90 ساعت عملیات سخت در تونل شماره 42

پس از محبوس شدن 2 کارگر در آوار معدن، امدادگران هنوز نتوانستند به قربانیان دسترسی پیدا کنند

پنج روز گذشته است. از همان روزی که معدن بر سر دو کارگر آوار شد. کارگرانی که در تونل معدن طزره گرفتار شدند و امدادگران را به صحنه این حادثه خطرناک کشاندند. امدادگرانی که حالا پنج روز است به صورت شبانه‌روزی درحال انجام عملیات هستند تا بتوانند به این معدنکار برسند. این مأموریت اما هنوز به پایان نرسیده است.

عملیات نجات دو کارگر معدن طزره دامغان در روز پنجم ادامه دارد. با این‌حال همچنان دسترسی به کارگران محبوس‌شده میسر نشد.

عصر روز شنبه یازده اردیبهشت‌ماه بود که حادثه رخ داد. بلافاصله تیم‌های تخصصی امدادی از شرکت البرز شرقی راهی محل شدند تا عملیات امدادونجات انجام دهند. در این حادثه بخشی از تونل یکی از شاخه‌های معدن ذغال‌سنگ طزره در شمال دامغان وابسته به شرکت البرز شرقی ریزش کرده بود. دو کارگر ۳۰ و ۳۵ ساله در زیر آوار ماندند. حادثه در تونل شماره ۴۲ معادن بزرگ ذغال‌سنگ دامغان، رخ داده بود. عملیات امدادرسانی و آواربرداری تیم‌های تخصصی همچنان ادامه یافت. با این‌حال بعد از ۹۰ ساعت همچنان از این دو کارگر خبری نشد و جست‌وجوها نیز بی‌فایده ماند.

مسئولان شهرستانی و استانی در محل معدن جلساتی را تشکیل و خواستار افزایش نیروهای امدادی شدند. با این‌حال به گفته مسئولان البرز شرقی، میزان ریزش‌ها آن‌قدر زیاد بود که دسترسی به مکان معدنچیان بسیار دشوار به نظر می‌رسد. از طرف دیگر عملیات اکسیژن‌رسانی به این منطقه از روز اول انجام شده اما عملیات امداد هنوز تکمیل نشده است.

بعد از دو روز عدم توانایی دسترسی امدادگران به مکان، مسیر دومی نیز حفر شد. پنج تیم ۱۰ نفری امدادگران در این دو مسیر کار می‌کردند. گویا یکی از این مسیرها هم به نتیجه نرسید.

مأموریت 150 امدادگر

مهندس منصور شریف، مدیرعامل شرکت معادن ذغال‌سنگ شرکت البرز شرقی درباره جزئیات این ماجرا به خبرنگار «شهروند» گفت: «از آنجاییکه عملیات امدادرسانی نیاز به تخصص مخصوص معدن را داشت، ما تیم‌ها امدادی وابسته به شرکت خودمان را راهی محل کردیم. البته به دلیل سختی کار، از استان گلستان نیز نیروهای امدادی متخصص اعزام شده‌اند. در کل پنج تیم 30 نفره، پنج روز است که به صورت شبانه‌روزی در این معدن هستند. یعنی 150 امدادگر در آنجا کار می‌کنند. ولی به دلیل خطرناک بودن محل، کار به کندی پیش می‌رود. از آنجاییکه جان خود امدادگران نیز در خطر است، نمی‌توانیم ریسک کنیم و باید با احتیاط این عملیات را انجام دهیم. چراکه هر لحظه امکان ریزش دوباره معدن و محبوس شدن امدادگران وجود دارد. با این‌حال از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.»

