بهترین واکسن، اولین واکسن است

روحانی: در همه استان‌ها به روند عبور از پیک چهارم کرونا رسیده‌ایم

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «بهترین واکسن اولین واکسن است، هر واکسنی که دست آدم رسید باید استفاده کند و نباید صبر کند و هر واکسن مورد تأییدی رسید با هر تأثیری ۹۰درصد یا کمتر و بیشتر باید مورد بهره‌برداری قرار داد.»

شهروند آنلاین: رئیس‌جمهوری گفت: «گرچه در برخی استان‌ها افت و خیزهایی را مشاهده می‌کنیم اما در همه آنها به روند عبور از پیک موج چهارم کرونا رسیده‌ایم، هر چند در این دوره تعداد مبتلایان بیشتر بود اما فوتی‌های آن با موج سوم کرونا برابر بوده است.»

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هفته‌های گذشته با موج چهارم کرونا مواجه شده‌ایم، گفت: «این خیز در نمودارها هم به خوبی مشخص است که بسیار بلند و بیش از سه خیز قبلی بوده است. نوع ویروس انگلیسی متأسفانه موتاسیون (جهش) یافته و بسیار خطرناک است. اگرچه طبق گزارش‌ها در استان‌ها نیز افت و خیزهای مشاهده می‌کنیم اما عمدتا می‌توانیم بگوییم در همه استان‌ها به پیک رسیده‌ایم و طی‌کردن این پیک به سیر نزولی شروع شده است.»

نیازمند واردات واکسن خارجی هستیم

روحانی با بیان اینکه خروج از موج چهارم به چند هفته زمان نیاز دارد، اضافه کرد: «تأکید من بر موضوع واکسن است و در این مقطع نیازمند واردکردن واکسن خارجی هستیم.»

او افزود: «برخی در نوشته‌ها و گفته‌های خود آورده‌اند که کمی صبر کنید تا واکسن‌های داخلی می‌رسد و با فشاری که داریم، واکسن را از خارج نخریم که این حرف دقیقی نیست. همان جمله معروفی که می‌گوید «بهترین واکسن نخستین واکسن است» را باید استفاده کنیم. هر کدامی که اول به دست انسان برسد باید تزریق شود. نباید معطل بکنیم و نگوییم صبر کنیم دوماه دیگر که چه می‌شود یا نمی‌شود.«

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «هر واکسن مورد تأییدی که رسید چه با تأثیر ۹۰ تا ۸۰درصد و شاید کمتر یا بیشتر را باید فوری استفاده کرد. گروه اول یعنی مدافعان سلامت از واکسن استفاده کردند. واکسیناسیون گروه دوم آغاز شد و واکسینه‌کردن افراد بالای ۸۰ سال در حال انجام است و امیدواریم در روزهای آینده به نهایت برسد تا گروه‌های بعدی را شروع کنیم و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند تا بتوانیم آنها را واکسینه کنیم.»

روحانی اظهار کرد: «برنامه به این صورت است که در روزهای آینده یک‌میلیون دوز دیگر و اوایل خرداد ۸میلیون دز دیگر در اختیار ما قرار می‌گیرد.»

او با بیان اینکه اوایل خرداد، ۸میلیون دوز دیگر در اختیار ما قرار می‌گیرد، افزود: «امیدواریم در این فاصله کوواکس چند میلیون دوز در اختیار ما قرار دهد و بتوانیم ۱۳ تا ۱۴میلیون نفری که در اولویت ما هستند، در این دولت واکسینه شده تا بتوانیم بگوییم مرگ را مهار کرده‌ایم.»

برای مهار زنجیره انتقال باید ۷۰درصد جمعیت را واکسینه کنیم

روحانی خاطرنشان کرد: «برای مهار زنجیره انتقال باید ۷۰درصد جمعیت را واکسینه کنیم، باید بتوانیم تا تیرماه از این مراحل را عبور کنیم تا بگوییم از نظر مرگ‌ومیر این ویروس را مهار کردیم. ان‌شاءالله دولت بعدی هم این کار را ادامه می‌دهد.»

رئیس‌جمهوری یادآور شد: «واکسن داخلی از تابستان وارد بازار شده و به دست ما می‌رسد. واکسن پاستور که با همکاری کوبا بوده است، زودتر به دست مردم می‌رسد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. سایر واکسن‌ها نیز به تدریج در اختیار مردم قرار می‌گیرد و شرایط بهتر می‌شود.»

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «ما ۱۶میلیون دوز واکسن از کوواکس خریداری کردیم و ۱۰میلیون واکسن اخیرا وارد کشور شده که مجموع واکسن‌های خریداری شده، حدود ۳۰میلیون دوز خواهد بود. این به غیر از واکسن‌های داخلی است. اما کشور نیازمند واکسن داخلی است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.