سفید و مقامات بهداشت ایالتی این مرحله از کمپین واکسیناسیون را «نبرد تن‌به‌تن در زمین بازی» می‌خوانند و آن را به تلاش برای رأی‌دادن تشبیه می‌کنند!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: بیش از نیمی از بزرگسالان ایالات متحده حداقل یک دوز از واکسن کووید-19 دریافت کرده‌اند، اما برای متقاعدکردن بقیه نیاز به کار سخت -و برخی تغییرات خلاقانه در استراتژی- است.

مقام‌های بهداشتی دولت، رهبران بازرگانی، سیاست‌گذاران و سیاستمداران در تلاشند تا بفهمند چگونه پیام‌ها و تاکتیک‌های خود را طراحی کنند تا نه‌تنها آنان را که مرددند، بلکه بی‌اعتناها را نیز متقاعد کنند که واکسن بزنند.

کاخ سفید و مقامات بهداشت ایالتی این مرحله از کمپین واکسیناسیون را «نبرد تن‌به‌تن در زمین بازی» می‌خوانند و آن را به تلاش برای رأی‌دادن تشبیه می‌کنند!

این هدف به کار بسیار نیاز دارد؛ ممکن است بیشتر آن به عهده کارفرمایان خصوصی باشد. اگر رسیدن به «ایمنی جمعی» خیلی طولانی شود –نقطه‌ای که سرعت ویروس کاهش می‌یابد- ممکن است انواع جدید نگران‌کننده ویروس به وجود بیاید که از واکسن فرار کنند!

مایکل کارنی، معاون ارشد رئیس‌جمهوری در امور نوظهور در بنیاد اتاق بازرگانی ایالات متحده، گفت: «اگر فکر می‌کنید این یک جنگ است، حالا ما در شُرُف ورود به مرحله تن‌به‌تن این جنگ هستیم.»

اما توزیع نابرابر است: در حالی که در نیوهمپشایر حداقل 59درصد از شهروندان یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند (این رقم شامل کودکانی می‌شود که بیشتر آنها هنوز واجد شرایط دریافت واکسن نیستند)، این رقم در می‌سی‌سی‌پی و آلاباما 30درصد است.

آنان که از قافله عقب افتاده‌اند، سعی می‌کنند خود را برسانند. در لوئیزیانا، جایی که 40درصد از جمعیت بزرگسال یک دوز واکسن زده‌اند، هرچند همه بزرگسالان از ماه مارس واجد شرایط بوده‌اند، گروه‌های مدنی در محله‌هایی با میزان واکسیناسیون پایین، تک‌تک به در منازل می‌روند، شبیه تلاش برای رأی‌دادن!

در آلاباما، دکتر اسکات هریس، افسر بهداشت ایالتی، در تلاش است تا با ساکنان سفیدپوست روستایی به نتیجه برسد که به سیاستمداران و رسانه‌های خبری بی‌اعتمادند.

کلینیکی در آلاباما، جایی که 19درصد از جمعیت کاملا واکسینه شده‌اند. Jake Crandall/The Montgomery Advertiser, via Associated Press

تشویق بی‌انگیزه‌ها!

برخی از شرکت‌ها بر کلینیک‌های واکسن خود متمرکز هستند و کارگران‌شان را در مورد مزایای محافظت از خود در برابر ویروسی که جان بیش از 500هزار نفر را در ایالات متحده گرفته است، آموزش می‌دهند. دیگران در مورد دادن انگیزه به کارگران خود مانند کارت‌های هدیه نقدی صحبت می‌کنند، ایده‌ای که جو بایدن اخیرا در سخنان خود در کاخ سفید مطرح کرد!

شرلی بلومفیلد، مدیر اجرایی N.T.C.A. -انجمن پهنای باند روستایی- که نماینده شرکت‌های کوچک و مخابراتی روستایی است با کاخ سفید همکاری می‌کند تا اعضای خود را برای تزریق واکسن تشویق کند.

او گفت: «یکی از مدیران ارشد اجرایی در حال پرداخت 100 دلار به هر نفر برای تزریق واکسن است. فکر می‌کنم همه ما باید کمی خلاقیت بیشتری داشته باشیم.»

