پس از هند؛ نپال رو در رو با فاجعه انسانی کرونا

این کشور با کمبود واکسن و میزان آزمایش مثبت 47درصدی، درخواست کمک بین‌المللی کرده است

نپال در تلاش برای مهار انفجار موارد ابتلا به کرونا است، زیرا نگرانی از رقم‌خوردن آنچه در هند رخ داده، در این کشور افزایش یافته است. این کشور با کمبود واکسن و تجهیزات پزشکی، درخواست کمک بین‌المللی کرده است. رئیس صلیب‌سرخ نپال گفت: «آنچه در حال حاضر در هند اتفاق می‌افتد، پیش‌نمایش وحشتناکی از آینده نپال است، اگر فاجعه کنترل نشود.»

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: نپال در تلاش برای مهار انفجار موارد ابتلا به کرونا است، زیرا ترس از اینکه اوضاع در این کشور مانند هند شود، افزایش یافته است؛ کشوری که دارای مرز مشترک با هند است.

به دنبال هشدارهای مقامات بهداشتی در اوایل این هفته مبنی بر اینکه نپال در آستانه از دست‌دادن کنترل شیوع کووید-19 است، این کشور درخواست کمک فوری بین‌المللی کرده است.

در حالی که این کشور بیشترین تعداد موارد جدید ابتلای روزانه را – 9هزار و 70 نفر- گزارش کرد، کی پی شارما اولی، نخست‌وزیر، که به دلیل مدیریت ضعیف بحران مورد انتقاد قرار گرفته است، از ارتش خواست به فراهم‌سازی امکانات اضطراری کمک کند تا سیستم بهداشت را از فشار برهاند.

با کمبود واکسن و شلوغی بیمارستان‌ها، شیوع جدی کاتماندو، پایتخت، جنوب‌غرب و غرب کشور را درگیر کرده است.

میزان آزمایش‌های ملی مثبت کرونا، رقم خیره‌کننده 47درصد را نشان می‌دهد و حتی در مناطقی ممکن است بیشتر باشد.

اوایل این هفته، «اولی» از جامعه بین‌المللی درخواست واکسن کرد، زیرا مقامات هشدار دادند کسانی که قبلا دوز اول آسترازنکا را دریافت کرده‌اند، نیاز فوری به دوز دوم دارند.

کمپین واکسیناسیون دولت، با افرادی که ساعت‌ها در پایتخت صف می‌کشند، یکی از دلایل انتشار این بیماری شناخته شده است.

نپال هند کرونا
پرسنل ارتش نپال منتظر جسد قربانی ویروس کرونا در کاتماندو. Photograph: Prakash Mathema/AFP/Getty Images

در میان قرنطینه جدید و لغو بیشتر پروازهای بین‌المللی، مسافران از ایست‌های بازرسی در کاتماندو در مسیر فرودگاه گفتند.

الکساندر ماتئو، مدیر آسیاپاسفیک در فدراسیون جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر گفت: «ما باید اکنون و سریع اقدام کنیم تا به مهار این فاجعه انسانی امیدوار باشیم.»

نترا پراساد تیمسینا، رئیس صلیب‌سرخ نپال، گفت: «اگر نتوانیم از این آخرین موج کووید که هر لحظه جان‌های بیشتری می‌گیرد، جلوگیری کنیم،آنچه درحال حاضر در هند اتفاق می‌افتد، پیش‌نمایش وحشتناکی از آینده نپال است.»

نریپندرا خاتری از Catholic Relief Service (آژانس بین‌المللی بشردوستانه جامعه کاتولیک) گفت: «در کاتماندو، بسیاری از افراد به دلیل سرعت انتشار ویروس در حال حاضر در خانه مانده‌اند. در همین حال، صف‌های طولانی در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها وجود دارد.»

او افزود: «به دلیل قرنطینه در شهرهای بزرگ، دسترسی به حمل‌ونقل و دارو تحت تأثیر قرار گرفته است. مراکز خاکسپاری در سراسر کشور به سرعت پر می‌شوند و اعضای خانواده قادر به انجام صحیح آخرین آیین‌ها نیستند.»

او ادامه داد: «در این کشور محصور در خشکی، تجهیزات اغلب از هند می‌آید، اما در حال حاضر هند به تمام تجهیزات پزشکی خود نیاز دارد. همه چیز باید از طریق فرودگاه‌ها انجام شود و همه پروازهای تجاری به جز دو پرواز در هفته به دهلی، متوقف شده است. بسیاری از مکان‌ها فقط از طریق جاده‌های خاکی یا با پای پیاده قابل دسترسی است. پاسخگویی به این بحران و اطمینان از دسترسی روستاهای دورافتاده به آزمایش و تجهیزات، اقدامی بزرگ است.»

در حالی که نپال بیشترین تعداد موارد جدید ابتلای روزانه را – 9هزار و 70 نفر- گزارش کرد، کی پی شارما اولی، نخست‌وزیر، که به دلیل مدیریت ضعیف بحران از او انتقاد شده است، از ارتش خواست به فراهم‌سازی امکانات اضطراری کمک کند تا سیستم بهداشت را از فشار برهاند.

با سرانه پزشکان کمتر از هند و سیستم بهداشتی بسیار ضعیف‌تر، موارد ابتلا در نپال در ماه گذشته از حدود 100 نفر در روز به بیش از 8هزار نفر افزایش یافته است.

این کشور با حدود 30میلیون نفر جمعیت، فقط حدود 1600 تخت مراقبت ویژه و کمتر از 600 دستگاه تنفس مصنوعی دارد. برای هر 100هزار نفر در این کشور 0.7 پزشک وجود دارد که نسبت به هند کمتر است.

مانند هند، دولت نپال هم اجازه داد یک‌سری جشنواره‌های بزرگ مذهبی برگزار شود، از جمله «پاهان چاره» که به شیوع بیماری کمک کرد.

بیشتر بیمارستان‌های دولتی بیش از حد مُراجع دارند و بسیاری از افراد فقیر قادر به پرداخت هزینه خدمات درمانی خصوصی نیستند.

دکتر شر بهادر پون، رئیس واحد تحقیقات بالینی در بیمارستان بیماری‌های عفونی به روزنامه کاتماندو‌ پست گفت: «مانند این است که ما در منطقه جنگی هستیم. بیماران در کف بیمارستان و حیاط تحت درمان بودند.»

وزارت بهداشت نپال در بیانیه‌ای جدی درباره بحران، هفته گذشته اذعان کرد که کنترل وضعیت را از دست داده است: «از آنجا که تعداد موارد ابتلا بیش از حدی است که سیستم بهداشتی بتواند آن را کنترل کند، تهیه تخت‌های بیمارستانی برای مراقبت سخت‌تر شده است.»

بر اساس اعلام دانشگاه جان هاپکینز، این کشور تاکنون 368هزار و 580 مورد ابتلا و 3هزار و 529 مرگ بر اثر کووید-19 ثبت کرده است.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.