خطر در کمین امدادگران

شریف در ادامه صحبت‌هایش گفت: «هرلحظه امکان بروز یک حادثه مجدد وجود دارد. ولی تا الان تمام راهکارها را انجام دادیم. با این‌حال نمی‌توان تخمین زد که این عملیات چه زمانی به پایان خواهد رسید. تیم‌های امدادی به صورت 24 ساعته کار می‌کنند. به صورت شیفت‌بندی وارد تونل می‌شوند و عملیات را انجام می‌دهند، اما همچنان به دو نفر محبوس شده زیر آوار دسترسی پیدا نکرده‌ایم.»

پیگیری نیروهای هلال‌احمر

این درحالی است که دکتر داودیان، رئیس هلال‌احمر شهرستان دامغان از اعزام یک تیم و تجهیزات به محل وقوع این حادثه خبر داد و گفت: «حادثه معدن طزره روز شنبه به‌وقوع پیوست. ولی با توجه به تخصصی بودن امدادگری در معادن و برخورداری معادن البرز شرقی از تیم امدادگری تخصصی هیچ درخواستی از هلال‌احمر برای اعزام تیم امدادی نشد.»

او با اشاره به اینکه روز یکشنبه از هلال‌احمر درخواست آمبولانس شد، افزود: «به دنبال درخواست فرمانداری برای اعزام آمبولانس، علاوه بر تجهیزات یک تیم امدادی از پایگاه نعیم‌آبد دامغان به محل اعزام شد.»

دکتر داویان با بیان اینکه هم‌اکنون همکاران ما در محل حضور دارند، ادامه داد: «هنوز به معدنکاران محبوس شده نرسیدند. البته با توجه به اینکه معادن البرز شرقی دارای تیم‌های تخصصی امدادی است، بعد از وقوع حادثه هیچ تماسی با هلال‌احمر یا درخواستی برای اعزام نیرو نداشتیم. با این‌حال یک تیم از همکاران ما با یک دستگاه آمبولانس در محل حضور پیدا کردند. همه اقدامات امدادی توسط تیم تخصصی گروه معادن، شرکت البرز شرقی انجام می‌شود.»

تلاش‌های متفاوت برای رسیدن به محل حادثه

اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان که پس از دستور وزیر تعاون نیز در این رابطه گفت: «آواربرداری از ۳۵ متر فضای باقیمانده تونل برای دستیابی به محبوسان معدن انجام می‌شود. از ابتدای زمان وقوع حادثه، نیروهای تخصصی و پشتیبانی معدن تلاش‌های متفاوتی را برای رسیدن به محل حادثه و کارگران محبوس شده انجام دادند.  با توجه به شرایط موجود، دو مسیر از تونل اصلی و یک مسیر از سطح زمین ایجاد شده است. تاکنون از تونل اصلی ۲۵ متر و از تونل فرعی ۱۵ متر پیشروی صورت گرفته است. با احتساب این میزان پیشروی، مسیر باقیمانده ۳۵ متر است.

همچنین نیروهای تخصصی با تلاش در جهت امنیت کامل و جلوگیری از بروز حادثه دیگر درحال خارج کردن آوار موجود هستند. امیدواریم هرچه زودتر این قضیه به نتیجه برسد. مهم‌ترین موضوع، میزان باقی‌مانده از مسیر تونل است که در محل کانال قبلی و محل محبوس شدن دو کارگر است. باتوجه به پیچیدگی لایه امیدواریم با حفظ امنیت قوی و ادامه روند تخصصی آواربرداری با استفاده از تجهیزات ایمن، پیچیدگی لایه سبب ریزش مجدد نشود.»

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان در ادامه صحبت‌هایش گفت: «با توجه به نوع پیچیدگی لایه و شرایط موجود، در صورت عدم وجود اتفاق غیرمترقبه و ریزش مجدد تا سه روز آینده مسیر باقیمانده تونل تکمیل می‌شود که امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر به افراد محبوس دست پیدا کنیم. اکسیژن‌رسانی به حادثه‌دیدگان به وسیله شیلنگ‌های مخصوص در داخل معدنِ ریزش کرده نیز درحال انجام است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.