[خبرگزاری آلمان ۲۷ آوریل خبر داد جیم جاستیس، فرماندار ایالت ویرجینیای غربی برای افراد بین ۱۶ تا ۳۵ سال، پاداشی ۱۰۰ دلاری برای واکسن زدن در نظر گرفته است. قرار است این افراد در صورت تزریق واکسن کرونا، اوراق بهادار به ارزش 100 دلار دریافت کنند. جاستیس گفته بود در این حالت میزان واکسیناسیون مردم این ایالت به بیش از ۷۰درصد خواهد رسید و از این منظر، ایمنی جمعی در برابر همه‌گیری ممکن می‌شود.

تاکنون حدود ۵۲درصد از شهروندان بالاتر از ۱۶ سال در این ایالت در برابر کرونا واکسینه شده‌اند. فرماندار این ایالت گفت حتی به کسانی که تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده‌اند نیز پاداش 100 دلاری تعلق می‌گیرد!]

دستورالعمل‌های واکسن می‌تواند یک روش و راهکار باشد، همان‌طور که بسیاری از کارفرمایان کمپین‌هایی را برای ممنوعیت استعمال دخانیات در فضای بسته هدایت کردند. کمیسیون فرصت‌های شغلی برابر به کارفرمایان گفته بود برای محافظت از سلامت عمومی می‌توانند واکسن را الزامی کنند و متقاضی واکسیناسیون باشند.

اما با استدلال جمهوری‌خواهان که این حکم‌ها و ملزم‌کردن‌ها به‌منزله مداخله در آزادی شخصی است، کاخ سفید در حال روشن کردن بحث است و می‌گوید تصمیم برای واکسیناسیون یا اثبات آن به کارفرمایان سپرده خواهد شد. با رشد اقتصاد، مدیران تمایلی به تقاضای واکسیناسیون ندارند، زیرا می‌ترسند بسیاری از کارگران به‌دنبال کار در جایی دیگر بروند.

شرلی بلومفیلد، مدیر اجرایی N.T.C.A. -انجمن پهنای باند روستایی- با کاخ سفید همکاری می‌کند تا اعضای خود را برای تزریق واکسن تشویق کند. او گفت یکی از مدیران ارشد اجرایی در حال پرداخت 100 دلار به هر نفر برای تزریق

واکسن است.

نیاز به صداهای معتمد

دکتر بچارا چوکایر، هماهنگ‌کننده واکسیناسیون کاخ سفید گفت: «مقامات کاخ سفید می‌گویند آنان حضور بیش از 51درصد بزرگسالان آمریکایی برای دوز اول را نشانه خوبی می‌دانند؛ گواهی بر اینکه هنوز ده‌ها میلیون نفر مشتاق واکسیناسیون هستند.» اما او آگاه است که آمریکایی‌ها به‌زودی دیگر برای واکسن تلاش نخواهند کرد و عرضه بیش از تقاضا خواهد بود.

در می‌سی‌سی‌پی که یک ماه پیش واکسیناسیون را برای همه بزرگسالان آغاز کرد، 21درصد از جمعیت به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. در آلاباما این رقم 19درصد است. در جورجیا، خانه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، فقط 20درصد از افراد کاملا واکسینه شده‌اند.

مایکل فریزر، مدیر اجرایی انجمن مقامات بهداشت ایالتی و سرزمینی گفت: «ایالت‌هایی وجود دارند که احساس می‌کنند ناتوان شده‌اند و به بن‌بست رسیده‌اند. مردمی که واکسن را می‌خواستند آن را پیدا کرده‌اند. افرادی هم که آن را نمی‌خواهند برای پیدا کردنش زحمتی به خود نمی‌دهند.»

ترس این است که همزمان که برخی مناطق مانند نیوانگلند به دنبال مصونیت گسترده هستند، در مناطق دیگر ویروس کرونا  پناه بگیرد که می‌تواند به انواع خطرناک‌تر و مسری‌تر تبدیل شود و واکسن‌های موجود را از کار بیندازد.

