«زمان سرنوشت‌ساز» فرا رسید

دور چهارم مذاکرات وین امروز برگزار می‌شود

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید ممکن است ظرف چند هفته آینده تهران و واشنگتن بر سر احیای برجام با یکدیگر به توافق برسند

شهروند آنلاین: چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام امروز با حضور معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ در وین برگزار می‌شود.

 اتحادیه اروپا شب گذشته (شامگاه پنجشنبه) در بیانیه‌ای از ادامه نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور اعضای این توافق در وین خبر داد. دور چهارم این نشست‌ها روز جمعه در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امورخارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس) و به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این نشست درباره دورنمای بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق از سوی همه طرف‌ها بحث‌ و گفت‌وگو می‌کنند.

عراقچی: اولویت اصلی در مذاکرات تأمین منافع ملت ایران است

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه که عصر پنجشنبه برای شرکت در دور چهارم مذاکرات برجام، وارد وین پایتخت اتریش شد در دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اولویت اول در مذاکرات را تأمین منافع ملت ایران اعلام کرد.

او ادامه داد: «همانطور که قبلا هم گفته‌ام، ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که مسیر مشخصی است و حداقل در مورد مسیری که باید برویم تفاهم وجود دارد اگرچه موانع جدی هم در راه این مسیر وجود دارد.»

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: «ما راه درازی را در پیش داریم و به هیچ‌وجه نمی‌شود زمان‌بندی را برای آن تصور یا پیش‌بینی کرد و اگر بخواهیم وارد بحث زمان‌بندی شویم غیرواقع‌بینانه است.»

او گفت: «ما البته تلاش داریم که هرچه زودتر این کار انجام شود اما با این‌حال تعجیل بی‌مورد هم نخواهیم کرد، تعجیلی که باعث کاهش دقت شود نخواهیم کرد و همچنین اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نخواهیم داد و با دقت کار خود را انجام می‌دهیم.»

عراقچی افزود: «البته مشکلاتی که وجود دارد هم بعضا مشکلات جدی است که باید از طریق مذاکره و از طریق پیدا کردن راه‌های مذاکراتی باید حل‌وفصل شود.»

رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران گفت: «کار سختی را در پیش داریم و امیدواریم که بتوانیم ان‌شاءالله در زمان کوتاه‌تری به سرانجام برسانیم ولی بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد و اولویت اول، دقت روی تأمین منافع ملت ایران و تأمین مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران که بارها بیان شده است.»

مقام ارشد آمریکایی: احتمال توافق بر سر احیای برجام

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید ممکن است ظرف چند هفته آینده تهران و واشنگتن بر سر احیای برجام با یکدیگر به توافق برسند.

در جلسه توجیهی که به صورت تلفنی برای جمعی از خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی برگزار شده، یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است چند هفته آینده شاهد بازگشت متقابل تهران و واشنگتن به تعهدات خود در برجام باشیم، پاسخ داده: «بله ممکن است.»

رویترز بدون اشاره به هویت این مقام آمریکایی افزوده است: «فقط زمان نشان خواهد داد که این اتفاق خواهد افتاد یا خیر. چراکه همانطور که همیشه گفتیم این یک تصمیم سیاسی است و ایران باید آن‌ را اتخاذ کند.» اظهارات این فرد عالی‌رتبه در وزارت خارجه آمریکا در حالی طرح شده که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، برای حضور در چهارمین دور مذاکرات احیای برجام وارد وین، پایتخت اتریش شده است. این مذاکرات قرار است از فردا، جمعه، ۷ مه در وین دنبال شود.

 لودریان: «زمان سرنوشت‌ساز» فرا رسیده
همزمان ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه هم در گفت‌وگو با نشریه گاردین با اشاره به از سرگیری مذاکرات وین از فردا جمعه، از این برهه با عنوان «زمان سرنوشت‌ساز» در روابط تهران با غرب یاد کرده است. آقای لودریان با اشاره به ابراز آمادگی واشنگتن برای اتخاذ تصمیمات لازم برای برداشتن تحریم‌ها، خواستار واکنش مناسب تهران شد. وزیر خارجه فرانسه با اشاره به «نزدیک شدن بی‌سابقه» ایران به سلاح هسته‌ای بر لزوم پیشرفت در مذاکرات فعلی تأکید کرد.

جلسات اخیر کمیسیون مشترک برجام در راستای احیای توافق هسته‌ای از طریق لغو تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا بر ایران و بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای، از ۱۳ فروردین ماه امسال در حال برگزاری است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.