در حالی که برآوردها برای رسیدن به مصونیت جمعی متفاوت است، بیشتر کارشناسان این رقم را 70 تا 90درصد از جمعیت اعلام می‌کنند. این رقم شامل کودکانی است که هنوز واجد شرایط واکسیناسیون نیستند و با توجه به میزان واکسیناسیون تاکنون، دستیابی به ایمنی جمعی دشوار خواهد بود، به ویژه در جنوب.

هفته گذشته، دکتر چوکایر گفت C.D.C. (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) همکاری با ایالت‌ها را آغاز کرد با هدف شناسایی پزشکان مراقبت‌های اولیه در محله‌هایی با «شاخص آسیب‌پذیری اجتماعی» بالا برای دادن واکسن به آنها.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردد بودن درباره تزریق واکسن در حال کاهش است، زیرا افراد بیشتری می‌بینند که دوستان و بستگان‌شان واکسینه می‌شوند، بی‌هیچ حادثه‌ای.

جان بریج لند، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی Covid Collaborative، گروهی از رهبران سیاسی و علمی مورد حمایت دو حزب که در زمینه آموزش واکسن کار می‌کنند، گفت: «نگرانی‌های مردم بسیار معقول و منطقی است و آنان به پاسخ‌های خوب از زبان افراد مطمئن و معتمد نیاز دارند.»

جان بریج لند، بنیان‌گذار و مدیر اجراییCovid Collaborative، گروهی از رهبران سیاسی و علمی مورد حمایت دو حزب که در زمینه آموزش واکسن کار می‌کنند، گفت: «نگرانی‌های مردم بسیار معقول و منطقی است و آنان به پاسخ‌های خوب از زبان افراد مطمئن و معتمد نیاز دارند.»

در بعضی از ایالت‌ها شگفتی‌هایی رخ داده است. دکتر هریس گفت در آلاباما، مقامات برای مدیریت کردن و شناسایی تردید در تزریق واکسن در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار آمادگی گسترده‌ای پیدا کردند و وقت بسیاری صرف تلاش برای ایجاد روابط محلی با صداهای معتمد و مطمئن کردند؛ تلاشی که به گفته او نتیجه داد. اما مقامات پیش‌بینی نکردند که چنین مقاومت شدیدی از سوی ساکنان سفیدپوست روستایی انجام شود.

این ایالت نظرسنجی انجام داده است تا بفهمد چگونه این گروه را متقاعد کند و آموخته است که بهترین راه برای دسترسی به آن ساکنان، از طریق پزشکان خودشان است. با این حال، استفاده از پزشکان انفرادی مستقل برای توزیع واکسن چالشی لجستیکی برای شرکت‌های دارویی و دولت بایدن است که واکسن را در حجم بالا برای ایالت‌ها ارسال می‌کند.

فایزر/بایون‌تک یک‌هزار و 170 دوز واکسن را در یک بسته ارسال می‌کند و بسته‌های مدرنا دارای 10 ویال است که حاوی 100 دوز است. مقامات بهداشتی ایالتی با دولت بایدن برای دریافت محموله‌های کوچک‌تر همکاری می‌کنند که به گفته برخی از کارشناسان ممکن است به دلیل محدودیت‌های زنجیره تأمین، ممکن نباشد.

با وجود کمپین‌های گسترده آگاهی عمومی، تبلیغات تلویزیونی و مشوق‌هایی مانند پرداخت نقدی و مرخصی شخصی، بلومفیلد از انجمن باندپهن روستایی گفت میزان واکسیناسیون در بین کارکنان شرکت‌های او در حدود 50 تا 60درصد است.

علاوه بر این، بلومفیلد گفت اعضای او گزارش داده‌اند که حدود 15درصد از مردم در شهرهای کوچک برای تزریق دوز دوم خود حاضر نمی‌شوند!

او برخی از این موارد را به پست‌های رسانه‌های اجتماعی درباره عوارض جانبی نسبت داد و گفت: «این به ما ضربه می‌زند.» بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، ایالات متحده  32میلیون و 473 هزار و 835 مورد ابتلا به کرونا و  577 هزار و 571 مرگ ثبت کرده است.

نیویورک‌تایمز

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.